Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:55

1
دی
تمایل به طعم‌های شیرین از دوران نوزادی

تمایل به طعم‌های شیرین از دوران نوزادی

پژوهشگران بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیااز نوزادانی كه هنوز دوساعتی از تولد آنها سپری نشده بود دوازده نوزاد را برگزیده و بصورت تجربی آنها را مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌اند.

 دكتر سیدضیاءالدین مظهری برگرفته از قسمتی از یافته‌های پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا

 

 

چرا من، شما و تعداد كثیری از انسان‌های مختلف در گستره گیتی به طعم شیرین گرایش بیشتری داریم این خواسته بصورت غریضی است یا اكتسابی؟

پژوهشگران بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیااز نوزادانی كه هنوز دوساعتی از تولد آنها سپری نشده بود دوازده نوزاد را برگزیده و بصورت تجربی آنها را مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌اند. بدین صورت كه در آغاز به همه آنها مقدار معینی آب خوراندند تا مشخص گردد همه آنها مشكلی در بلع ندارند. سپس یكی بعد از دیگری تازه به دنیا آمدگان را با چكانیدن چند قطره‌ای از مایعاتی كه طعم‌های (شیرین، ترش، شور و تلخ) داشتند  روی زبانشان عكس‌العمل‌ آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند و از تغییرات چهره آنها تصاویری را تهیه و فیلم‌برداری كردند. 

همه نوزادان در قبال مایعی كه طعم تلخی داشت عكس‌العمل مشابهی را به تصویر كشیده بودند كه نشان می‌داد در قبال قطرات تلخی كه چكانیده شده روی زبان‌شان بلافاصله چشم‌هایشان را بسته و پلك‌های خود را بهم می‌فشردند، سوراخ‌های دماغشان را از هم باز كرده و دهانشان را گشوده و زبانشان به طرف بیرون آورده و حالت تف كردن و بیرون راندن مایع تلخ را نمایش داده بودند. در قبال قطرات اسیدی و ترش مزه نیز عكس‌العمل همه آنها شبیه مایع تلخ بود ولی در قبال طعم شور عكس‌العمل ثبت‌شده قدری سبك‌تر از حالت نشان داده شده در مورد قطرات تلخ و ترش بود.

البته جالب‌ترین عكس‌العمل‌ها در مورد طعم شیرین بود كه یك حالت آرامش در چهره آنها ظاهر گردیده بود و با بلع پی‌درپی رضایت و خواست مجدد این مایع شیرین را به نمایش گذاشته بودند. چنین تحقیقی برای دانشوران و پژوهشگران عملا نمایش داد كه حتی از زمان نوزادی كلیه كودكان عكس‌العمل متفاوتی از مصرف مایعات با طعم‌های مختلف از خود بروز می‌دهند بدون اینكه هیچ سابقه قبلی و تجربه عملی را پشت‌سر گذاشته باشند. فقط با درك طعم مایعات عرضه شده با طعم و مزه‌‌های مختلف واكنش‌های متفاوتی را از قبول و پذیرش تا عدم پذیرش و بیرون راندن از دهان خود به روشنی بروز داده بودند.

با انجام این تحقیقات تجربی متخصصین تغذیه و پژوهشگران تحولات رفتاری، به این نتیجه رسیده‌اند كه گرایش به این یا آن طعم و مزه در انسان‌ها به طور تصادفی و یا تحت تاثیر فرهنگ و عادات و سنت‌ها مرسوم هر جامعه نمی‌باشد بلكه ریشه این خواست طبعی را در روند تحول و تكامل نسل‌ها باید جستجو نمود در این مورد روان‌شناسان و دیرین شناسان و ژنتیك‌دان‌ها بر این عقیده هستند كه رفتار تغذیه بشر امروز را هنوز زمینه‌های ارثی و میراث‌های اطلاعات ژنتیكی شكل داده و می‌دهد و تحقیقاتی را جهت پیدا كردن جواب‌ این سوالات كه چرا ما از بعضی از طعم‌ها خوشمان می‌آید و زیاد استقبال می‌كنیم در مقابل بعضی از طعم‌ و مزه‌ها حالت عدم قبول و منع از خود بروز می‌دهیم بررسی‌های وسیعی آغاز نموده‌اند.

 

برچسب ها: غذای کودک، تغذیه کودک، تغذیه نوزاد، مواد غذایی برای کودک، مواد قندی برای کودک تعداد بازديد: 871 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز