Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 22:57

24
اردیبهشت
توصیه‌های غذایی به ورزشکاران

توصیه‌های غذایی به ورزشکاران

ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند، باید به تغذیه خود در قبل، حین و بعد از ورزش، توجه اساسی داشته باشند تا بتوانند نیاز بدن خود را به خوبی تامین نمایند.

پونه انگورانی؛ کارشناس ارشد تغذیه، در پاسخ به سوال خبرنگار زندگی آنلاین در مورد توصیه‌های غذایی به ورزشکاران گفت: «ورزشکاران بسته به نوع و ساعات ورزش و همچنین هدف‌شان از انجام ورزش، رژیم غذایی متفاوتی دارند».

وی افزود: «عده‌ای ورزش را برای کاهش وزن انتخاب می‌کنند و ورزش‌های هوازی انجام می‌دهند.

یعنی دچار اضافه وزن هستند و ورزش را به منظور کاهش وزن انجام می‌دهند که در این صورت همان رژیم‌های غذایی معمول به این افراد پیشنهاد می‌شود و این ورزش به منظور افزایش مصرف انرژی و کمک به کاهش وزن به آنها توصیه می‌شود، ولی اگر فردی ورزشکار حرفه‌ای باشد و بخواهد یک رژیم غذایی مناسب داشته باشد، حتما باید به چند نکته توجه کند.

اول اینکه برعکس تصور همه ورزشکاران که نیازشان به مصرف پروتئین بالا می‌رود، اما در حقیقت این یک تصور واهی است و نیازی که ماهیچه‌ها در ورزش پیدا می‌کنند، بیشتر به کربوهیدرات‌ها است».

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: «نکته‌ای که افراد ورزشکار باید بدانند این است که قبل،‌ حین و بعد از ورزش،‌ باید از نظر تغذیه‌ای موادی را مصرف کنند که برایشان بهترین بهره‌وری را داشته باشد.

از جمله اینکه معمولا توصیه می‌شود ورزش با وعده اصلی، 2-3 ساعت فاصله داشته باشد.

نیم ساعت قبل از شروع ورزش، منبعی از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان، برنج و ماکارونی مصرف کنند.

در حین ورزش باید آب کافی بنوشند و اگر ورزش بالای یکساعت است، هر بیست دقیقه تا نیم‌ساعت، بک محلول یا نوشیدنی 6 تا 8 درصد گلوکز مصرف کنند و این محلول در واقع همان یک لیوان آب به علاوه یک قاشق غذاخوری شکر و مقداری آبلیمو حاوی نمک است.

بعد از ورزش هم توصیه می‌شود که یک منبع پروتئینی به علاوه کربوهیدرات ساده مصرف شود. مثل یک لیوان شیر با دو قاشق عسل یا شش عدد خرما که می‌تواند میان‌وعده خوبی بعد از ورزش باشد».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با پونه انگورانی، در مورد تغذیه ورزشی مناسب، اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، تغذیه قبل از ورزش، تغذیه بعد از ورزش، تغذیه حین ورزش، نوشیدنی ورزشی، ورزش و رژیم غذایی، ورزش حرفه ای تعداد بازديد: 1199 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز