Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 19:37

16
شهریور
دانستنی های مفید تغذیه (1)

دانستنی های مفید تغذیه (1)

بخش اول- در این مقاله یک سری از موادی که برای سلامتی و تغذیه مناسب است معرفی شده است. برای خواندن خواص این مواد این مقاله را مطالعه کنید.

زهرا فرهناک؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

 

دارچین به كنترل سطح قند خون كمك می‌كند

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که دارچین از طریق افزایش حساسیت انسولین می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند. تیمی از محققین انگلیسی به بررسی اثر دارچین بر کاهش قند خون در افراد دیابتی نوع 2 و غیر دیابتی پرداختند. در 2 بررسی دیده شد که دارچین در كاهش سطح قندخون نسبت به دارونما موثرتر است.

در مطالعه دیگری کاهش در سطح قند خون ناشتا دیده شد. در بررسی دیگری این کاهش تا میزان 15 درصد بود. در مطالعه دیگری در افراد غیردیابتی دارچین باعث کاهش 4/8 درصدی در قند خون شد. محققین عنوان کردند با وجود اینکه نقش دارچین به عنوان یک درمان ضد دیابت به هیچ عنوان بیان نمی‌شود، ولی خواص کاهش‌دهنده قند خون و توانایی پایین آوردن قند خون بعد از مصرف غذا را دارد.

 كتواسیدوز دیابتی با ضعیف شدن حافظه مرتبط است

كودكان مبتلا به دیابت نوع 1 با سابقه كتواسیدوز به طور معنی‌داری حافظه ضعیف‌تری در به خاطر سپاری مطالب نسبت به كودكان دیابتی كه كتواسیدوز ندارند، دارند. والدین كودكان مبتلا به دیابت نوع 1 اغلب متوجه مشكلات حافظه‌ای كودكانشان می‌شوند. والدین اشاره می‌كنند كه كودكانشان در حیطه یادگیری مشكلاتی دارند كه ممكن است ناشی از دیابت باشد. اگرچه این مشكل حافظه اثر منفی بر روی IQ فرد ندارد.

این مطالعه بر روی 33 كودك كه تجربه كتواسیدوز داشتند و 29 كودك دیابتی كه كتو اسیدوز نداشتند، انجام شد. کودکان در گروه كتواسیدوز تست‌های عملكرد حافظه پایین تری نسبت به گروه دیگر (بدون كتو اسیدوز) داشتند. كودكانی كه تجربه كتواسیدوز را قبل 7 سالگی داشتند، عملكرد حافظه ضعیف‌تری نشان دادند.

در میان كودكانی كه یكبار كتواسیدوز داشتند، زمان طولانی كتواسیدوز مرتبط با عملكرد ضعیف‌تر در زمینه تست‌ها بود. در واقع زمان طولانی كتواسیدوز باعث آسیب بیشتر مغز می‌شود و مداخله به موقع باعث کاهش آسیب مغزی خواهد شد.

72 درصد كودكانی كه در گروه كتواسیدوز بودند، كتواسیدوزشان در زمان تشخیص دیابت ثبت شده بود و 90 درصد اولین بار بود كه دچار كتواسیدوز شده بودند.

نتایج مطالعه بر اهمیت پیشگیری از كتواسیدوز در كودكان مبتلا به دیابت نوع 1 و اهمیت تشخیص به موقع دیابت نوع 1 قبل از پیشروی كتواسیدوز تاكید می‌كند.

همچنین در این بررسی تاكید شده است كه برنامه‌های آموزشی در سطح جامعه خصوصا برای پرسنل مدارس و مراقبین بهداشتی در زمینه علایم اولیه دیابت نوع 1 در كاهش چشمگیر كتواسیدوز در شروع دیابت، بسیار موثر می‌باشد.

 پانکراس مصنوعی در 11 بیمار به خوبی جواب داده است

 آزمایش پانکراس مصنوعی که قند خون را پایش  و انسولین و هورمون تنظیمی گلوکاگن را آزاد می‌کند، به بیماران دیابتی کمک کرده است تا سطح قند خون در آنها برای بیش از 24 ساعت نزدیک به سطح نرمال حفظ شود.

این سیستم (پانکراس مصنوعی) به گونه ای طراحی شده که تقلیدی از مکانیزم طبیعی بدن برای کنترل قند خون بالا و همین طور قند خون پایین است. در آزمایش های قبلی طراحی سیستم به صورتی بود که فقط انسولین آزاد می کرد و برخی بیماران دچار هیپوگلیسمی های شدید می شدند. اضافه کردن دوز کمی از گلوکاگن (هورمون مترشحه از پانکراس که قند خون را افزایش می دهد) کمک کرد تا بر این مشکل غلبه شود.

این نخستین پانکراس مصنوعی می‌باشد که در طراحی آن هم از انسولین و هم از گلوکاگن استفاده شده است. این بررسی بر روی 11 بیمار انجام شد که حتی بعد از خوردن 3 وعده غذایی با کربوهیدرات بالا کنترل قند خون خوبی داشتند. 

در دستگاه های مانیتور مداوم گلوکز نظیر پمپ انسولین، باز خطر هیپوگلیسمی در بیمار وجود دارد، در حالی که در پانکراس مصنوعی طراحی شده به دلیل آزاد شدن گلوکاگن این مشکل رفع شده است. در افراد دیابتی نوع 1، هورمون گلوکاگن به درستی عمل نمی کند. افزودن این هورمون به پانکراس مصنوعی توانسته است تعادلی بین کاهش و افزایش قند خون به وجود آورد و باعث کنترل بهتر قند خون بیمار شود.

طراحی پانکراس مصنوعی به گونه ای است که به طور مداوم قند خون فرد آنالیز می شود و اینکه چه زمانی نیاز به دوز انسولین یا گلوکاگن دارد، محاسبه می گردد. با این حال پیچیدگی های زیادی در راه درمان افراد دیابتی وجود دارد...

 

 

برای خواندن بخش دوم – دانستنی های مفید تغذیه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: پانکراس، دارچین، پانکراس مصنوعی، كتواسیدوز دیابتی، کنترل قند خون، خواص دارچین، سطح قند خون تعداد بازديد: 714 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز