Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 27 آبان 1397 - 11:14

8
تیر
فولات را بیشتر بشناسیم

فولات را بیشتر بشناسیم

اسید فولیک یکی از ویتامین‌های مهم است که از جمله ویتامین‌های گروه B می‌باشد. کمبود فولات می‌تواند باعث بروز کم‌خونی و همچنین تولد نوزادان با نقص لوله عصبی شود.

دکتر لادن گیاهی؛ متخصص تغذیه

 

به فولات ویتامین Bc نیز گفته می‌شود.

این ویتامین در چغندر قند، سبزی‌های برگی تیره رنگ مثل بروكسل، لوبیای چشم بلبلی، سایر حبوبات و غذاهای حاوی غلات كامل یافت می‌شود.

اسید فولیك در تولید گلبول‌های قرمز و ماده ژنتیكی (DNA) شركت می‌كند و در عملكرد سیستم ایمنی نیز نقش دارد.

كمبود فولات در رژیم غذایی، كاهش جذب فولات، بارداری‌های مكرر، استفاده از برخی داروها نظیر داروهای ضد صرع و آنتی اسیدها و مصرف مقدار زیاد الكل می‌تواند باعث كمبود فولات شود.

کمبود فولات می‌تواند سریعأ بر تولید گلبول‌های قرمز اثر گذارد و به كم خونی (آنمی) بینجامد.

دریافت کافی فولات توسط مادران باردار خطر تولد نوزادان مبتلا به اسپاینا بیفیدا را کاهش می‌دهد.

نکته بسیار مهم دیگر در ارتباط با دریافت کافی اسید فولیک، كاهش سطح هموسیستئین است. 

لازم به ذکر است که مقادیر بالای هموسیستئین باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، لذا امروزه استفاده از مکمل اسید فولیک برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی تحت نظر متخصص توصیه می‌شود.

از آن جایی كه جذب فولات از منابع غذایی همیشه به خوبی صورت نمی‌گیرد، بنابراین به تمام زنانی كه قصد بارداری دارند توصیه می‌شود كه روزانه 400 میكروگرم اسید فولیك (فرم سنتتیك فولات) مصرف نمایند.

 

برچسب ها: اسید فولیک، فواید اسید فولیک، ویتامین ها و مواد معدنی، فولات، ویتامین Bc، منابع غذایی فولات، کمبود اسید فولیک، نقش فولات در بدن تعداد بازديد: 708 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز