Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19:20

18
اردیبهشت
همه چیز پیرامون سیب زمینی شیرین

همه چیز پیرامون سیب زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین یکی از خوراکی‌های شگفت‌انگیز فصل پاییز است که به دلیل غنی بودن از پیش‌سازهای ویتامین A برای سلامت چشم‌ها و به دلیل غنی بودن از فیبر برای سلامت روده‌ها فوق‌العاده

به قلم : شکوفه قاسمی ؛ کارشناس ارشد صنایع غذایی ؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : سیب‌زمینی شیرین یکی از خوراکی‌های شگفت‌انگیز فصل پاییز است که به دلیل غنی بودن از پیش‌سازهای ویتامین A برای سلامت چشم‌ها و به دلیل غنی بودن از فیبر برای سلامت روده‌ها فوق‌العاده ارزشمند است. اگر در جایی زندگی می‌کنید که به آن دسترسی دارید در این فصل رنگارنگ تا می‌توانید از فوایدش بهره‌مند شوید. می‌توانید آن را جایگزین نان صبحانه‌تان کنید و روز خوبی را آغاز کنید.

 

خواص سیب‌زمینی شیرین

جذب قند را به حداقل می‌رساند

گرچه سیب‌زمینی شیرین به دلیل شیرین بودنش شناخته شده است، اما هرگز مسئول حمله قند خون نیست. این گیاه شاخص قند حدودی 17 بار دارد، در حالی که سیب‌زمینی معمولی که مسئول حمله قند خون شناخته شده است، شاخص قند خون آن 29 است.

 

گوارش را بهبود می‌بخشد

سیب‌زمینی شیرین به دلیل داشتن فیبر زیاد، گوارش را بهبود می‌بخشد. با هم افزایی منیزیم، آن‌ها روند هضم ما را به طور طبیعی تقویت می‌کنند. تمام محتویات سیب‌زمینی شیرین برای معده و روده بسیار تسکین‌دهنده است. این ماده از نشاسته تشکیل شده است که افراد به راحتی می‌توانند آن را هضم کنند و در نتیجه  خطر ابتلا به یبوست را که برای فرد سالمند دارای بیماری‌های قلبی- عروقی مضر است، را از بین می‌برد.

 

بهبود حساسیت به انسولین

در سال ۲۰۰۸ میلادی، پژوهشی انجام شد که نشان می‌داد عصاره سیب‌زمینی شیرین با پوست سفید می‌تواند حساسیت به انسولین را در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بدهد.

در سال ۲۰۰۰ میلادی، تحقیقی دیگر انجام شده بود که در آن موش‌ها به دو گروه تقسیم شدند و به یک گروه سیب‌زمینی پوست‌سفید شیرین دادند و به گروه دیگر حساس‌کننده انسولین به‌نام تروگلیتازون (troglitazone). در طی ۸ هفته، مقاومت انسولینی موش‌های مصرف‌کننده سیب‌زمینی بهبود پیدا کرده بود، البته مطالعات بیشتری برای تأیید چنین سطحی از اثرگذاری روی انسان‌ها نیاز است.

تحقیقات دیگر هم نشان می‌دهند که فیبر زیاد موجود در سیب‌زمینی شیرین از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌کاهد. هر ۱۲۴ گرم سیب‌زمینی شیرین پخته حدود ۲٫۵ گرم (حدود نصف پیمانه) فیبر دارد.

بیشتربخوانید:

آشنایی باخواص دارویی سیب زمینی

 

کاهش ابتلا به التهاب

تحقیقات علمی نشان می‌دهند که سیب‌زمینی شیرین می‌تواند از التهاب بدن کم کند و مانع از دچار شدن به چاقی مفرط شود.

 وجود کولین یا ویتامین B4 در سیب‌زمینی شیرین به حرکت راحت‌تر ماهیچه‌ها، افزایش یادگیری و بهبود عملکرد حافظه کمک می‌کند. کولین در ساختار غشای سلولی نقش مهمی دارد و در انتقال تکانه‌های عصبی کمک بسیاری می‌کند و در جذب چربی نیز مفید است. کمبود کولین می‌تواند حتی برای افراد غیر الکلی، سبب کبد چرب شود. تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف دوز بالایی از مکمل‌های حاوی کولین به مهار التهاب ناشی از بیماری آسم در بدن مبتلایان منجر می‌ شود، البته چنین چیزی مهر تأیید  قطعی بر این موضوع نیست که کولین موجود در سیب‌زمینی‌های شیرین اثری مشابه دارد، اما نتیجه‌ای است که باعث می‌شود به اثربخشی سیب‌زمینی شیرین در رفع مشکلات مختلف نگاهی امیدوارکننده‌تر داشته باشیم.

 

سیب‌زمینی شیرین غنی از آنتی‌اکسیدان

به علت وجود آنتی‌اکسیدان در سیب‌زمینی به عنوان یک عنصر ضد پیری شناخته می‌شود که برای رفع چین و چروک پوست بسیار مفید است.

کسانی که در سن بالاتر در رژیم غذایی سیب‌زمینی شیرین مصرف می‌کنند، آن را عاملی برای تندرستی و زیبایی پوست خود می‌دانند.

 

کاهش درد آرتریت

منیزیم، بتاکاروتن، ویتامین B و روی برای رفع درد آرتروز مفید است و تمامی این مواد در منبع غذایی سیب‌زمینی شیرین موجود است.

حتی می‌توان سیب‌زمینی شیرین که به عنوان سبزی غده‌ای شناخته می‌شود را در آب جوشانده و سپس این آب را روی مفاصل و استخوان‌ها به صورت خارجی مالید و درد آرتریت را کم کرد.

 

درمان برونشیت

وجود ویتامین C، مواد مغذی و آهن که در این گیاه غده‌ای وجود دارد، به درمان برونشیت کمک شایان توجهی می‌کند.

به علت شیرینی و وجود مواد مغذی در این گیاه سبب گرم کردن بدن می‌شود و بر دمای مناسب بدن تأثیر مثبت می‌گذارد.

بیشتربخوانید:

آشنایی با میوه هایی که پوست شان هم خوردنی است

 

 

 

 

زخم معده و درمان توسط سیب‌زمینی شیرین

فیبر و ویتامین C موجود در سیب‌زمینی خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد.

همچنین کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B آن  زخم معده را از بین می‌برد و از یبوست جلوگیری می‌کند و از تشکیل اسید حاصل از آن جلوگیری می‌کند.

 

جلوگیری از سرطان

آزمایشات نشان می‌دهند یکی از مواد غذایی که به کاهش و جلوگیری رشد تومور کمک می‌کند، سیب‌زمینی شیرین است.

همچنین این گیاه غنی شده با آنتوسیانین می‌تواند به علت توانایی‌های ضد پرولیفراتیو، از ایجاد سرطان روده بزرگ محافظت کند.

بتاکاروتن موجود در سیب‌زمینی یک ماده آنتی‌اکسیدانی عالی است که می‌تواند از سرطان ریه و پروستات جلوگیری کند، و مانع تخریب سلول‌ها شود.

تخریب سلولی به علت تحرکات مولکول‌های بی‌ثباتی به‌ اسم رادیکال‌های آزاد می‌باشد. اگر رادیکال‌های آزاد در بدن بیش از حد زیاد شوند، تخریب سلولی به وجود می‌آید و بیماری‌های سرطانی به وجود می‌آید.

 

برای سلامت بینایی

در یک سیب‌زمینی شیرین بزرگ، تقریباً بیش از ۱۷۳۰ میکروگرم رتینول معادل ویتامین A وجود دارد، بنابراین این گیاه یک منبع غنی از ویتامین A است. ویتامین A در سیب‌زمینی شیرین از مقدار قابل توجهی کاروتنوئیدها تشکیل شده که می‌تواند در بدن به رتینول تبدیل شوند که قابل هضم تر هستند که سیب زمینی شیرین این خاصیت را دارد.

 

گردش خون

یک رنگدانه بنفش در رنگدانه‌های سیب‌زمینی شیرین وجود دارد که به آن سیب‌زمینی شیرین بنفش گفته می‌شود که نام آن رنگدانه آنتوسیانین است. آنتوسیانین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند آلودگی هوا را جذب کنند. برای همین گردش خون در بدن را صاف کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند.

 

سلامت قلب

سیب‌زمینی بنفش شیرین غنی از مواد آنتوسیانین است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای سلامت بدن و قلب مفید می‌باشد و از آسیب‌های کبدی نیز جلوگیری می‌کند.

این گیاه می‌تواند از حمله قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری کرده و سلامت قلب را تضمین می‌کند.

 

آیا مصرف سیب‌زمینی شیرین منعی هم دارد؟

کسانی که داروهای بتابلاکر یا همان مسدودکننده‌های بتا مصرف می‌کنند، باید مراقب میزان مصرف پتاسیم خود باشند. پزشکان معمولاً این داروها را برای بیماران قلبی تجویز می‌کنند و سطح پتاسیم در خون این بیماران نباید بالا برود.

افرادی که دچار مشکلات کبدی هستند هم باید مراقب مصرف پتاسیم باشند، مثلاً افرادی با مشکلات حاد کبدی توانایی پردازش و مدیریت میزان زیادی از پتاسیم را ندارند و با مصرف آن سلامتی‌شان به خطر می‌افتد. اگر سیب‌زمینی‌های شیرینی که می‌خرید حاوی سموم و کودهای شیمیایی باشند، مصرف‌شان بیش از سود ضرر خواهد داشت. پس یا محصولاتی را بخرید و مصرف کنید که از سلامت کِشت و تولیدشان اطمینان دارید یا سراغ محصولات ارگانیک بروید.

تعداد بازديد: 59 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز