Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 19:27

12
مرداد
گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان (1)

گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان (1)

بخش اول- خداوندا برای ما به نان بركت بده و میان ما و آن جدایی میفكن؛ اگر نان نبود نه روزه گرفته بودیم نه نماز خوانده بودیم و نه واجبات پروردگار خود را انجام داده بودیم.

دكتر سید مهدی میرغضنفری

 

 

احادیثی درباب اهمیت نان

در كتاب معتبر كافی از پیامبر خدا(ص) نقل شده است كه پیامبر (ص) فرمود:«خداوندا برای ما به نان بركت بده و میان ما و آن جدایی میفكن؛ اگر نان نبود نه روزه گرفته بودیم نه نماز خوانده بودیم و نه واجبات پروردگار خود را انجام داده بودیم.»

در حدیثی دیگر پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «نان بهترین خوراكی شماست.»

امام صادق (ع) در كتاب كافی می‌فرمایند: «تن بر نان استوار شده است.»

این احادیث نشان دهنده اهمیت نان در سلامتی می‌باشد. گندم و نان مهمترین و با اولویت‌ترین غذای انسان است، طب سنتی هم آن را تایید كرده و بر روی آن تاكید دارد؛ چون غذای اصلی انسان‌‌ها را در عصر امروز هم همین نان و در كنارش برنج تشكیل می‌دهد.

 گندم

گندم های تولیدی از نظر کیفیت غذایی در درجات مختلفی قرار دارند. بهترین گندم از دیدگاه طب سنتی گندمی است كه دانه آن در حد معتدل و میانه و رو به درشت بوده، آفت‌‌های گیاهی به آن نرسیده و رنگ آن مایل به زردباشد.

مزاج (طبع) گندم «گرم» و «تر» است. البته برخی از حكما فرموده اند كه فقط گرم است و در تری و خشكی معتدل است.

گندم تازه به دلیل نرمی و رطوبت بالا،«تری» بیشتر است. جوانه گندم هم تری بیشتری دارد. خوردنی‌های گرم و تر، معمولا جزء غذاهای انسان هستند (اثر دارویی یا ندارند و یا کمی اثر دارویی دارند).

گندم غذاییت زیادی نسبت به برنج، جو و سایر حبوبات دارد؛ بنابراین در واحد حجم ثابت، مقدار انرژی و رشد بیشتری برای بدن ایجاد می‌كند و لذا مثلا برای رشد كودكان و نوجوانان یا بازیابی بیماران بهبود یافته بهترین غذاست.

اثرات گندم بر چاقی

برای كسانی كه می‌خواهند چاق شوند بهترین راه است؛ یعنی چاق كننده بدن است. بنابراین كسانی كه می‌خواهند چاق نشوند باید نان و گندم كمتری مصرف كنند، یا از نان‌های خاصی استفاده كنند. كسانی كه تازه از بیماری فارغ شده‌اند و سالمندان هم باید حتما از نان استفاده كنند تا انرژی كافی به بدنشان رسیده و بدنشان توانایی بازسازی داشته باشد.

پس گندم بهترین غذای تندرستان است؛ یعنی برای حفظ سلامتی و اعتدال بدن هیچ چیزی مثل نان نیست. شخص دارای هر مزاجی كه باشد، گرم، سرد، خشك یا تر اگر از نان خوب كه از گندم خوب بدست می‌آید، استفاده كند، بیمار نخواهد شد یا دیرتر بیمار شده و زودتر بیماری اش برطرف می‌شود.

گندم بو داده، خشكی دستگاه گوارشی را تشدید می‌كند

اگر گندم را بو بدهند خشكی آن بیشتر خواهد شد؛ بنابراین كسانی كه دچار خشكی معده یا روده یا خشكی پوست و مخاطات هستند و یا یبوست دارند نباید از گندم بوداده یا هر چیز تفت داده شده زیاد استفاده كنند. البته گندم بوداده برای اسهال‌‌های مزمن مفید است و آن را تا حدودی کم می‌نماید.

گندم پخته یا بلغور رطوبت بالایی دارد و نفخ ایجاد می‌كند. پس كسانی كه معده و روده نفاخ دارند باید توجه داشته باشند كه گندم را به صورت پخته مصرف نكنند یا با مصلح (مثلا پودر زیره) مصرف کنند وگندم بو داده برایشان بهتر است.

مضرات جوش شیرین

جوش شیرین كه متاسفانه گاهی به خمیر زده می‌شود، عامل بیماری‌های بلغمی است؛ یعنی باعث می‌شود نان خوب پخته نشده، خوب هضم نشود و به جای آزادسازی انرژی در بدن، رطوبت‌های زائد و اضافه تولید می‌كند كه در قدیم به آن بلغم گفته می‌شد و باعث پف آلودگی بدن، چاقی غیر طبیعی، سنگینی بدن، بیماری‌‌های مفاصل و گوارش و خیلی چیزهای دیگر خواهد شد.

افراد مسن از آرد بو داده استفاده می‌كنند 

گاهی اوقات اشخاص آرد را تفت می‌دهند تا از آن حلوا یا برشتوك تهیه كنند همراه با مواد دیگر همچون روغن، پودر مغز پسته یا مغز بادام و یك مقدار مایع شیرین مثل عسل و شربت كه در قدیم به آن «سویق» گفته می شد.

آرد بو داده با هر آردی از دانه‌‌های مختلف قابل تهیه است.

این غذا هم تا حدودی سنگین بوده، مقداری نفخ ایجاد می‌كند و دفع آن از سیستم گوارش كند خواهد بود. لذا بهتر است افراد مسن زیاد از این آردهای بوداده و محصولات آن زیاد استفاده نكنند.

روش‌های پخت

نان به روش‌‌های مختلف و درتنورهای مختلفی پخته می‌شود. نان را می‌توان روی سنگ، ریگ مثل (نان سنگك) و فلز (مثل ساج) پخت که نان لواش و نان‌هایی كه امروزه روی فلز پخت می‌شود مثال‌هایی از آن است (به نان‌هایی كه روی فلز پخت می‌شوند نان‌‌های «طابق» نیزگفته می‌شود).

از قدیم معمول تر این بوده که نان را در تنورهای گلی و سفالی می‌پخته‌اند كه این جزء بهترین حالت پخت نان از دیدگاه طب سنتی است (مثلا نان تافتون).

زمان مصرف نان

از دیدگاه طب سنتی بهتر است وقتی كه نان پخته شد به صورت داغ و تازه مصرف نشود، بلكه چند ساعتی بماند و بعد مصرف شود؛ چراكه تغییر و تحولاتی در داخل نان پخته شده طی دو سه ساعت بعد از پخت اتفاق می‌افتد و هضم آن را بهتر خواهد كرد. پس بهتر است اول روز نان پخته شود و بعدازظهر مصرف شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم - گندم، نان و برنج اصلی‌ترین غذای انسان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: نان، خواص نان، گندم، خواص گندم، اهمیت نان، گندم خوب، اثرات گندم بر چاقی، گندم بو داده تعداد بازديد: 1938 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز