Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 25 مرداد 1397 - 16:20

10
مرداد
بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری (1)

بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری (1)

بخش اول- لذت مادر شدن و تولد یك نوزاد، شیرینی وصف‌ناپذیری برای زوجی كه زندگی‌شان را با عشق شروع كرده‌اند دارا می‌باشد، اما برای حفظ و چشیدن هرچه بهتر این زیبایی، نیاز است نكات مهمی را رعایت نماییم.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

لذت مادر شدن و تولد یك نوزاد، شیرینی وصف‌ناپذیری برای زوجی كه زندگی‌شان را با عشق شروع كرده‌اند دارا می‌باشد، اما برای حفظ و چشیدن هرچه بهتر این زیبایی، نیاز است نكات مهمی را رعایت نماییم و پیش‌زمینه‌هایی را برای رویارویی با این موهبت خدادادی بگذرانیم.

از این رو رعایت تغذیه و مسائل پزشكی و مراقبتی پیش از  دوران بارداری از ملزومات می‌باشد، در نتیجه در این گزارش علمی به بیان این موارد از زبان متخصصان و كارشناسان پرداخته‌ایم:

دكتر سیدعلی كشاورز، استاد دانشگاه و مدیر گروه تغذیه دانشگاه تهران، در پاسخ به این سوال كه تغذیه قبل از بارداری چه تأثیری بر جنسیت می‌گذارد، اظهار داشت: «تغذیه از طریق تغییر ph رحم با استفاده از یون‌ها می‌تواند در تعیین جنسیت جنین نقش داشته باشد».

وی افزود: «وقتی بخواهیم جنسیت پسر باشد، مادر باید لبنیات و مواد غذایی حاوی كلسیم را به‌طور كامل حذف نماید. در مقابل مواد غذایی حاوی پتاسیم و سدیم مثل انواع میوه‌جات و غذاهای شور را مصرف كند. یكی دیگر از مواد غذایی كه نقش موثر و تعیین‌كننده بر جنسیت دارد، مصرف روغن مایع و روغن‌های حاوی امگا-3 است كه شانس پسردار شدن را بالا می‌برد.»

دكتر كشاورز با بیان اینكه رژیم غذایی باید حداقل دو ماه و دو پریود قبل از بارداری آغاز شود تصریح كرد: «براساس تحققاتی كه در كانادا انجام شده است ثابت شده اگر برنامه غذایی دقیق و درست تنظیم شود، شانس اینكه با رژیم بتوان جنسیت جنین را تعیین كرد تا 80 درصد  امكان‌پذیر است. این مسأله در تحقیقات حیوانی به جز خوك اثبات شده است و نشان داده شده كه با رژیم می‌توان روی یون‌ها اثر گذاشت».

وی ادامه داد: «همچنین در تحقیقاتی كه بر روی خانواده‌های با مشكل وراثتی در كانادا انجام شد، ثابت گردید كه با استفاده از رژیم غذایی می‌توان نوع جنسیت را تعیین نمود و از تولد آن نوع جنسیتی كه می‌تواند مبتلا به بیماری باشد جلوگیری كرد».

دكتر منصور شهركی در خصوص وزن قبل از بارداری به خبرنگار ما گفت: «معیار وزن نرمال، كاهش و یا افزایش وزن قبل از بارداری اندازه‌گیری نمایه توده بدن (BMI) است كه از تقسیم وزن (كیلوگرم) به مجذور قد (مترمربع) به دست می‌آید. BMI خانم قبل از بارداری كمتر از 18/5 نشانه كم‌وزنی، بین 18/5 و 24/9  در محدوده وزن طبیعی، بین 25 تا 29/9 نشانه افزایش وزن و بیشتر و مساوی 30 نشانه چاقی است.

بهترین BMI جهت بارداری BMI نرمال و طبیعی می‌باشد و خانم‌هایی كه با این شاخصه بارداری را شروع می‌كنند، مطمئن باشند كه در صورت كنترل و پایش افزایش وزن مناسب دوران بارداری و مراجعات ماهانه به كارشناسان و متخصصین ذیربط هیچ مشكلی برایشان ایجاد نخواهد شد.

خانم‌هایی كه از افزایش وزن و بعضا چاقی قبل از بارداری رنج می‌برند حتما باید قبل از بارداری در جهت تعدیل وزن خود و رساندن آن به وزن ایده‌آل كوشا باشند. این خانم‌ها حتما باید بدانند كه دوران بارداری به هیچ عنوان دوران رژیم گرفتن و انجام فعالیت‌های شدید وزشی به منظور كاهش وزن نیست و در پایان بارداری حتما باید به وزن خانم باردار حتی خانم‌های باردار مبتلا به چاقی نیز اضافه شود.

همچنین این خانم‌ها بهتر است در جریان باشند كه اگر به رساندن وزن خود به حد نرمال در قبل از بارداری اقدام ننمایند، احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون بارداری و ... در آنها در مقایسه با خانم‌هایی كه بارداری را با وزن نرمال شروع كرده‌اند بیشتر می‌باشد. بهترین توصیه به این خانم‌ها این است كه از طریق رژیم غذایی علمی، ورزش نمودن و تغییر در سبك زندگی زیر نظر متخصصین تغذیه و رژیم‌درمانی اقدام به كاهش وزن خود نمایند.

از طرف دیگر اگر وزن خانمی قبل از بارداری كم باشد و مبتلا به لاغری باشد، احتمال زایمان زودرس و یا به دنیا آوردن كودك با وزن كم هنگام تولد و یا بعضا سقط جنین در او در مقایسه با خانم‌هایی كه بارداری را با وزن نرمال شروع كرده‌اند بیشتر می‌باشد، بنابراین به این خانم‌ها نیز قویا توصیه می‌گردد برای جلوگیری از ابتلا به تمامی حالات یادشده قبل از بارداری وزن خود را به حد ایده‌آل برسانند كه در این مورد نیز توصیه می‌شود از كارشناسان و متخصصین ذیربط شهر خود كمك بگیرند.»

وی افزود: «امروزه نتایج تحقیقات مختلف علمی نشان می‌دهد كه نه تنها تغذیه مناسب در طی دوران بارداری، بلكه تغذیه قبل از بارداری نیز می‌تواند بر روی نتیجه بارداری از ابعاد مختلف تأثیر بگذارد. خانمی كه زایمان زودرس دارد و یا كودكی با وزن كم هنگام تولد به دنیا می‌آورد و یا بعضا مبتلا به سقط جنین می‌شود و یا مشكلاتی مثل دیابت، فشارخون و چاقی بیش از حد دوران بارداری پیدا می‌كند، باید ریشه این مسائل را در تغذیه قبل از بارداری خود مورد كنكاش قرار دهد.

اگر خانمی قبل از بارداری مبتلا به كم‌خونی و ضعف بنیه بدنی می‌باشد و از علائمی مثل خستگی زودرس، سردرد، افزایش ضربان قلب، كم‌اشتهایی و بی‌حوصلگی رنج می‌برد، بداند كه احتمال كم‌وزنی در او قوت دارد و در صورت درمان نكردن خود از طریق دارودرمانی و رژیم‌درمانی باید منتظر زایمان زودرس یا تولد كودك با وزن كم و یا بعضا سقط جنین باشد...

 

 

 

 برای خواندن بخش دوم- بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم- بایدها و نبایدهای تغذیه در بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تولد نوزاد، بارداری، حاملگی، فشار خون بارداری، تغذیه بارداری، جنین، وزن بارداری تعداد بازديد: 895 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز