Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:37

4
اسفند
انرژی پول را هدر ندهید

انرژی پول را هدر ندهید

پس از تهیه فهرست، هر جنسی که خریداری شد آن را خط می‌زنیم. حداقل یک بار در هفته مخارج خوراک، آب و برق، حمل و نقل، لباس، دکتر و دارو و البته مخارج مصرفی را یادداشت کنیم.

ركسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

امیدوارم شما جزو آن دسته از افراد نباشید که به بهانه عید، مهمانی رفتن، مسافرت رفتن و هر کاری می خواهند پول‌های خود را به خرید چیزهای نالازم اختصاص داده، یا به بیانی دیگر هدر بدهند.  پول، حاوی انرژی است. انرژی ای که شما و همسر یا خانواده‌تان از آغاز تا پایان ماه مصرف کرده‌اید. بنابراین در صرف این انرژی با دقت عمل کنید. با دقت عمل کردن در مصرف پول، باعث می‌شود که یا پول خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنید و یا در خرج کردن آن دقت کرده و تنها آن را صرف خرید چیزهایی کنید که برایتان ضروری‌تر هستند.

 

انرژی پول را هدر ندهید!

برخی افراد دوست دارند مدام کار کنند تا پول بیشتری فراهم کنند و قدرت خرید آنها بالا برود. اما شاید بهتر باشد به جای کار کردن زیاد و پول درآوردن  از روش افراد ثروتمند الگو برداری كنیم. به غیر از افرادی كه پول كلانی به ارث برده‌اند و یا یك پول باد آورده به آنها رسیده است، یكی از شگردهای بقیه افراد پولدار، این است كه  پولشان را مدیریت می‌كنند. اما چگونه‌؟ 
همان‌طور که می‌دانید، مقوله‌ی پول در خانواده به دو شکل مطرح می شود‌؟ درآمد و عایدی خانواده و هزینه های آن. درآمد ممکن است از منابع مختلفی مانند حقوق، مزایای شغلی، سود سهام، سود بانکی، افزایش ارزش سرمایه، اجاره، هدیه و سایر محل‌ها کسب شود و هزینه‌های یک خانواده هم می‌تواند شامل مالیات بردرآمد، هزینه بیمه اعم از تأمین اجتماعی و بازنشستگی، اقساط خرید خانه و وسایل آن، اقساط خرید خودرو، هزینه اجاره خانه، هزینه زندگی که شامل خوراک، پوشاک، و هزینه رفت و آمد، هزینه‌های بهداشتی، درمانی، هزینه آموزش فرزندان، هزینه تفریحات، مسافرت و هزینه‌های متفرقه. پس از محاسبه درآمدها و هزینه‌ها و جمع کردن مبالغ آن، اگر این دو مبلغ را از هم کم کنیم عددی به دست می‌آید که اگر منفی باشد بدین معناست که در طول ماه، پول کم آورده‌ایم و به قول قدیمی‌تر‌‌ها خرج مان از برج مان بیشتر بوده. چگونه پول خانواده را مدیریت کنیم  همان‌طور که می‌دانید بخشی از هزینه‌های خانواده ثابت هستند، یعنی خانم و آقای خانه  در هر ماه باید حتماً این خرجها را  انجام دهند. از طرفی  یك سری از هزینه‌ها هم متغیر هستند.  یعنی همیشگی نیستند و مثلاً ممكن است فقط در یك ماه از سال ضرورت پیدا کنند  یا موردی باشند. بهترین راه این است كه ما هزینه‌های ثابت و متغیرمان را از هم تفكیك كنیم و در اول ماه  ابتدا پول‌های مربوط به هزینه‌های ثابت را كنار بگذاریم و سپس مبلغی را  برای هزینه های متغیر در نظر بگیریم. 

 

حالا قلم و کاغذ بردارید و ببینید که:
مهمترین اقلام (ثابت و متغیر ) که برای همه‌ی خانواده مهم هستند چه اقلامی هستند 
در جلوی هر قلم، مبلغ آن و زمان تهیه و خرید آن را بنویسید.
پس از تهیه فهرست، هر جنسی که خریداری شد آن را خط می‌زنیم. حداقل یک بار در هفته مخارج خوراک، آب و برق، حمل و نقل، لباس، دکتر و دارو و البته مخارج مصرفی را یادداشت کنیم. برای چند ماه باید این کار را مداوم انجام دهیم، به این‌ترتیب مخارج متوسط ماهانه مشخص می‌شود. رسیدهای خرید را هم بهتر است همیشه نگهداری کنیم. در مرحله بعدی درآمد خود را با مخارج مقایسه می‌کنیم تا مطمئن شویم که هزینه ما بیشتر از درآمد نیست. شاید بتوانیم بعد از كنار گذاشتن هزینه‌های ثابت و متغیر و خیریه،  مقداری از پولمان را هم (هر چند ناچیز) پس انداز كنیم. چرا كه می‌گویند قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود و چقدر خوب است كه وقتی بعد از مدتی، پولمان به مقدار قابل توجهی رسید، آن را در كار مناسبی سرمایه گذاری كنیم و به كار بیندازیم.   گمان نکنید که پول هدر دادن هنر است. برعکس باید قناعت و درست خرج کردن، صرفه جویی و اسراف نکردن را یاد بگیریم. 
مسلماً در بین خرج‌هایمان خرج‌هایی غیر ضروری داریم که می‌توانیم در راستای مدیریت پولمان، به سمت كم كردن اینها حركت كنیم. به عنوان مثال می‌توانیم قبل از انجام هر خریدی،  این سؤال را از خودمان بپرسیم كه خرید این كالا چقدر در حال حاضر برایمان ضروری می‌باشد؟ آیا می‌توانم فعلاً از آن صرف نظر كنم؟   اگر بتوانیم در سال‌های جوانی عمرمان، سرمایه لازم را جمع‌آوری كنیم، دوران میانسالی و پیری بی‌دغدغه‌تری لااقل از لحاظ مالی خواهیم داشت. 
توجه داشته باشید که در مدیریت مالی منزل، صرفه جویی و اسراف نكردن  دو ابزاری هستند كه می‌توانند در ایجاد تعادل بین دخل و خرج،  کمک کننده باشند.  

 

برچسب ها: مدیریت مالی، مدیریت پول، انرژی پول، هزینه‌های خانواده، هدر دادن پول، خرج کردن پول، پس انداز کردن تعداد بازديد: 3987 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز