Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 06:56

15
شهریور
خاکشیر از دیدگاه طب سنتی (2)

خاکشیر از دیدگاه طب سنتی (2)

در قسمت دوم مقاله خاکشیر از دیدگاه طب سنتی، بیشتر با خواص درمانی گیاه خاکشیر و فواید آن برای سلامت بدن به ویژه در فصل تابستان آشنا می‌شوید. از خاکشیر غافل نمانید!

یكی دیگر از اعضای گرم بدن كه گفته می‌شود گرم‌ترین عضو می‌باشد قلب است، بدیهی است كه خاكشیر برای قلب نیز بسیار مفید است و چون از دیدگاه طب سنتی، قلب روی عواطف و احساسات انسان نیز تأثیر دارد در نتیجه خاكشیر با اثر بر روی قلب و مغز اثر مفرح بودن خود را ایجاد می‌كند.

در واقع وقتی كه قلب و مغز و كبد (مهمترین اعضای بدن (رئیسه) از دیدگاه طب سنتی) به دنبال مصرف خاكشیر به دمای اعتدال رسیدند (حرارت زیاد كمتر شد) لذا خونی كه از قلب و كبد عبور می‌كند از دمای آن كاسته شده و بنابراین چون خون به همه جای بدن می‌رود، دمای كل بدن نیز كاهش و تعدیل پیدا می‌كند.

پس شخص به راحتی می‌تواند دمای گرم تابستان را تحمل كند یا به عنوان مثال حین روزه‌داری در روزهای گرم تابستان دچار تشنگی نشود.

گاهی مشاهده می‌شود چشمان فرد ملتهب و قرمز می‌شود و حتی ممكن است دردناك شود، پلك‌ها و اشك چشم خشك می‌شود، حالت شن‌ریزه در چشم احساس می‌شود و گاهی چشم شوره می‌زند.

تمامی این موارد كه در فصل تابستان و گرما شایع است می‌تواند با خاكشیر بهبود پیدا كند. حتی به جز خوردن آن می‌توان برگ تازه گیاه خاكشیر را كوبید، چشم‌ها را بست و مقداری از آن را كه قبل از كوبیده شدن شسته شده روی پلك گذاشت كه به رفع التهاب پلك و چشم كمك می‌كند و درد چشم ناشی از حرارت بالا را كاهش می‌دهد.

می‌توان برگ خاكشیر را قدری كوبید و داخل روغن بنفشه ریخت تا چند ساعتی بماند و سپس از این روغن، خیلی كم به پشت پلك مالید و مراقب بود كه داخل چشم نرود و این نیز بسیار مفید است.

گاهی اوقات برگ خاكشیر را می‌‌توان نیم‌كوب كرده و در آب ریخت و چند قطره سركه طبیعی انگور نیز به آن اضافه كرد تا چند ساعتی بماند و بعد از صاف كردن به صورت افشره بر روی سر و صورت اسپری كرد.

این كار برای افرادی كه زیر آفتاب بوده‌ و گرمازده شده‌اند، دچار علائم افزایش حرارت مغز و چشم شده‌ و یا جوش‌های پوستی پیدا کرده اند، مفید است.

جوش‌ها و دُمَل‌هایی كه در پوست صورت ایجاد می‌شود و ملتهب و قرمز هستند و دچار خون‌ریزی می‌شوند می‌توانند به دلیل حرارت خون و صفرای زیاد در خون و بدن باشند كه دستور فوق برای كاهش جوش‌ها و التهاب صورت و... مفید است.

بنابراین مشاهده شده که برگ خاكشیر نیز فایده‌هایی دارد. ریختن آب برگ خاکشیر بر سر، برای بهبود سردردهای ناشی از گرمی بسیار مفید است.

اطبا با خاكشیر شیاف‌های گیاهی درست می‌كنند. این شیاف‌ها هم به صورت مقعدی و هم به صورت واژینال قابل استفاده است كه برای بهبود التهاب‌های موضعی استفاده می‌شود.

نوع مقعدی آن برای افرادی كه دچار شقاق یا زخم انتهای روده هستند مفید است و نوع واژینال آن برای بهبود خشكی واژن و یا زخم و التهاب‌های واژن مفید است و همچنین در قدیم برای كمك به فرآیند زایمان استفاده می‌شد.

چون خاكشیر خاصیت دفع كنندگی و پاك كنندگی دارد باید در دوران بارداری در مصرف آن احتیاط شود مگر با تجویز پزشك. مصرف بی رویه آن، احتمال دارد منجر به تهدید به سقط شود.

خاكشیر برای مفاصل نیز می‌تواند مفید باشد به طوری كه برخی از درد ها و تورم‌های مفاصل ماهیت گرم و ملتهب و حاد دارند (مثلا نقرس) در این حالت مفاصل دچار تورم ناگهانی، قرمزی، درد شدید یا خارش در محل مفصل می‌شود.

می‌توان خاكشیر را همراه آرد جو و قدری سركه طبیعی و مقدار مختصری آب به صورت خمیر درآورده و روی مفصل ملتهب قرار داد و آن را بست كه برای كاهش درد و تورم و التهاب مفصل مفید است.

مخصوصاً اگر در ساعات اولیه التهاب مفصل انجام شود بهتر است و باعث جلوگیری از افزایش تورم نیز می‌شود.

خاكشیر برای رفع مسمومیت‌ها نیز مفید است (به دلیل پادزهر بودن) و چون پاكسازی بدن را انجام می‌دهد در نتیجه اثرات سم را از بدن دفع می‌كند.

شخصی كه ماده سمی یا غذای مسمومی را مصرف كرده اگر طی ساعات اولیه دستور زیر را اجرا کند، با ایجاد تهوع و استفراغ مواد سمی را دفع و بهبود پیدا می‌كند.

دانه خاكشیر را قدری كوبیده و چند دقیقه‌ای با آب یا گلاب جوشانده می‌توان به آن مقداری سكنجبین هم اضافه كرد، كمی كه ولرم شد دو لیوان از آن را یكباره سر كشیده كه باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ ‌شده، با خروج سموم، معده پاك می‌شود.

نكته آخر این كه خاكشیر مخصوصاً در افرادی كه مزاج سرد دارند و یا معده و گوارش سرد و ضعیفی دارند می‌تواند ایجاد نفخ و سوءهاضمه كند بنابراین این افراد باید از مصرف خاكشیر پرهیز كنند تا وضعیت گوارش بهبود پیدا كند.

 

 

برای خواندن بخش اول -خاکشیر از دیدگاه طب سنتی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، خواص خاکشیر، نوشیدنی های مناسب تابستان، فواید خاکشیر، خاکشیر در طب سنتی، خاک شیر، شربت خاکشیر تعداد بازديد: 3425 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز