Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 11:07

26
دی
چگونه در زمينه تغذيه مشاوره بگيريم؟

چگونه در زمينه تغذيه مشاوره بگيريم؟

رژیم‌های غذایی صحیح به رژیم‌‌هایی گفته می‌شود كه متناسب با سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیكی فرد تنظیم و تدوین شده‌اند، دربردارنده تمام نیازهای فرد به ریزمغذی‌های پنجاه‌گانه در حد متعادل هستند.

دكتر سیدضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات

 

مشاوره تغذیه را به اهلش بسپاریم

دكتر سیدضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات، در ابتدا در تعریف مشاور تغذیه گفت: «یك مشاور تغذیه به فردی اطلاق می‌شود كه صادق بوده و برای مشاوره شونده مفید، محترم و مورد توجه باشد، گشاده‌رو باشد، شمرده صحبت نماید، دارای اطلاعات كافی باشد و همدلی داشته باشد تا بتواند با ایجاد ارتباط با مددجویان تا حد امكان اطلاعات لازم را در ارتباط با مشكل از خود مراجعه‌كننده یا اطرافیان وی به‌صورت غیرمستند به‌دست آورد و با در نظر گرفتن اطلاعات مستندی كه از طریق منابع پزشكی- آزمایشگاهی یا جداول و استانداردهای قابل استناد (منابع مرجع) به دست آورده و تن‌سنجی‌های لازم، مرحله Assessment را آغاز نموده و با بررسی، ارزیابی، تحلیل و تفسیر اطلاعات به دست آمده یا جمع‌آوری شده از منابع غیرمستند و مستند، مرحله نهایی یعنی برنامه (Plan) را با عنایت به سه مرحله قبلی (S.O.A) تنظیم و تدوین نماید. 

در مرحله طرح (Plan) هدف عمده، ارائه توصیه‌های قابل اجرا و آموزش‌های موثر می‌باشد كه به تغییر رفتار در حیطه‌های سه‌گانه (k.a.p) یعنی حیطه شناختی (Knowledge)، حیطه نگرش (Attitude) و حیطه مهارتی (Psychomotor یا Practice) مددجویان منجر گردد، یعنی از مراحل S.O.A.P به k.a.p برسد».

وی افزود: «رژیم‌های غذایی صحیح به رژیم‌‌هایی گفته می‌شود كه متناسب با سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیكی فرد تنظیم و تدوین شده‌اند، دربردارنده تمام نیازهای فرد به ریزمغذی‌های پنجاه‌گانه در حد متعادل هستند و با بهره‌گیری از تمامی گروه‌های غذایی به‌صورت متنوع، ضمن رفع گرسنگی‌های ظاهری، ارضای ذائقه‌های فردی و پاسخگویی به لذت‌خواهی و لذت‌جویی‌ها منجر به گرسنگی‌های پنهانی و سلولی نشوند».

دكتر مظهری در پاسخ به این سوال كه چه كسانی به مشاوره تغذیه نیاز دارند، گفت: «در درجه نخست افرادی كه نیازمند مشاوره تغذیه می‌باشند، كلیه افراد آسیب‌پذیر جامعه از قبیل بیماران، مادران باردار و شیرده، كودكان، نوپایان، نوجوانان و جوانان، سالمندان و در مراحل بعدی كلیه افراد جامعه می‌باشند، چرا كه سوءتغذیه در گروه‌های مرفه و فقیر جامعه به‌شدت رواج دارد و این موضوع نشان‌دهنده واقعیتی می‌باشد كه گرچه دسترسی‌های اقتصادی و فیزیكی به منابع غذایی بسیار لازم است، ولی بدون آگاهی‌های لازم برای پرورش نسل سالم و كارآمد ابداً كافی نمی‌باشد».

این متخصص تغذیه در پاسخ به اینكه آیا پزشكان هم می‌توانند ضمن درمان بیماری‌ها به بیماران خود رژیم غذایی تجویز نمایند، افزود: «در عصر انفجار دانش و سهولت ارتباطات چنان گستردگی درهم تنیده‌ای در كلیه رشته‌های مختلف پزشكی و پیراپزشكی مخصوصاً علوم تغذیه پدیدار شده كه حتی دانش‌پژوهان پرتجربه با معلومات روزآمد خود در حل مشكلات تغذیه‌ای دچار سردرگمی می‌شوند تا چه رسد به پزشكان محترمی كه در دوران تحصیل پرافتخار و مقدس خود فقط 2 واحد تغذیه را گذرانده و آنهایی كه اهل مطالعه بوده‌اند و با مطالعه كتاب‌ها و بهره‌گیری از مقالات به‌طور سطحی اطلاعاتی دارند كه از دید بنده كه چهل سال است در این رشته تدریس، مطالعه و تجربه دارم، كافی نمی‌باشد. حتی بنده معتقد هستم دانش‌آموختگان تغذیه نیز جهت ارائه خدمات اثربخش‌تر باید به صورت تخصصی فعالیت نمایند».

دكتر مظهری در پایان گفت: «در خاتمه عرایضم این پرسش مطرح می‌گردد كه آیا مشهورترین قهرمان جهانی اتومبیل‌رانی دنیا كه بارها مدال طلا گرفته، توان و اجازه آن را دارد كه خلبانی نماید یا یك متخصص كودكان قادر به انجام جراحی قلب باز می‌باشد و یا یك متخصص زنان و زایمان با تمام توانایی و دانایی‌هایی كه دارد قادر به پیوند قرنیه می‌باشد؟ چرا باید اصلی‌ترین و اساسی‌ترین اركان پیشگیری از بروز بیماری‌ها و تامین‌كننده تمام نیازهای ساختاری از آغاز حیات تا ممات، مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد و از كمك‌مربی گرفته تا آرایشگران و از عطاری‌ها گرفته تا مربیان ورزش در استخرها، سوناها، ورزشگاه‌ها، رمالان و دلالان دارویی به‌طور گسترده‌ای سوءاستفاده نموده و ضرر و زیان‌های غیرقابل جبرانی به افراد بی‌خبر و زودباور وارد شود».

 

 

برچسب ها: تغذیه و لاغری، تغذیه و چاقی، تغذیه و کاهش وزن، تناسب اندام، مشاوره تغذیه تعداد بازديد: 905 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز