Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 03:50

1
اسفند
همسرت را تغییر نده! (2)

همسرت را تغییر نده! (2)

همسری را انتخاب كنید كه قبل از ازدواج، بتوانید او را با تمامیت وجود رفتارها و عقایدش بپذیرید و هرگز به فكر تغییر دادن او نباشید. حیف است كه محل آ‌رامش و زندگی زناشویی خود را به یك میدان مبارزه تبدیل كنید!

چه ویژگی‌هایی قابل تغییر نیستند؟
بسیاری از ویژگی‌های نامطلوب، قابل تغییرند، ولی نه توسط همسر یا دیگران، بلكه این خود فرد است كه می‌بایست اقدام به تغییر آ‌نها نماید. به همین دلیل تعدادی از روانشناسان، برخی ویژگی‌هایی را كه اغلب قابل تغییر نیستند فهرست كرده‌اند و توصیه‌شان این است كه به دلیل حاد بودن اثر این ویژگی‌ها بر خود فرد و طرف مقابل، بهتر است از وارد شدن به چنین روابطی كلا خودداری كنیم، این ویژگی‌ها به طور مختصر عبارتند از: 

- اعتیاد، بدین علت كه مصرف موادمخدر و اعتیادآ‌ور، شخص را به صورت یك برده درمی‌آ‌ورد و قابلیت او را برای درك و احساس كردن به شدت مختل می‌كند.
- خشم شدید و غیرمعمول كه باعث می‌شود دیگران تا آ‌خر عمر، از شخص، وحشت داشته و توسط خشم او كنترل شوند.
- كنترل‌كنندگی و سخت‌گیری زیاد، كه باعث می‌شود هرگز احساس آ‌زادی عمل و رفتار و امكان شكوفایی استعدادها و خلاقیت‌هایمان را نداشته باشیم.
- شكل نگرفتن شخصیت بالغ در فرد كه اغلب منجر به عدم مسوولیت‌پذیری مالی و اقتصادی غیرقابل اعتماد بودن و عدم هدفمندی و بی‌انگیزگی در طول زندگی می‌شود.
و البته به این موارد، می‌توان اختلالات جنسی، داشتن دوران كودكی پرآ‌سیب، دارا بودن روابط التیام نیافته (با همسر یا نامزد قبلی) و... را هم اضافه كرد.

آ‌یا بعد از ازدواج، زن و شوهر هیچ‌گونه تغیری نخواهند كرد؟
بعد از تمام این بررسی‌ها، باید بگویم چرا، تغییر می‌كنند! منتها این تغییر در اثر ممزوج شدن روح و روان آ‌نهاست نه در اثر اعمال قدرت یا فشار ظاهری یك طرف به طرف دیگر. رابطه‌ی جنسی و زناشویی، مانند قانون ظروف مرتبطه، بر روح انسان اثر می‌گذارد.

بدین صورت كه همان‌طور كه طبق این قانون، چنانچه دو ظرف با حجم متفاوت مایع را با لوله‌ای به هم متصل كنیم، سطح مایع از یكی به دیگری منتقل می‌شود تا بالاخره میزان آ‌ن در هر دو به تعادل برسد، در ازدواج نیز، نوعی سرازیر شدن ویژگی‌های روحی (كه گاه با آ‌سیب و گاه با التیام توام است) رخ می‌دهد.

وقتی بین دو نفر تعادل، ‌هم‌فهمی و هم‌خوانی وجود نداشته باشد این انتقال، اثر تخریبی بیشتری به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل در روایات و احادیث به «هم‌كفو بودن» زن و مرد در ازدواج بسیار تاكید می‌شود و روانشناسان و جامعه‌شناسان هم از بعد علمی و تحقیقی به همین نتیجه رسیده‌اند.

بحث درباره‌ی نتیجه و محصول ممزوج را به شماره‌ی دیگری موكول كرده و در پایان به گفتن این جمله بسنده می‌كنم كه همسری را انتخاب كنید كه قبل از ازدواج، بتوانید او را با تمامیت وجود رفتارها و عقایدش بپذیرید و هرگز به فكر تغییر دادن او نباشید. حیف است كه محل آ‌رامش و زندگی زناشویی خود را به یك میدان مبارزه تبدیل كنید!

 

 

برای خواندن بخش اول -همسرت را تغییر نده!- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: روانشناسی ازدواج، ازدواج موفق، انتخاب همسر، روابط زن و شوهر، شریک زندگی، تغییر همسر تعداد بازديد: 2802 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز