Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 20:05

12
مرداد
انواع خوردنی‌ها در طب سنتی و طبقه‌بندی آنها (2)

انواع خوردنی‌ها در طب سنتی و طبقه‌بندی آنها (2)

بخش دوم- افرادی كه ضعیف البنیه هستند و یا معده و قوای هاضمه ضعیفی دارند بهتر است عمدتا غذاهای لطیف مصرف کرده و حتی‌المقدور نباید از غذاهای كثیف استفاده كنند.

 

غذاهای لطیف 

 لطیف بودن غذا به معنای نرم بودن آن نیست. به غذاهایی لطیف گفته می‌شود كه هضم راحتی دارند و برای شكستن مولكول‌های آن و ایجاد انرژی، نیازی نیست قوای هاضمه  بدن خیلی درگیر شود. در واقع معده‌ها (هضم‌ها)ی ضعیف هم از پس خرد کردن و تجزیه این خوردنی‌ها بر می‌آیند، زیرا بافت متراکم یا ساختار مولکولی پیچیده و سنگینی ندارند.

این غذاها زود به انرژی تبدیل می‌شوند و مواد زائد كمی هم  ایجاد می‌كنند؛ لذا خونی که بدنبال مصرف آن‌ها تولید می‌شود، خون رقیق و شفافی خواهد بود. غذاهای لطیف، معمولا طی  2 تا 3 ساعت هضم می‌شوند.

غذاهای معتدل

 غذاهای معتدل از نظر مشخصاتی که ذکر شد و میزان هضم‌پذیری حد وسط بین غذاهای لطیف و كثیف می‌باشند.

چه كسانی باید از غذاهای كثیف استفاده كنند؟       

كسانی كه كارهای بدنی سنگین دارند می‌توانند و یا باید از غذاهای سنگین‌تر استفاده كنند، چون غذاهای لطیف اصلا پاسخگوی نیاز بدنی این افراد نیست و زود گرسنه و دچار ضعف می‌شوند. مثلا ورزشکاران حرفه‌ای، کارگران یا كشاورزانی كه روغن، كره حیوانی و تخم‌مرغ می‌‌خورند و سالم هستند، این به دلیل فعالیت‌های بدنی سنگین و قدرت بالای هضم آنها است نه این که هرکس از این موارد استفاده کند سالم خواهد ماند.

اگر شخص شهرنشین یا کم فعالیت از این مواد غذایی  استفاده كند، حتما در کوتاه مدت اذیت شده و در طولانی مدت بیمار می‌شود. لذا در توصیه مواد و خوردنی های سالم و طبیعی سنگین از جمله گوشت‌ها و چربی‌های مذکور باید حتما به نیاز یا قدرت هاضمه فرد توجه شود.

مثال‌هایی از غذاهای لطیف                                                    

 نان گندم كه با پخت خوب و در تنور‌های گلی تهیه شده باشد.

 گوشت پرندگان كوچك مانند كبك و بلدرچین، مرغ‌ یا خروس نزدیک بلوغ(جوجه بزرگ).

 گوشت بره و بزغاله (گوشت بره بهتر است، مخصوصاً اگر سن آن از 6 ماه بیشتر نباشد).

 تخم‌مرغ آب پز به شرطی كه خیلی سفت نشود .

 میوه‌هایی مانند انگور، انجیر، سیب (به همین دلیل كمپوت یا خود سیب و یا آب آن به بیماران توصیه می‌شود. در کل، آب یا رب میوه ها لطیف تر از خود میوه هستند و لذا برای بیماران توصیه می شوند).

 سبزیجاتی مانند كاهو، ترب و پیاز.

 مثال‌هایی از غذاهای معتدل

 گوشت گوسفند حدود یكساله، حیوان ماده (كلاً‌ کیفیت گوشت جنس نر بهتر بوده و هضمش راحت‌تر است)، بچه شتر، شلغم، چغندر و زردک (هویج بزرگ زرد ایرانی).

مثال‌هایی از غذاهای كثیف      

 نان‌هایی كه خوب پخته نشده باشند (مانند نان فطیر) و خیلی ضخیم و سفت باشند.

 گوشت بز، گاو، گوساله یا گوشت شکار مخصوصا شکارهای بزرگ مثل گوزن یا بز کوهی.

 غذاهای مانده كه به صورت طولانی در یخچال یا فریزر نگهداری شده‌اند و غذاهای دودی، كنسرو شده و مخصوصا غذاهای فست‌فودی مانند سوسیس و كالباس (در طب سنتی به این موارد، غذاهای قَدید گفته می‌شود).

 تخم‌مرغ نیمرو وکلا غذاهای سرخ کرده.

 پنیر (مخصوصاً پنیرهای مانده).

 بادمجان، انواع كلم (شامل گل كلم) و عدس.

 نكته ضروری                                                                                                                

به عنوان یك قاعده كلی و خیلی مهم، غذایی كه انسان به صورت تازه تهیه می‌كند، برای هضم مناسب است و هرچه از تهیه یا طبخ آن بگذرد، بیشتر تغییر ماهیت داده و هضم آن سخت‌تر می‌شود؛ مثلا غذایی که چند روز بعد از پخت و نگه داری در یخچال مورد مصرف قرار می گیرد، هضمش سخت‌تر بوده و هرچه مدت زمان ماندن بیشتر باشد، درجه لطافت غذا کاسته شده و کثیف‌تر می‌شود.

از لحاظ كیفیت خون تولیدی، غذاها به دو دسته «صالح الکیموس» و «فاسد الکیموس» تقسیم می شوند.

خوردنی‌ها از لحاظ كیفیت خون یا كیموسی كه از آنها تولید می‌شود، به دو دسته تقسیم می‌شوند. كیموس مایعی است كه به دنبال فرایند هضم در سیستم گوارش تولید می‌شود. غذا در معده، روده و كبد تغییراتی می‌یابد و مایع حاصل كیموس نامیده می‌شود كه حاوی اخلاط سودا، بلغم، صفرا و دم می‌باشد.

اخلاط غذای سلول‌های بدن هستند و اهمیت زیادی دارند (در شماره های قبل مفصل توضیح داده شده است). بعضی از خوردنی‌ها خون با كیفیت تولید می‌كنند. یعنی هر خلطی را به میزان مناسب تولید می‌نمایند (مثلا بیش از حد خلط سودا، یا صفرا یا... تولید نمی‌كنند) به این ترتیب تناسب تركیبات خون حفظ می‌شود. در واقع تمام اجزا، سلول‌ها، املاح و آب خون باید همواره در یك محدوده ثابت باشند.

در آزمایش خون هم همین تناسب اجزاء خون بررسی می‌شود. بعضی از خوردنی‌ها تناسب خون را عوض نمی‌كنند و خیلی خوب هستند و به آنها «صالح الكیموس» گفته می‌شود یعنی مولد خون صالح. برعكس به غذاهایی كه پس از هضم، خون با كیفیت خوب تولید نمی‌كنند و تناسب اجزای خون را به هم می‌زنند، «فاسد الكیموس» یا «ردی الكیموس» می‌گویند. بدیهی است كه حتی المقدور نباید از این غذاها استفاده  كرد و یا در صورت ضرورت به میزان كم از آنها مصرف نمود.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- انواع خوردنی‌ها در طب سنتی و طبقه‌بندی آنها- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- انواع خوردنی‌ها در طب سنتی و طبقه‌بندی آنها- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: غذاهای مانده، غذاهای لطیف، غذاهای معتدل، قوای هاضمه، غذاهای کثیف، نان فطیر، غذاهای دودی تعداد بازديد: 957 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز