Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 02:22

23
تیر
عوارض آفت کش های مواد غذایی بر سلامتی

عوارض آفت کش های مواد غذایی بر سلامتی

آفت کش‌‌ها موادی به صورت مایع، جامد و یا گاز هستند که به منظور نابودی آفت‌‌ها به کار می‌‌روند. حشرات، علف‌‌های هرز و میکروب‌هایی که گیاهان را از بین می‌‌برند، آفت محسوب می‌‌شوند.

تحریریه گروه ترجمه زندگی آنلاین

 

از آنجایی که محصولات کشاورزی و مواد غذایی در خطر نابودی توسط آفت‌‌ها هستند، انسان از زمانی که شروع به کاشت گیاهان کرد، به استفاده از آفت کش‌‌ها روی آورد.

اولین آفت کش شناخته شده، گرد گوگرد است. در دوران قدیم از گیاهان سمی به عنوان آفت کش نیز استفاده شده است.

3500 سال پیش چینی‌‌ها از ترکیبات آرسنیک و جیوه استفاده می‌‌کردند.

در دوره‌های مختلف از موادی چون سرب، سولفات نیکوتین (استخراج شده از برگ‌های تنباکو) و گرد گل‌‌های داوودی استفاده می‌‌شده است.

پس از جنگ جهانی دوم، آفت کش‌‌های ترکیبی و مصنوعی استفاده شد.

از انواع آفت کش‌‌ها می‌‌توان به علف کش، حشره‌کش، قارچ‌کش، باکتری کش، موش کش، جونده کش و ... اشاره کرد.

عوارض آفت کش‌‌ها

بسیاری از آفت کش‌‌ها که برای نابودی آفت‌‌ها استفاده می‌‌شوند، برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر هستند. در زیر به برخی از عوارض آنها اشاره شده است:

سرطان

بیش از 260 تحقیق در سراسر دنیا، بین آفت کش‌‌ها و سرطان ارتباط مستقیم پیدا کرده اند. درواقع دانشمندان آفت کش‌‌ها را یکی از دلایل ابتلا به سرطان‌‌های سینه، پروستات، مغز، استخوان، تیروئید، روده بزرگ، کبد و شش می‌‌دانند.

برخی از محققان به این نتیجه رسیده اند، کسانی که در 500 متری مکان‌‌های حاوی متیل برومید، کاپتان و آفت کش‌‌های دیگر زندگی می‌‌کنند، بیشتر احتمال ابتلا به سرطان پروستات دارند.

همچنین والدینی که در معرض آفت کش‌‌ها قرار دارند، می‌‌تواند روی سلامت کودک شان – از زمان بسته شدن نطفه تا دوران بارداری مادر و تولد نوزاد- اثر منفی بگذارد.

حتی ممکن است هنگام رشد جنین، باعث تغییرات متفاوت سلولی و احتمال ایجاد سرطان در کودک شوند.

چاقی و دیابت

از آنجایی که آفت کش‌‌ها روی چاقی افراد اثر می‌‌گذارند، منطقی است که آن را یکی از عوامل ایجاد کننده دیابت هم بدانیم.

محققان، مقدار بالایی از آفت کش دی کلروفنول 5/2، در ادرار افراد چاقی که در آزمایش مربوط به آفت کش‌‌ها، شرکت کرده بودند، مشاهده کردند.

این آفت کش، یکی از پر مصرف ترین آفت کش‌‌های سراسر دنیاست. در برخی از بررسی‌‌های دیگر مشخص شد که یکسری از قارچ کش‌‌ها در سلول‌‌های چربی، مقاومت به انسولین ایجاد می‌‌کنند.

در مطالعه‌ای که توسط انجمن دیابت آمریکا در سال 11 انجام شد، معلوم شد که احتمال ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به چاقی هنگام قرار گرفتن در معرض آفت کش‌‌های حاوی ترکیبات آلی کلر بسیار بالاست.

بیماری پارکینسون

در بیش از 60 مطالعه مشخص شده است که در معرض طولانی مدت علف کش‌‌ها قرار گرفتن، افراد را به بیماری پارکینسون مبتلا می‌‌کند.

اگر می‌‌خواهید علف‌‌های باغ یا باغچه تان را از بین ببرید، بهتر است از روش‌‌های دیگری استفاده کنید.

ناباروری و نوزادان ناقص‌الخلقه

یکی از معروف ترین اثرات منفی آفت کش‌‌ها، ناباروری است که بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر این مواد شیمیایی کشاورزی رخ می‌‌دهد.

آرتازین، نوعی علف کش است که در زمین‌‌های گلف هم استفاده می‌‌شود و در آب لوله کشی هم دیده شده، می‌‌تواند میزان ناباروری و یا سقط جنین را افزایش دهد.

تحقیقی در سال 2006 نشان داد که آفت کش کلروپیریفوس سطح تستوسترون را در آقایان کاهش می‌‌دهد. این آفت کش اغلب در مزارع توت فرنگی و باغ‌‌های سیب و هلو یافت می‌‌شوند.

تحقیقات دیگر روی موش‌‌هایی که از 1 - 48 ساعت در معرض غلظت بین 1 و 10000 بخش در میلیون (ppm) آفت کش کلروپیریوفس قرار گرفته بودند نشان داد، سلول‌‌های بیضه موش‌‌های بالغ صدمه دیده و یا کاملا از بین رفته اند.

زنان باردار باید از هر نوع آفت کشی دوری کنند. این مواد شیمیایی مسئول تولد انواع متفاوتی از نوزادان با نقص عضو است.

اوتیسم

البته نمی توان تن‌ها آفت کش‌‌ها را در ایجاد بیماری اوتیسم مقصر دانست؛ اما می‌‌توان گفت که آنها تاثیر بسیاری در این معادله دارند.

دانشمندان معتبر این وضعیت را به ژن‌ها و همچنین آفت کش‌‌هایی که مادران باردار و همچنین کودکان در سال‌‌های اولیه زندگی شان در معرض آنها قرار گرفته اند، مرتبط می‌‌دانند.

بسیاری از مواد شیمیایی موجود در این آفت کش‌‌ها روی سیستم اعصاب آفت‌‌ها اثر می‌‌گذارند، بنابراین می‌‌توانند روی عملکرد سیستم اعصاب کودکان نیز اثر منفی بگذارند.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه‌‌هاروارد انجام شد، محققان، آفت کش‌‌های ارگانوفسفات – که در ادرار کودکان یافته بودند- را مسئول ابتلای آنها به اختلال کم توجهی-بیش فعالی می‌‌دانستند.

همچنین این آفت کش منجر به مشکلات رفتاری و یادگیری در کودکان می‌‌شود.

سیستم عصبی

ارگانوفسفات روی سیستم عصبی نیز اثرات منفی به جا می‌‌گذارد. علائم اثرات منفی روی سیستم عصبی این آفت کش، ترشح بیش از حد بزاق، معده درد، استفراغ، یبوست و اسهال است.

این آفت کش بیشتر در کرفس، هلو، انواع توت‌ها، سیب، فلفل، سبزیجات، انگور و سیب زمینی پیدا می‌‌شود.

اثرات زیست محیطی آفت کش‌‌ها

مواد شیمیایی آفت کش‌‌ها، محیط زیست را نیز آلوده می‌‌کنند و با اینکه قرار است اثر کوتاه مدتی داشته باشند اما پس از اینکه وظیفه اصلی شان تمام می‌‌شود تا مدت‌‌ها در اتمسفر، خاک و مسیرهای آبی باقی می‌‌مانند.

متاسفانه این آلودگی‌ها حتی می‌‌توانند به هوای داخل خانه نیز نفوذ کنند. معمولا خانه‌هایی که نزدیک مزارع هستند، از صدمات ناشی از این آفت کش‌‌ها چندان در امان نیستند.

راه حل‌‌های پیشنهاد شده

* در بسیاری از موارد می‌‌توان به جای استفاده از آفت کش‌‌های شیمیایی، از مهندسی ژنتیک، یا جانداران دیگر نظیر طعمه خواران استفاده کرد.

به طور مثال می‌‌توان از اردک‌‌ها برای مقابله با آفت حلزون‌‌ها در برنج استفاده کرد.

* برای مبارزه با آفات، کشت چند محصولی به جای تک محصولی نیز روش خوبی است.

* مردم می‌‌توانند محصولات ارگانیک خریداری کنند تا از صدمات آفت کش‌‌ها در امان بمانند.

همچنین ناسا توصیه می‌‌کند در فضای داخل خانه از گیاهان تصفیه کننده هوا استفاده شود تا از میزان آلودگی هوا کاسته شود.

با این کار هر نوع آلودگی، از جمله آلودگی ناشی از آفت کش‌‌ها، از هوای خانه پاک می‌‌شود.

 

برچسب ها: عوارض آفت کش های مواد غذایی، گیاهان سمی، مواد آفت کش، خطرات آفت کش ها بر سلامتی، عوارض آفت کش ها، آفت کش ها و ناباروری، راه های کاهش اثر آفت کش ها تعداد بازديد: 837 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز