Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 00:41

8
آبان
هفتمین ماه از دوران قشنگ بارداری

هفتمین ماه از دوران قشنگ بارداری

جنین با ورود به هفته 25 بارداری حدود 700-680 گرم وزن دارد. در هفته 25 اعصاب دور دهان جنین حساس شده و شروع به تکامل می‌کند تا توانایی مکیدن شیر را به کودک آینده بدهد.

فرزانه درویشی؛ کارشناسی ارشد مامایی، عضو انجمن علمی مامایی ایران

 

تقویم هفته به هفته بارداری

ماه هفتم بارداری، نوید هفته‌های رو به پایان سه ماهه دوم بارداری است. ماه هفتم با هفته 25 بارداری آغاز و با هفته 28 خاتمه می‌یابد.

اکنون می‌‌خواهیم بدانیم هفته‌های پیش رو چه تغییراتی برای مادر و جنین دارد؟ در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

هفته 25 بارداری

 جنین

تجمع بافت چربی، پوست چروکیده جنین را تا حدودی صاف می‌کند اما همچنان ظاهر چروکیده او پابرجاست.

جنین با ورود به هفته 25 بارداری حدود 700-680 گرم وزن دارد. در هفته 25 اعصاب دور دهان جنین حساس شده و شروع به تکامل می‌کند تا توانایی مکیدن شیر را به کودک آینده بدهد.

مادر

با آغاز ماه هفتم عده کثیری از مادران انقباضات نامنظمی را در رحم خود احساس می‌کنند؛ این انقباضات، انقباضات براکستون هیکس نامیده می‌شود، انقباضات براکستون هیکس کانال زایمان، رحم و دهانه رحم را برای خروج نوزادی که قرار است متولد شود آماده و مهیا می‌کند و همین انقباضات است که در هفته‌های پایانی بارداری تبدیل به دردهای واقعی زایمان می‌شود.

تفاوت این دردها با دردهای واقعی زایمان این است که در فواصل نامنظم ایجاد می‌شود و با استراحت تسکین پیدا می‌کند.

هفته 26 بارداری

جنین

اعصاب شنوایی نسبت به هفته‌های گذشته حساس‌تر شده و همچنان روند تکاملی خود را طی می‌کند نتیجه این تغییرات این است که فرزند کوچک شما از این پس بیش از گذشته صداها و نجواهای پدر و مادر خود را درک و به شناخت بیشتر دست پیدا می‌کند طوری که بعد از تولد با نجواهایی که در دوران جنینی آشنا شده است آرام می‌گیرد.

جنین در میان مایع دور خود شروع به تمرین حرکات تنفسی می‌کند و به فواصل دم و بازدم انجام می‌دهد. این حرکات مجاری تنفسی و ریه‌ها را رشد و تکامل یافته‌می‌کند تا بعد از تولد با قطع بند ناف، کودک بتواند با اولین هوایی که می‌دمد به راحتی تنفس کند.

اگر باردار یک جنین پسر هستید به زودی بیضه ها از میان شکم حرکت می‌کند و در درون کیسه‌های بیضه قرار می‌گیرد.

مادر

درصد بسیار اندکی از مادران در سه‌ماهه دوم و غالباً در سه‌ماهه سوم بارداری خود ممکن است به درجاتی دچار افزایش فشار خون نسبت به قبل از بارداری شوند که گاهاً این فشار خون بالا با دفع پروتئین در ادرار همراه می‌شود (به طور طبیعی در ادرار نباید پروتئین دفع شود).

این شرایط در علم پزشکی پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری نام گرفته است. این بیماری گاهاً با یکسری علائم ظاهری از قبیل ورم دست‌ها و صورت، تنگ شدن ناگهانی حلقه ازدواج، افزایش ناگهانی وزن، سردرد های بی دلیل و تاری دید همراه می‌شود بنابراین مهم است پس از مواجهه با این علائم پزشک خود را در جریان قرار دهید.

هفته 27 بارداری

 جنین

در هفته 27 بارداری مسافر کوچک ما حدود 950-900 گرم وزن گرفته است. دوره های خواب و بیداری او نسبت به هفته‌های قبل منظم‌تر شده است.

قدرت مکیدن او تقویت شده و احتمالاً از این هفته می‌تواند انگشتان خود را بمکد.

مادر

برخی از مادران ممکن است به درجاتی افت فشار وضعیتی را تجربه کنند؛ یعنی اگر از وضعیت درازکش بلافاصله به وضعیت ایستاده تغییر وضعیت دهند، دچار افت فشار خون و سرگیجه می‌شوند؛ پس بهتر است قبل از برخواستن ابتدا به مدت 3-2 دقیقه در وضعیت نشسته قرار بگیرند و سپس برخیزند.

تکرر و با شیوع کمتر بی‌اختیاری ادرار خصوصاً توأم با سرفه و عطسه ممکن است در میان برخی از مادران دیده شود. این علائم اهمیت چندانی دارد و به دلیل فشار سنگینی رحم بر مثانه است و بعد از زایمان اصلاح می‌شود.

هفته 28 بارداری

جنین

طول جنین از فرق سر تا نشیمنگاه حدود 25 سانتی‌متر است و وزن او به حدود 1100 گرم می‌رسد. پوست نازک و قرمز رنگ جنین با پوششی پنیری پوشیده شده است تا مانع صدمات پوستی در آب شود.

پرده‌ای که در مقابل چشم‌ها قرار گرفته است ناپدید می‌شود و حرکات باز و بستن چشم‌ها (چشمک زدن) به حداکثر می‌رسد.

اگر نوزادی در این سن حاملگی متولد شود و از سایر جهات سلامت باشد، احتمال زنده ماندن او 90 درصد است.

مادر

با پایان هفته پیش رو وارد سه‌ماهه سوم از بارداری خود می‌شوید.

در واقع دو سوم راه را پیموده‌اید و تنها یک سوم راه باقی مانده است؛ پس می‌توانید از این پس برای انتخاب محل زایمان خود و وسایل و لوازم مورد نیاز کودکی که در آینده نزدیک متولد می‌شود برنامه‌ریزی کنید.

 

برچسب ها: بارداری، تقویم بارداری، تقویم هفته به هفته بارداری، هفته 25 بارداری، هفته 26 بارداری، هفته 27 بارداری، هفته 28 بارداری، ماه هفتم بارداری، تغییرات مادر در بارداری، تغییرات جنین تعداد بازديد: 1250 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز