Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 17:34

4
شهریور
عوارض مصرف زیاد قند و شکر

عوارض مصرف زیاد قند و شکر

مصرف بیش از حد قند باعث اضافه وزن و خطر ابتلا به چاقی می شود. کالری های موجود در قند باعث می شوند تا سلول های بدن، چربی را نسوزانند.

عوارض مصرف زیاد قند و شکر

مترجم: نادیا زکالوند

مصرف قندی و شکر تنها خاص کودکان نیست، بلکه شامل حال بزرگسالان نیز می شود. میوه ها به طور کلی دارای قند طبیعی هستند، اما علاوه بر آنها، بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها حاوی قند افزوده شده می باشند که باعث بروز مشکلاتی از قبیل اضافه وزن، چاقی، دیابت و یا بیماری ها قلبی - عروقی می گردند.

طبق توصیه های انجمن قلب آمریکا، هر زن و مرد، روزانه به ترتیب نباید بیش از 6 و 9 قاشق غذاخوری، قند مصرف کند. این مقدار در کودکان بسته به سن و مقدار کالری مورد نیازشان در روز، حدود 3 تا 6 قاشق غذاخوری می باشد.

در ضمن، براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، بزرگسالان و کودکان باید تنها 10 درصد از کالری مورد نیاز روزانه خودشان را از قند گرفته تا کمتر به بیماری های قلبی، چاقی و یا فساد دندان ها دچار شوند.

نمونه هایی از قندهای افزوده شده که در برچسب های مواد غذایی و نوشیدنی ها مشاهده می کنید شامل شکر قهوه ای، شیرین کننده ذرت، شربت ذرت، دکستروز، فروکتوز، گلوکز، عسل غیر طبیعی، لاکتوز، شربت مالت، مالاس، شکر سفید و ساکاروز می باشند.

در این بین، طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی، توصیه می شود که به جای مصرف این قندهای غیرطبیعی و مضر، می توان از نوع سالم آن یعنی آن قندهایی که در میوه ها، سبزی ها، شیر و یا عسل 100 درصد طبیعی یافت می شود،استفاده کرد.

تحقیقات روی این قندها، هنوز شاهد اثرات منفی نبوده است. در ادامه به برخی از عوارض ناشی از مصرف قند زیاده از حد اشاره شده است. 

 

 

 

افزایش وزن

مصرف بیش از حد قند باعث اضافه وزن و خطر ابتلا به چاقی می شود. کالری های موجود در قند باعث می شوند تا سلول های بدن، چربی را نسوزانند. همچنین سلول ها را نسبت به انسولین مقاوم کرده و  سیستم سوخت و ساز بدن را دچار اختلال می کند.

علاوه بر این، مصرف قند منجر به تولید آنزیمی به نام لیپوپروتئین لیپاز شده که بدن فرد را به ذخیره مواد غذایی به صورت چربی می کند.

قند همچنین حس سیری را مهار کرده و میزان هورمون گرسنگی را افزایش می دهد که در نهایت فرد را به سمت افزایش وزن سوق می دهد.

دیابت نوع 2

همانطور که گفته شد، مصرف بیش از حد قند و مواد قندی باعث ایجاد مقاومت انسولینی و بالارفتن سطح این هورمون در بدن شده که از اصلی ترین دلایل بروز دیابت نوع 2 می باشند. علاوه بر این، مصرف زیاد از حد مواد قندی باعث افزایش چربی دور کبد شده و بدین ترتیب، کبد چرب را پدید می آورد.

بهداشت بد دهان و دندان

بعضی از باکتری ها به طور طبیعی در دهان رشد می کنند؛ بنابراین، زمانی که غذاهای شیرین مصرف می کنیم، به این باکتری ها فرصت رشد و تولید مثل می دهیم. در واقع، باکتری ها قند و کربوهیدارت های دیگر موجود در غذا را تبدیل به اسید می کنند؛

در نتیجه، سطح pH دهان پایین آمده و در نهایت، پوسیدگی دندان ها را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکل و بهداشت بهتر دهان و دندان ها، حداقل نیم ساعت بعد از صرف غذا باید مسواک زد.

تغییر حالت روحی و روانی

اگر بلافاصله بعد از مصرف مواد قندی دچار عصبانیت و یا ناامیدی و یاس شدید، بدانید که میزان زیادی مواد قندی مصرف کرده اید. درواقع، مغز برای درست کار کردن نیاز دارد تا سطح تولید مواد شیمیایی انسولین و گلوکز را در یک مقدار ثابت نگه دارد.

اما زمانی که مغز مقدار بیش از حدی از این مواد شیمیایی را دریافت می کند، باعث ایجاد بی قراری و اضطراب در فرد می شود. در ضمن، مصرف قند زیادی، منجربه احساس سستی، ناراحتی و اختلال در رفتار و روابط اجتماعی اشخاص گشته که در نهایت، افسردگی را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات قلبی

مصرف بیش از حد مواد قندی باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن سطح کلسترول شده و در نتیجه، مشکلات قلبی را به دنبال خواهد داشت. فشار خون بالا و افزایش کلسترول بد منجر به سفت شدن دیواره رگ ها شده و سیستم گردش خون را دچار اختلال می کند؛ بنابراین، خطر ابتلا به سکته قلبی افزایش می یابد.

حافظه ضعیف

کاهش تمرکز و قدرت حافظه ممکن است در اثر افزایش میزان مصرف مواد قندی حاصل شود. با افزایش مصرف بیش از حد مواد قندی، سطح قند خون بالا رفته و در نتیجه، گلوکز کافی به کل سلول ها از جمله سلول های مغز نمی رسد.

بدون گلوکز، مغز انرژی لازم برای اینکه به درستی کار کند را نداشته و بنابراین، کاهش تمرکز، اختلال در تصمیم گیری و کاهش قدرت حافظه را به دنبال خواهد داشت.

مشکلات پوستی

بروز آکنه، پوست خشک، سیاهی زیر چشم ها و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر ممکن است در اثر مصرف بیش از حد مواد قندی پدید آید. قند باعث ایجاد تورم در بدن شده و پوست را ملتهب می سازد.

در ضمن، رژیم غذایی حاوی مواد قندی بیش از حد، منجر به فرآیندی به نام گلیسیری(glycation) می شود که روند پیرشدن سلول های بدن را افزایش داده و به مرور پوست را دچار چین و چروک و پیری زودرس می کند.

خواب آلودگی

اگر احساس خواب آلودگی کلافه تان کرده و تمایل زیاد به خوابیدن دارید، احتمالا قند زیادی مصرف می کنید. مصرف مواد قندی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

در واقع مواد قندی با ویتامین C برای در اختیار گرفتن فضا در بین سلول های گلبول سفید خون به رقابت پرداخته و در نتیجه، قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

انرژی کم

قند دارای انرژی کاذب بوده و فاقد ارزش غذایی است؛ پس، کالری مفیدی به بدن نمی رساند. مواد قندی بلافاصله بعد از مصرف، به طور ناگهانی انرژی بدن را بالا می برند، اما خیلی زود این انرژی کاذب از بین رفته و افراد را دچار احساس سستی و خستگی می کنند.

از طرفی دیگر، زمانی که قند خون به شدت بالا می رود، بدن نمی تواند به اندازه لازم گلوکز به سلول ها برساند؛ در نتیجه به شخص احساس خستگی و کمبود انرژی را تحمیل می کند. علاوه بر این، مصرف بیش از حد مواد قندی افراد را از دریافت پروتئین و فیبر محروم کرده و به مرور زمان باعث سوء تغذیه در آنها می شود.

عملکرد ضعیف کبد

قند به طور کلی از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است که هر دوی این مواد توسط کبد سوخت و ساز شده و تبدیل به لیپیدها می شوند. بنابراین، هر قدر بیشتر قند مصرف کنیم، کبد بیشتر باید کار کند؛

در نتیجه، لیپیدهای بیشتری تولید شده که خود این لیپیدها عملکرد کبد را به مخاطره می اندازند.

راه حل ها و جایگزین مناسب قندها

* به جای نوشیدنی های پرشکر، آب بنوشید تا تشنگی تان فروکش کند یا می توانید از میوه های تازه و سالم استفاده کنید.

* روزتان را با یک صبحانه کامل شروع کنید نه با یک تکه کیک و آب میوه پرشکر غیر طبیعی.

* از مصرف خوراکی هایی که بر روی آنها برچسب های " بدون چربی" یا " کم چربی" زده شده است، پرهیز کنید. زیرا به این خوراکی ها معمولا شکر اضافه می کنند تا مزه بهتری پیدا کنند. 

* زمانی که از غذاهای بسته بندی شده استفاده می کنید، حتما برچسب آن را بخوانید تا حاوی قند مصنوعی نباشد.

* به جای صرف غذاهای فرآوری شده از غذاهای کامل استفاده کنید.

* سعی کنید تا جای ممکن، استرس های اطراف خود را کاهش دهید تا نیاز کمتری به مصرف مواد قندی داشته باشید.

منبع: http://www.top10homeremedies.com

 

برچسب ها: مضرات قند و شکر، عوارض مصرف قند و شکر تعداد بازديد: 1225 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز