Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:29

10
مرداد
بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری (3)

بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری (3)

بخش سوم- لذت مادر شدن و تولد یك نوزاد، شیرینی وصف‌ناپذیری برای زوجی كه زندگی‌شان را با عشق شروع كرده‌اند دارا می‌باشد، اما برای حفظ و چشیدن هرچه بهتر این زیبایی، نیاز است نكات مهمی را رعایت نماییم.

 

به‌علاوه مادرانی که دارای BMI زیر 19 هستند، به احتمال زیاد فاقد ذخایر کافی بسیاری از ریزمغذی‌ها هستند، بنابراین توصیه آن است که BMI خانم‌ها قبل از بارداری بین 20 تا 24 باشد».

وی در خصوص مواد مغذی مورد نیاز ما در قبل از بارداری توصیه نمود: «باید با انجام آزمایش CBC و اندازه‌گیری فریتین سرم، نسبت به وضعیت مناسب ذخایر آهن اطمینان حاصل شود. دریافت 1200 میلی‌گرم کلسیم در روز از طریق مصرف 3 واحد منابع لبنی و سبزیجات برگی سبز رنگ از قبل از بارداری توصیه می‌شود.

 اسید فولیک مهم‌ترین ویتامینی است که باید چند ماه قبل از بارداری به صورت مکمل (400 میکروگرم در روز) دریافت شود. ضرورت دریافت این مکمل جهت کاهش خطر تولد نوزاد با نقص لوله عصبی، رشد و تکامل صحیح جنین، کاهش خطر سقط، زایمان زودهنگام و تولد نوزاد کم وزن اثبات شده است.

مکمل ویتامین A با نام آکیوتان که دوز IU10000 این ویتامین است و برای درمان آکنه استفاده می‌شود، باید حتما 3 ماه قبل از بارداری قطع گردد، زیرا دریافت دوز بالای این ویتامین باعث بروز نقایص جنینی می‌شود.

 به کلیه خانم‌هایی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود از مصرف سوسیس، کالباس و غذاهای فرآیند شده به جهت وجود نیترات سدیم و نگهدارنده‌ها جدا پرهیز کنند. لازم است بدانید اثرات سوء این مواد بر روی ژن‌ها می‌تواند حتی تا بعد از چند نسل باقی بماند. مصرف ماهی دریا نیز به جهت امکان آلودگی با جیوه قبل و در حین بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود، گرچه گنجاندن ماهی که در آب سالم پرورش یافته باشد بسیار بسیار مناسب است».

 دكتر نوشین صحابی، متخصص زنان و زایمان هم در خصوص مشاوره قبل از بارداری گفت: «مشاوره و غربالگری قبل از تولد، فرصتی را برای شناسایی و تعدیل عوامل خطرساز مادری، قبل از شروع حاملگی در اختیار پزشك قرار می‌دهد، به عنوان مثال، دو علت اصلی مرگ نوزاد در سال اول زندگی، یعنی نقایص هنگام تولد و اختلالات ناشی از زایمان زودرس را می‌توان با شروع راهكارهای اختصاصی پیشگیری در دوره قبل از تولد به‌طور قابل توجهی كاهش داد یا از بین برد.

در نتیجه ویزیت قبل از حاملگی، ممكن است از نظر اثر بر حاملگی، مهم‌ترین ویزیت مراقبت‌های بهداشتی باشد. در واقع مشاوره قبل از تولد، به منزله طب پیشگیری در رشته بارداری و زایمان است. به این ترتیب عواملی كه می‌توانند بر پیامد حاملگی تأثیر داشته باشند، شناسایی شده و می‌توان به زنان در مورد خطرهای موجود آگاهی داد، بنابراین مشاوره قبل از حاملگی، اثر مثبت چشمگیری بر پیامد حاملگی دارد».

وی افزود: «برای مؤثر واقع شدن مشاوره، باید این امر در مورد خطرهای بالقوه حاملگی و راهكارهای مربوط به پیشگیری از آنها، قبل از حاملگی انجام شود. هنگامی كه اكثر زنان متوجه حامله بودن خود می‌شوند (2-1 هفته بعد از اولین قاعدگی عقب‌افتاده)، طناب نخاعی جنین قبلاً تشكیل شده و قلب وی در حال تپش است.

بسیاری از راهكارهای پیشگیری، مانند مصرف اسیدفولیك برای پیشگیری از نقایص طناب عصبی، در صورتی كه در این زمان شروع شوند، مؤثر واقع نمی‌شوند. نیمی از تمام حاملگی‌های بدون برنامه قبلی رخ می‌دهند و شواهدی وجود دارند كه نشان می‌دهند این گروه از حاملگی‌ها در معرض بیشترین خطر هستند.

در زنان دارای حاملگی‌های ناخواسته احتمال رفتارهای پرخطر بیشتر است. یكی از معیارهای مهم اثربخشی بر مشاوره قبل از حاملگی، تأثیر آن در كاهش تعداد حاملگی‌های ناخواسته است».

 

 

 برای خواندن بخش اول- بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زایمان زودرس، سقط جنین، اسید فولیک، تغذیه بارداری، توصیه های بارداری، زایمان زود هنگام، نقایص جنین تعداد بازديد: 614 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز