Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:57

15
اسفند
نكات قابل توجه قبل از رژيم گرفتن (1)

نكات قابل توجه قبل از رژيم گرفتن (1)

خوب غذا خوردن شرط لازم برای شروع یك رژیم غذایی خوب و مؤثر است: بنابراین باید از مواد غذایی خوب و متعادل استفاده كنید و اصول اساسی تغذیه را رعایت نمایید. خوب غذا خوردن یعنی مصرف انواع مواد غذایی مختلف.

ناهید مؤمن خانی

 

بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه در زمینه رژیم‌های غذایی اطلاعات كافی دارند، با این وجود میلیون‌ها نفر از كسانی كه اضافه وزن دارند موقع كم كردن وزن خود با مشكل مواجه می‌شوند. بیشتر این افراد هنوز نمی‌دانند كه برای مبادرت به یك رژیم مؤثر، باید قبل از هر چیز به طور سالم و صحیح غذا بخورند ضمن اینكه باید عادت‌های درست غذایی را فراگیرند و همواره تا آخر عمر آن را رعایت نمایند. برای یك تغذیه مناسب، باید غذاهای متنوع و گوناگون مصرف كرد و مقدار غذاها را متعادل نمود.

بیش از 70درصد افرادی كه رژیم غذایی را شروع می‌كنند، موفق می‌شوند تا در عرض چند ماه یا بیشتر از وزن خود بكاهند. اما پس از گذر چند ماه یا چند سال و حتی گاهی هم زودتر، وزن بیش از 90درصد آنها دوباره به وزن قبلی برمی گردد و در برخی موارد حتی چاق تر می‌شوند. استفاده از غذاهای متنوع، مصرف متعادل خوراكی‌هایی كه واقعا ارزش غذایی دارند و یك فعالیت فیزیكی منظم  باعث كاهش وزن می‌شوند.  

رژیم‌های معجزه آسا را باور نكنید، این جور رژیم‌ها اصلا وجود ندارند!
معجزه این گونه رژیم‌ها را باور نكنید و گول تبلیغات فریبنده را نخورید. تبلیغاتی مثل «بدون هیچ سختی در 8 روز لاغر شوید» و یا  «10 كیلوگرم كاهش وزن در یك ماه با تضمین آنكه دیگر هرگز چاق نشوید».  رژیم معجزه گر اصلا وجود ندارد، به علاوه اینكه رژیم‌های متعدد و نامناسب ممكن است به اضافه وزن بیشتر و یا حتی چاقی مفرط منجر شوند!

عادت‌های خوب غذایی را فراگیرید. از این به بعد یك رژیم جدی را «تغییر قطعی در روش غذا خوردن» تعریف می‌كنیم!
- خوب غذا خوردن شرط لازم برای شروع یك رژیم غذایی خوب و مؤثر است: بنابراین باید از مواد غذایی خوب و متعادل استفاده كنید و اصول اساسی تغذیه را رعایت نمایید.
- خوب غذا خوردن یعنی مصرف انواع مواد غذایی مختلف. 
- برای آنكه وزنی كه كم شده دوباره سر جای اولش برنگردد باید حتما عادت‌های غذایی خود را تغییر دهید:
اگر می‌خواهید رژیم بگیرید باید مانند مبتلایان به فشار خون، آلرژی، آسم و ... كه برای چند سال و یا تا ابد می‌بایست داروهایشان را مصرف كنند، شما نیز لازم است تا آخر عمر رژیم خود را نگاه داشته و رعایت نمایید. به این ترتیب از حلقه جهنمی رژیم‌های یویو وار (كه در آن دایم وزن در حال اضافه و كم شدن است) در امان خواهند ماند.   
عادات بد و نامناسب غذایی را حتما باید تغییر داد!

صبر داشته باشید، كاهش وزن تدریجی را بپذیرید و برای بیش از 1 كیلوگرم لاغر شدن در هفته برنامه ریزی نكنید!

كاهش وزن نباید از مرز 1 كیلو گرم در هفته، یا 4 كیلوگرم در ماه بگذرد. اگر بیشتر از این اندازه وزن كم كنید، احتمال دارد كه دوباره این وزن سریعا به حالت اول خود بازگردد و حتی در برخی موارد بیشتر از قبل بشود.
اغلب پزشكان كاهش وزن بین 500 گرم تا 1 كیلوگرم در هفته را توصیه می‌كنند.
فراموش نكنید كه هدف اصلی، كاهش وزن است اما توجه نیز داشته باشید كه مهمترین نكته در رژیم غذایی، ثابت و متعادل نگه داشتن وزن است تا مبادا دوباره زیاد شود.

به یك خوراك مخصوص نچسبید، هیچ ماده غذایی را هم تحریم نسازید!
مواد غذایی معجزه آسایی كه موجب لاغری بشوند وجود ندارند.
ممنوع كردن یك یا چند ماده غذایی، احتمال حریص شدن به آن را افزایش می‌دهد. ممكن است این كار پس از مدتی منجر به حمله ور شدن به آن خوراك ممنوعه بشود به طوری كه مقدار خیلی بیشتری نسبت به دوران قبل از رژیم، با حرص و ولع خورده شود. 
به عنوان مثال، یك رژیم غذایی كه بر پایه سوپ كلم آن هم سه بار در روز بنا شده باشد كاملا غلط است.
از طرفی، عدم مصرف بعضی مواد غذایی می‌تواند منتهی به فقر غذایی و سوء تغذیه گردد.

با پزشك عمومی خود مشورت نمایید!
قبل از رژیم گرفتن با پزشك خود در مورد تصمیم تان و نوع رژیمی كه در نظر دارید صحبت كنید. در واقع، این كار شما را از برخی اشتباهات به دور نگه خواهد داشت و در تحقق این رژیم كمكتان خواهد كرد. بعلاوه، پزشك عمومی‌تان شاید لازم بداند كه یك متخصص تغذیه  نیز بر این جریان نظارت داشته باشد.

یك چارچوب غذایی برای خود در نظر بگیرید و در این چارچوب مواد غذایی متنوع و متفاوتی را بگنجانید!
یك رژیم جدی باید شامل متنوع ترین مواد غذایی ممكن یا تمام گروه‌های غذایی باشد.

برنامه رژیم غذایی باید طوری تنظیم بشود كه در طی آن گرسنگی نكشید!
رژیم نباید به گونه‌ای باشد كه در طول روز به شما گرسنگی بدهد و یا اینكه شما را گرسنه از سر سفره بلند كند.
غذایی كامل است كه میزان كالری مورد نیاز را داشته باشد.

 

 

برای خواندن بخش دوم -نكات قابل توجه قبل از رژيم گرفتن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم -نكات قابل توجه قبل از رژيم گرفتن- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: تغذیه و چاقی، رژیم درمانی چاقی، لاغری، کاهش وزن، درمان چاقی، برنامه غذایی، تغذیه و اضافه وزن، اختلالات چاقی، برنامه رژیمی تعداد بازديد: 1815 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز