Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 04:34

29
آذر
صبح كنكور، صبحانه كامل اما سبك بخوريد

صبح كنكور، صبحانه كامل اما سبك بخوريد

داوطلبان باید بدانند كه با كم‌ خوابی بخش زیادی از حافظه‌شان را برای صبح امتحان از دست داده‌اند چرا كه به خاطر آوردن مجدد اطلاعات پس از یك دوره كم خوابی مقداری سخت خواهد بود.

تحریریه ماهنامه بهار زندگی

 

مسوول آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی وزارت بهداشت با تاكید بر لزوم برخورداری داوطلبان كنكور از خواب كافی بویژه در شب‌ برگزاری آزمون، گفت: داوطلبان باید بدانند كه با كم‌ خوابی بخش زیادی از حافظه‌شان را برای صبح امتحان از دست داده‌اند چرا كه به خاطر آوردن مجدد اطلاعات پس از یك دوره كم خوابی مقداری سخت خواهد بود.

دكتر صفیه عشوری مقدم، نسبت به استفاده بیش از حد قهوه به منظور بیدار ماندن برای درس خواندن هشدار داد و گفت: این تصور كه قهوه یا چای به بیدار ماندن فرد كمك می‌كند، تصوری اشتباه است. هر چند به اندازه مصرف كردن این مواد در زمان مناسب اشكالی ندارد، اما خوردن بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش اضطراب و حتی اختلال در ریتم قلب شود.

وی با اشاره به نكات تغذیه‌ای موثر در به یاد آوردن اطلاعات، گفت: غذای اصلی مغز گلوكز یا همان قند ساده است بنابراین باید در جلسه برگزاری آزمون این ماده غذایی به میزان مناسب به مغز برسد.

با شكم خالی سر جلسه آزمون حاضر نشوید

عشوری مقدم به داوطلبان كنكور توصیه كرد كه با شكم خالی سر جلسه آزمون حاضر نشوند و ادامه داد: در صورتی كه آزمون صبح برگزار می‌شود لازم است صبحانه كامل اما سبك مصرف شود. این صبحانه می‌تواند شامل نان، پنیر و گردو باشد. اما ترجیحا بهتر است مقداری از یك ماده غذایی شیرین مانند عسل یا مربا در وعده صبحانه مصرف شود.

همچنین باید از مصرف غذاهای سنگین، پرچرب و حجیم از جمله مصرف خامه در این وعده غذایی به شدت پرهیز شود چرا كه در این صورت تمركز جریان خون به سمت معده و سیستم گوارش خواهد بود و خون رسانی مناسب به مغز كه نقش اصلی را در فرآیند به خاطر آوردن مطالب دارد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مسوول آموزش اورژانس كشور با تاكید بر لزوم فراهم آوردن محیطی آرام در منزل از سوی والدین گفت: شرط اصلی كاهش استرس در داوطلبان كنكور و دانش‌آموزان برقراری محیط آرام است.

بنابراین توصیه می‌شود كه در ایام برگزاری امتحانات كنكور از مهمانی‌ها و مسافرت‌های غیرضروری پرهیز شود.

از استرس وارد كردن به داوطلبان خودداری كنید

وی گفت: همچنین لازم است از استرس وارد كردن بیش از حد به داوطلبان خودداری شود چون گاهی احساس می‌شود والدین استرس بیشتری از دانش‌آموزان دارند.
بنابراین كنترل استرس در دانش‌آموزان، ناشی از یك تعامل دو طرفه میان دانش‌آموز و الدین است. 

این در حالی است كه مقدار كم اضطراب مفید بوده و باعث می‌شود فرد خود را برای امتحان آماده كند.
وی همچنین با تاكید بر ضرورت آشنایی مراقبان كنكور با نحوه مقابله با حوادث احتمالی و عوارض اضطراب در جلسه آزمون گفت: اما از آن مهم‌تر پیشگیری از بروز حالات اضطرابی است.

عشوری مقدم، گرگرفتگی، گرفتگی عضلات، سردرد، بی‌خوابی، كاهش و یا افزایش شدید اشتها، تنگی نفس، تعریق فراوان، تپش قلب، خشكی دهان و علایم گوارشی چون دل پیچه، اسهال و یبوست‌های طولانی، تكرر ادرار را از علایم اضطراب برشمرد و افزود: نتیجه نهایی این علایم كاهش تمركز و توجه فرد است كه حتی می‌تواند منجر به بروز پدیده «غش» شود.

زمان كنكور آب میوه شیرین به همراه داشته باشید

وی افزود: داوطلبان كنكور با سابقه هرگونه غش و یا سنكوپ در تاریخچه پزشكی خود باید پیش از حاضر شدن در جلسه كنكور برای مشاوره به پزشك متخصص مراجعه كنند. مسوول آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور گفت: گاهی یك مشاوره روانشناسی ساده در كاهش اضطراب فرد سودمند است.

دكتر عشوری مقدم، به همراه داشتن آب میوه شیرین و شیرینی كوچكی چون نقل را در موارد درمان افت قند خون موثر برشمرد و افزود: ‌هرچند اضطراب عامل محركی برای ایجاد انگیزه و توان بیشتر به شمار می‌رود، اما اضطراب شدید، توانایی و سرعت عمل فرد را كاهش می‌دهد.

مسوول آموزش مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور، افزود: چنانچه داوطلب به تنگی نفس دچار شد او را به حفظ آرامش و خونسردی به همراه تنفس عمیق (دم و بازدم) توصیه ‌كنید.

به خدا توكل كنید

وی در پایان به منظور پیشگیری از بروز عوارض استرس در داوطلبان كنكور توصیه كرد كه داوطلبان در جلسه آزمون با آمادگی و مطالعه كافی حاضر شوند‌ و گفت: كاهش اضطراب والدین برای جلوگیری از انتقال آن به فرزندان، ‌دور كردن تفكرات منفی و نداشتن انتظار بیش از حد و در نهایت توكل به خدا از عوامل موثر در كاهش میزان بروز اضطراب در داوطلبان كنكور سراسری است.

 

برچسب ها: تغذیه و امتحانات، شب امتحان، جلسه امتحان، تغذیه و درس خواندن، استرس و امتحان، تغذیه و مطالعه، امتحانات تعداد بازديد: 744 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز