Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 شهریور 1396 - 05:23

19
شهریور
رژیم غذایی شما تا چه اندازه سالم است؟

رژیم غذایی شما تا چه اندازه سالم است؟

پیشنهاد می‌کنیم شما هم روزانه مواد غذایی مصرفی خود را یادداشت نمایید و در پایان روز مشخص کنید که آیا از تمام گروه‌های غذایی به میزان کافی دریافت کرده‌اید یا نه؟

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

آگاهی از رژیم غذایی

اكثر مردم نقش رژیم غذایی را در سلامت بدن نادیده می‌گیرند. همه به خوبی می‌دانیم كه صرف منظم رژیم غذایی متعادل و متنوع برای حفظ وزن طبیعی ضروری است.

اما نباید فراموش كرد كه حفظ وزن مناسب، تنها هدف داشتن یک رژیم غذایی متعادل نیست بلكه مواد مغذی موجود در غذاها دارای خواص سلامت بخشی ویژهای هستند که كمبود هر كدام از آنها باعث بروز عوارضی چون افسردگی، تحریك‌پذیری و مشكلات فیزیولوژیك نظیر کم خونی می‌گردد.

بیشتر مردم به غذا تنها به عنوان عاملی برای رفع گرسنگی نگاه می‌کنند و به خواص شفا بخشی آنها توجه زیادی ندارند.

اما با شناخت نقش گسترده هر یک از انواع مواد غذایی در بدن می‌توان رژیم غذایی را درجهت حفظ سلامتی تنظیم نمود.

یادداشت مواد غذایی مصرفی

یادداشت کلیه مواد غذایی مصرف شده در طی 24 ساعت برای مدت چند روز می‌تواند دید نسبتا خوبی نسبت به وضعیت رژیم غذایی و مواردی که نیاز به اصلاح و تطابق با نیاز فردی شما دارند در اختیارتان قرار دهد.

ضمناً بهتر است که زمان، مكان و حالت روحی خود را هنگام صرف هر یك از مواد غذایی یادداشت كنید (این نكته در مورد افراد چاق بسیار مهم است).

در پایان هر روز تعداد واحدهایی را كه از هر یك از گروه‌های غذایی دریافت كرده‌اید مشخص كنید.

همچنین مشخص نمایید كه آیا غذاهای نشاسته‌ای مصرفی از نوع سبوسدار و یا بدون سبوس بوده‌اند، همچنین دقت كنید كه ذکر شیرینی‌ها، میان‌وعده و نوشیدنی‌ها از قلم نیفتد.

سپس  رژیم خود را با رژیم متعادل مقایسه نمایید.

چنانچه شما از تمام گروه‌های غذایی و انواع متنوعی از مواد غذایی از هریک از گروه‌ها استفاده نمی‌كنید احتمال كمبود برخی مواد مغذی ضروری كه برای عملكرد بهینه ارگانهای مختلف بدن شما و مبارزه با بیماری‌ها ضروری است، وجود خواهد داشت.

چك لیست زیر به شما كمك می‌كند تا دریابید که آیا از رژیم غذایی متعادلی برخوردار هستید یا خیر. چنانچه پاسخ شما به هر یک از سوالات مثبت بود، در مربع مقابل علامت بزنید.

هر چه تعداد مربع‌های بیشتری علامت زده شوند، نشان دهنده آن خواهد بود که در رژیم  غذایی شما تعادل مواد مغذی بهتر رعایت می‌شود.

- آیا روزانه 5 واحد یا بیشتر میوه و سبزی  مصرف می‌كنید؟                         

- آیا از انواع مختلف میوه‌ها و سبزی‌های تازه و فریزری استفاده می‌كنید؟ 

- آیا در بیشتر وعده‌های غذایی از كربوهیدرات‌ها نظیر برنج، نان یا ماكارونی استفاده می‌كنید؟    

- آیا در حد امكان از غلات سبوسدار استفاده می‌كنید؟    

- آیا شما به رژیم غذایی خود تنوع میدهید و از خوردن گوشت در بعضی روزهای هفته پرهیز می‌كنید؟   

- آیا تمام چربی گوشت و پوست ماكیان را جدا می‌كنید؟   

- آیا خود را نسبت به مصرف سوسیس، كالباس، همبرگر و گوشت‌های فرایند شده محدود می‌كنید؟   

- آیا  در بیشتر موارد، مواد غذایی را به جای سرخ کرن، كبابی و یا آب پز می‌كنید؟ 

- آیا در بیشتر مواقع از روغن گیاهی برای تهیه غذا استفاده می‌كنید؟                      

- آیا مصرف كره و مارگارین شما تا  کمترین حد ممكن محدود شده است؟           

- آیا به مصرف محصولات لبنی كم چرب بیشتر از محصولات لبنی پر چرب تمایل دارید؟

- آیا دریافت كیك، بیسكویت، شیرینی و میان‌وعده‌های اشتهاآور را در برنامه غذایی خود محدود كرده‌اید؟  

 

برچسب ها: تغذیه سالم، رژیم غذایی متعادل، رژیم غذایی متنوع، حفظ وزن مناسب، یادداشت مواد غذایی مصرفی، آگاهی از رژیم غذایی، چك لیست غذایی تعداد بازديد: 319 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز