Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:15

11
آذر
راه های مقابله با شپش مو

راه های مقابله با شپش مو

شپش روزی 4 تا 6 تخم می‌گذارد، بنابراین تعداد تخم‌ها در ماه زیاد می‌شوند و مساله خیلی با اهمیت این است که شپش می‌تواند بزاقی را ترشح کند که این تخم‌ها می‌توانند به مو بچسبند.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص گیاهان دارویی،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد راه‌های مقابله با شپش مو، بیان کرد: «مساله شپش که در سال‌های اخیر گسترده گردیده، برای بسیاری از خانواده‌ها به معضلی تبدیل شده و در سر بیشتر بچه‌ها و مخصوصا بچه‌های دبستانی شیوع بیشتری دارد.

قبلا فکر می‌کردند شپش مخصوص جاهای خیلی غیر بهداشتی است، ولی حتی در دبستان‌های تهران و حتی شمال شهر هم شپش شیوع دارد.

در واقع شپش به بهداشت ارتباط دارد، اما این طور نیست که بگوییم در شهرها و نواحی خوب نیست و در جاهای دیگر وجود دارد».

وی افزود: «شپش در حقیقت می‌تواند تخم‌هایی را بگذارد که این تخم‌ها به مو می‌چسبند و به این ترتیب، ماندگار است.

تعداد تخمی که شپش می‌گذارد زیاد و روزی 4 تا 6 تخم است، بنابراین تعداد تخم‌ها در ماه زیاد می‌شوند و مساله خیلی با اهمیت این است که شپش می‌تواند بزاقی را ترشح کند که این تخم‌ها می‌توانند به مو بچسبند که این چسبندگی بسیار بسیار شدید است».

این متخصص گیاهان دارویی اظهار داشت: «مقابله کردن با شپش ساده است و به طور کلی با رعایت یک سری موارد می‌توان آن را ریشه‌کن کرد؛ در درجه اول بهداشت باید رعایت شود.

یعنی شانه، حوله و تمام وسایل مورد استفاده فرد باید اختصاصی باشند، چون یکی از راه‌های انتقال شپش به این صورت است. دوم اینکه چون خیلی مشکل از مو کنده می‌شود، افراد باید موها را کوتاه کنند.

در قدیم بیشتر مدارس کودکان را مجبور به کوتاه کردن موها می‌کردند و این خود مقابله خوبی با شپش بود. اما یکی از مواردی که می‌تواند این چسب را نرم کند تا تخم شپش از مو کنده شود، سرکه است.

بنابراین باید بعد از کوتاه کردن موها، سرکه را به مو بزنند و مقداری ماساژ دهند. با این کار بعد از مدتی نرم می‌شود و با کشیدن شانه روی سر، از آن جدا و شسته می‌شوند.

با تکرار این کار در هر روز، روز به روز تعداد تخم‌ها کمتر می‌شود تا اینکه از بین بروند، اما در سال‌های اخیر شامپویی معرفی می‌شود و شاید خیلی از افراد هم با آن آشنا باشند.

این شامپو که می‌تواند اثر خیلی قاطعی هم داشته باشد، شامپویی تحت عنوان «لیندان» است.

لیندان شامپویی است که در همه داروخانه‌ها در دسترس می‌باشد و باید طبق راهنمای نوشته شده بر روی آن استفاده شود تا شپش به طور کامل ریشه‌کن گردد».

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با آقای دکتر محمدحسین صالحی سورمقی در مورد شپش و راه‌های درمان شپش اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: مراقبت از مو، شپش مو، درمان شپش مو، درمان شپش، پیشگیری از شپش مو، ریشه کن کردن شپش، مقابله با شپش تعداد بازديد: 2252 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز