Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 17:34

15
شهریور
نكات طلایی تغذیه در دوران بارداری (2)

نكات طلایی تغذیه در دوران بارداری (2)

بخش دوم- تغذیه صحیح در دوران بارداری، برای رشد جنین و تولد یك نوزاد سالم، بسیار حیاتی است و بعد از زایمان نیز مادر می‌تواند با تغذیه سالم، علاوه بر شیردهی به نوزاد و تامین غذای روزانه او، انرژی تحلیل رفته خود را به دست بیاورد.

 

توجه داشته باشید كه خوردن وعده‌های مكرر در حجم كم، موجب كاهش حالت تهوع صبحگاهی می‌شود و به هضم آسان غذا و تعادل قند خون نیز كمك می‌كند. طبیعی است كه در دوران بارداری وزن افزایش می‌یابد و این لازمه بارداری است، ولی هیچ‌گاه در دوران بارداری نباید رژیم گرفت و به جای آن باید روی مصرف غذاهای سالم تمركز كرد، زیرا به سلامت كودك و مادر در درازمدت كمك می‌كند. با مصرف ماهی، هویج، آجیل و دانه‌ها، آواكادو و مركبات می‌توانید تا حدودی از ایجاد خطوط ناشی از بارداری بر روی پوست جلوگیری كنید.

 سیب‌زمینی شیرین: در دوران بارداری مادر باید ویتامین اضافی دریافت كند، زیرا جنین برای رشد و نمو سلول‌ها و سیستم ایمنی به آن نیاز دارد. سیب‌زمینی شیرین حاوی بتاكاروتن است كه بدن آن‌را به ویتامین A تبدیل می‌كند. ویتامین A، از ضروری‌ترین ویتامین‌ها در دوران بارداری است.

 سایر مواد غذایی: مواد غذایی مانند سیر، آواكادو، مارچوبه و كلم براكلی نیز حاوی آنتی‌اكسیدان هستند و آنتی‌اكسیدان‌ها از بدن مادر و جنین در مقابل آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها محافظت می‌كنند.

 غذا‌هایی كه نباید در دوران بارداری خورده شوند

 در طی دوران بارداری، به معنای واقعی كلمه، خانم‌ها از اطلاعات گوناگون بمباران می‌شوند؛ اینكه باید آرامش داشته باشند، باید بیشتر ورزش كنند، سبزیجات زیاد بخورند، استراحت كنند، كتاب‌های بارداری بخوانند و ... اما كمتر در مورد نبایدها صحبت می‌شود؛ مواد غذایی كه برای زنان باردار مضر است و باید از خوردن آنها پرهیز كنند. از خوردن برخی از مواد غذایی باید به دلایل مختلف پرهیز شود كه برخی از دلایل اصلی این پرهیز عبارتند از:

 لیستریا:  لیستریا نوعی باكتری است كه غذاهای خاصی را بیشتر آلوده می‌كند و اگر چه مسمومیت با آن نادر است، ولی با توجه به آمار مراكز كنترل بیماری (CDC) از هر پنج نفر یك نفر را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. این باكتری كشنده است و به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زنان باردار، برای آنها 20 برابر خطرناك‌تر است. این باكتری می‌تواند منجر به سقط جنین شود و سلامت مادر را نیز تهدید كند.

 توكسوپلاسموز: بیماری ناشی از انگل است كه می‌تواند از طریق خوردن گوشت خام به فرد منتقل شود. این انگل در گوشت خام، سوسیس و كالباس، خاك و مدفوع گربه یافت می‌شود. اگر چه توكسوپلاسموز هم بسیار نادر است، اما به دلیل اینكه یك بیماری بسیار جدی است، می‌تواند از جفت عبور كند و به كودك نیز آسیب برساند، بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود از خوردن این محصولات به صورت خام خودداری كنند. بیشترین آسیب در سه ماهه اول به جنین وارد می‌شود. اگر در محیط زندگی شما گربه وجود دارد، احتمالا این انگل نیز وجود دارد.

 جیوه: برخی از غذاهای دریایی حاوی سطوح بالایی از جیوه هستند كه می‌تواند باعث صدمه به مغز و تاخیر در رشد شود. در حالی كه ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا- 3 است و در واقع سلامت مغز را تضمین می‌كند، برخی از ماهی‌ها كه جیوه بیشتری دارند، خاصیت عكس دارند.

در دوران بارداری از خوردن هر ماده غیر پاستوریزه خودداری كنید: با پاستوریزه كردن مواد غذایی از جمله فرآورده‌های لبنی، باكتری‌ها از بین می‌روند و یا حداقل رشدشان كند می‌شود و اگر قبل از تاریخ انقضا آنها را مصرف كنید، مضر نخواهند بود. از خوردن هر نوع پنیر نرم خودداری كنید، زیرا اغلب در تهیه آنها از شیرهای غیر پاستوریزه استفاده می‌شود كه به راحتی می‌توانند بیماری را منتقل كنند. برای اطمینان به برچسب فرآورده‌های لبنی دقت كنید كه همه آنها از شیر پاستوریزه تهیه شده باشند.

 سایر موارد: از خوردن فرآورده‌های گوشتی همچون ژامبون و سوسیس خودداری كنید و در صورت اجبار و یا تمایل حتما قبل از مصرف، آنها را به خوبی بپزید و حرارت دهید. در دوران بارداری از خوردن غذاهای كنسروی بپرهیزید. از خوردن ماهی دودی نیز اجتناب ورزید. در امریكا به زنان باردار توصیه می‌شود كه از ماهی دودی خودداری كنند. از خوردن هر نوع غذای دریایی خام خودداری كنید، زیرا می‌تواند حاوی انگل و یا باكتری باشد و موجب مسمومیت غذایی شود. از خرید تخم‌مرغ‌های خانگی نیز خودداری ورزید. گوشت را به دقت بپزید تا احتمال ابتلا به توكسوپلاسموز و سالمونلا در آن كاهش یابد.

 از خوردن غذاهای مانده و مواد غذایی تاریخ گذشته اجتناب كنید.

 تمامی میوه‌ها و سبزیجات را قبل از خوردن به طور كامل بشویید.

 یخچال خود را در درجه حرارت امن قرار دهید. یخچال نباید گرم‌تر از 4 درجه سانتی‌گراد باشد و آن ‌را مرتب تمیز كنید.

 از خوردن غذاهای تند در دوران بارداری خودداری كنید كه سوزش سردل را افزایش می‌دهد و باعث مشكلات گوارشی می‌شود.

 نوشیدن بیش از 300 گرم كافئین در روز خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

 توجه داشته باشید كه این بایدها و نبایدها كامل و جامع نیستند و حتما باید با پزشك و متخصص تغذیه مشورت كنید. او با توجه به شیوه زندگی و رژیم غذایی شما، بایدها و نبایدها را تعیین می‌كند.

 

 

برای خواندن بخش اول- نكات طلایی تغذیه در دوران بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: مراقبت های دوران بارداری، تغذیه بارداری، توکسوپلاسموز، کتاب های بارداری، غذاهای بارداری، مشکلات گوارشی بارداری تعداد بازديد: 585 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز