Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:02

25
خرداد
نكات طلایی تغذیه برای روزه داران (2)

نكات طلایی تغذیه برای روزه داران (2)

مادران بارداری که قصد روزه گرفتن دارند، توصیه می‌شود که با کنترل وزن خود، از اضافه وزنی که لازم است در طول بارداری کسب کنند، مطمئن شوند.

 

 نوشیدن آب و مایعات مانند چای کم‌رنگ، آب جوش و ... در فاصله افطاری و زمان خواب، جهت جلوگیری از کم شدن آب بدن و دفع بهتر سموم، مفید می‌باشد. از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا، خودداری گردد و مصرف آب کافی از یک تا دو ساعت پس از صرف افطاری شروع شود.

 از مصرف غذاهای پرچرب و سرخكرده، پرهیز گردد.  مصرف مواد لبنی کم چرب (شیر، ماست، پنیر، دوغ و... )، افزایش یابد.

 برای پیشگیری از مسمومیت غذائی، بهتر است غذای سحری را زودتر تهیه کرد و پس از خنک شدن در یخچال قرار داد و به هنگام سحر، آن را دوباره خوب گرم و مصرف نمود. بهتر است از خوابیدن بعد از خوردن سحری، خودداری کرد.

 مسواک زدن دندان‌ها قبل از خواب و پس از مصرف سحری، فراموش نشود.  ورزش كردن در حد راه رفتن آهسته و انجام ورزش‌های کششی، مفید می‌باشد.

 خداوند حکیم با رعایت وضعیت و میزان تحمل انسان، روزه را برای همه کسانی که به سن تکلیف شرعی رسیده‌اند، واجب کرده است و در عین حال، کسانی را که به دلیل بیماری و شرایط خاص جسمی از روزه‌داری آسیب خواهند دید و یا گرفتار رنج بسیار و طاقت فرسا می‌شوند، از انجام این تکلیف شرعی معاف کرده است.

آنچه از آیات قرآن و روایات استفاده می‌شود، بیماران و افرادی که با تشخیص پزشک و كارشناس تغذیه، تحمل و طاقت روزه گرفتن ندارند، باید قضای روزه خود را به وقت دیگری موکول نمایند، زنان باردار و شیرده، شامل این گروه می‌شوند.

 در زمان گرسنگی طولانی‌مدت، سوخت و ساز بدن در زنان باردار، از تجزیه گلوکز ( قند اصلی مورد مصرف بدن)، به تجزیه چربی و ایجاد اجسام کِتونی (نوعی ماده نیروزا که در هنگام گرسنگی از تجزیه چربی‌ها در بدن تولید می‌شود و به جای گلوکز، برای تولید انرژی در بدن به کار می‌رود) تغییر می‌یابد که مقادیر زیاد آن در بدن، برای رشد مغزی جنین مضر است و زمینه‌ساز اثرات نامناسب در رشد عصبی و رفتاری جنین می‌گردد.

پس به مادران بارداری که قصد روزه گرفتن دارند، توصیه می‌شود که با کنترل وزن خود، از اضافه وزنی که لازم است در طول بارداری کسب کنند، مطمئن شوند. همچنین، با خوردن سحری، طول پرهیز از غذا را کاهش دهند و از تولید کِتون بادی‌ها جلوگیری کنند. با رعایت یک رژیم غذائی مناسب، می‌توان اطمینان خاطر را از سلامت مادر و جنین افزایش داد.

در ضمن علاوه بر مصرف چهار گروه اصلی مواد غذائی در دو وعده افطاری و سحری، مصرف مکمل‌های اسید فولیک، آهن، مولتی ویتامین، آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر فراموش نشود. در هر حال، مشاوره زن باردار با كارشناس تغذیه، بسیار اهمیت دارد.

 چون نیاز نوجوانان به دریافت انرژی، پروتئین و مواد مغذی زیاد می‌باشد، نوجوانان عزیز روزه‌دار، باید هر روز در هنگام سحر و افطار، از هر چهار گروه اصلی مواد غذائی یعنی گروه نان و غلات (انواع نان سنگک، بربری،برنج، ماکارونی و ...)، گروه شیر و لبنیات (شیر، ماست، پنیر، دوغ و ...)، گروه گوشت‌ها (انواع گوشت مرغ، ماهی ،گوسفند، گاو، گوساله و ...)، تخم مرغ، حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا، لپه و ماش و انواع مغزهای پسته، بادام، گردو و ...) و گروه میوه و سبزی‌ها (سیب، پرتقال، هلو، گیلاس، انگور، هندوانه، خربزه، سبزی خوردن، کاهو، انواع کلم، خیار، گوجه فرنگی، هویج و ...) همراه با گروه متفرقه (روغن‌های مایع مانند؛ زیتون، کلزا، آفتابگردان و مقدار کمی از شیرینی‌ها) استفاده نمایند.

 سبزی‌هائی را که به طور خام مصرف می‌کنید، به دقت بشوئید و ضد عفونی کنید. برای ضدعفونی كردن سبزی‌ها پس از پاک کردن و شستن با آب تمیز، باید آن را در ظرف 5 تا 10 لیتری همراه با آب بریزید. سپس دو تا چهار قطره مایع ظرفشوئی به ازای هر لیتر آب در ظرف بریزید و بگذارید سبزی به مدت 5 دقیقه در محلول آب و کف بماند تا تخم انگل‌ها از سبزی جدا شوند.

سپس سبزی‌ها را از روی کف و آب جمع كنید و یک قاشق چایخوری پرکلرین در 10 لیتر آب حل نمائید و سبزی را به مدت 5 دقیقه در محلول کلر قرار دهید تا ضدعفونی شود. پس از این مدت، باید سبزی‌ها را از ظرف خارج سازید و با آب تمیــز، چندین بار بشوئید و آبکش کنید؛ به طوری که مواد پاک و ضدعفونی کننده، به طور کامل از سبزی‌ها جدا شود. به این ترتیب، تمام تخم انگل‌ها و آلودگی‌های میکروبی سبزی، برطرف خواهد شد.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- نكات طلایی تغذیه برای روزه داران- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: افطاری، تغذیه مناسب در رمضان، خواص روزه داری، سحری مناسب در رمضان، روش روزه داری، تکلیف شرعی، قضای روزه تعداد بازديد: 501 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز