Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 12:37

15
دی
كاهش وزن سريع با رژيم‌ نامتعادل(رژيم دكتر اتكينز)

كاهش وزن سريع با رژيم‌ نامتعادل(رژيم دكتر اتكينز)

از جمله برنامه‌های غذایی به كار برده شده جهت كاهش سریع وزن، روش دكتر اتكینز می‌باشد كه به علت عدم احساس گرسنگی و كاهش سریع وزن بدن، این روش بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول و كم‌حوصله بوده و بدون توجه به پیامدهای زیانبار آن به‌طور گسترده‌ای مورد استفا

دكتر سیدضیاءالدین مظهری

 

 

از جمله برنامه‌های غذایی به كار برده شده جهت كاهش سریع وزن، روش دكتر اتكینز می‌باشد كه به علت عدم احساس گرسنگی و كاهش سریع وزن بدن، این روش بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول و كم‌حوصله بوده و بدون توجه به پیامدهای زیانبار آن به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این برنامه  غذایی با حذف كامل یا كاهش شدید مواد حاوی قندهای ساده و مركب و گنجاندن بدون محدودیت پروتئین‌ها و چربی‌ها، از یك طرف، رضایت رژیم‌گیرندگان به علت امكان خوردن غذا به مقدار دلخواه فراهم می‌شود و از طرف دیگر به علت عدم احساس گرسنگی ناشی از تجمع مواد كتونی یا ستونی رضایت آنها جلب می‌شود.

مكانیسم اثر و خطرات و صدمات احتمالی رژیم دكتر اتكینز

به علت عدم تكافوی مواد قندی دریافتی و سوخت ناقص چربی‌های فراوان مصرفی، مولكول‌های كتونی در بدن انباشته می‌شوند كه از یك طرف، به علت تأثیرگذاری بر روی مركز اشتها، موجبات بی‌میلی و عدم رغبت شدید به غذا خوردن را در رژیم‌گیرندگان فراهم می‌آورند و از طرف دیگر كلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و دفع اسید اوریك حاصل از تجزیه مواد پروتئینی حاوی پورین را مهار می‌كنند.  بدین ترتیب حجم اسید اوریك در خون و مایعات بدن افزایش می‌یابد و در افراد مستعد و دارای پیش‌زمینه، به ایجاد نقرس یا حمله شدید آن منجر می‌شود.

مصرف بدون محدودیت انواع روغن‌ها و چربی‌های حاوی اسیدهای چرب اشباع‌شده، هیپرلیپیدمی ایجاد می‌كند و سطح تری‌گلیسیریدها و كلسترول به ویژه كلسترول بد (LDL) را افزایش و سطح كلسترول خوب (HDL) را كاهش می‌دهد كه خود زمینه‌ساز و ایجادكننده تصلب شرایین، افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، كلیوی و سكته‌های مغزی می‌باشد.

از عوارض دیگری كه می‌توان در قبال پیروی از این روش كاهش وزن یا رژیم‌های مشابه ذكر كرد، یبوست شدید، همورویید، بدبویی نفس، ریزش مو، آزردگی كبد، عصبانیت شدید، عدم تحمل دیگران و ده‌ها عارضه و صدمات دیگر می‌باشد. در ضمن رژیم‌گیرندگان كه به موازات ادامه چنین برنامه نامتعادل مكمل‌های ویتامینی و مینرال را دریافت ندارند، به گرسنگی‌های پنهانی و سلولی و تبعات ناشی از تخلیه كامل ذخیره بدن از این مواد حیاتی و بیماری‌های ناشی از آن دچار خواهند شد.

 

برچسب ها: رژیم لاغری، برنامه غذایی، کاهش وزن سریع، رژیم لاغری نادرست، دکتر مظهری متخصص تغذیه تعداد بازديد: 978 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز