Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 07:33

17
آذر
لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی و بهداشتی

برخی لوازم آرایشی و بهداشتی به ما كمك می‌كنند تا زیباتر، جذاب‌تر و شاداب‌تر به نظر برسیم.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای سلامت

 

 

برخی لوازم آرایشی و بهداشتی به ما كمك می‌كنند تا زیباتر، جذاب‌تر و شاداب‌تر به نظر برسیم. استفاده از آنها حس خوبی به ما می‌دهند و احساس طراوت و جوانی بیشتری می‌كنیم. تولیدكنندگان این لوازم نیز ادعا می‌كنند كه محصولات‌شان جوانی، زیبایی و اعتماد به نفس را به مصرف‌كنندگان باز می‌گرداند.

شاید هنگام استفاده از این محصولات بیش از هر چیزی به فكر زیبایی بیشتر باشیم و كمتر به زیان‌های آنها فكر كنیم. اما این محصولات حاوی مواد شیمیایی نیز هستند كه می‌توانند به پوست و سایر ارگان‌ها آسیب برسانند. این مواد عبارتند از:

 مواد مضر موجود در لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی

 پارابِن‌ها

پارابن‌ها مواد نگهدارنده هستند كه باعث افزایش عمر محصول و حتی برخی غذاها می‌شوند. در واقع این مواد شیمیایی برای جلوگیری از فساد محصولات مورد استفاده قرار می‌‌گیرند؛ اما همین مواد موجب پیری زودرس و ایجاد برخی حساسیت‌ها نیز می‌شوند. همچنین، پارابن‌، میزان استروژن را افزایش می‌دهد و افزایش سطح استروژن بدن ارتباط مستقیمی با سرطان سینه دارد.

 روغن‌های معدنی

روغن‌های معدنی در مرطوب كننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند واقعا مضر باشند. روغن‌های معدنی جذب ویتامین‌ها و املاح را به تأخیر می‌‌اندازند و یا از جذب آنها جلوگیری می‌كنند. همچنین منافذ پوست را می‌بندند و موجب پیری زودرس می‌شوند.

دایتانولامین

ایـن تــركیـب در شـامـپـوها موجب ایجاد كف می‌شود و به لوسیون‌ها خاصیت نرم‌كنندگی می‌دهد. DEA وقتی با سایر اجزاء و مواد  دیگر وارد واكنش می‌شود، خاصیت سرطان‌زایی پیدا می‌كند. این تركیب می‌تواند روی هورمون‌ها اثر بگذارد و سرطان معده، كبد، مری و مثانه را در پی داشته باشد.

BHA/BHT

این مواد نگهدارنده، از ترشیدگی و نامطبوع شدن مواد غذایی و محصولات آرایشی جلوگیری می‌كنند و مانع از بو گرفتن آنها می‌شوند؛ اما می‌توانند برای انسان بسیار خطرناك باشند. این مواد قادر به حل شدن در چربی هستند و می‌توانند در سلول‌های چربی انباشته شوند و با گذشته زمان ایجاد مسمومیت و برخی مشكلات دیگر كنند. BHT و BHA از تركیبات خطرناكی هستند كه حتی می‌توانند موجب سرطان و تومور بشوند.

پارافین

پارافین تقریبا جزء تركیبات اصلی تمام محصولات آرایشی است كه موجب نرمی و لطافت پوست‌های خشك می‌شود؛ ولی همزمان منافذ پوست را می‌بندد و بعد از مدتی پوست خشك‌تر شده و كم‌كم جوش‌های بزرگی روی آن ایجاد می‌شود. این نوع از مرطوب‌كننده‌ها ارتباط مستقیمی با سرطان سینه دارند و در تومور عمدی سرطان سینه یافت می‌شوند.

پرفیوم

شاید بدانید كه پارفوم (Perfum) برای خوشبو كردن محصولات و همچنین در عطرها و ادكلن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما همین تركیب شیمیایی می‌تواند ایجاد حساسیت كند. در برخی افراد پارفوم باعث سردرد، سرگیجه و حالت تهوع نیز می‌شود. افرادی كه به خوشبو كننده‌ها حساسیت زیادی دارند، با استفاده مداوم، به مشكلات و بیماری‌های تنفسی دچار می‌شوند.

 گلیكل پروپیلن

این ماده حلال در بسیاری از محصولات به خصوص در محصولات صنعتی، مثل گریس‌های كمپرسور دستگاه تهویه هوا، خنك‌كننده‌ها و ضدیخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.  گلیكل پروپیلن به مرطوب نگه داشتن پوست كمك می‌كند، ولی مضراتی هم دارد و می‌تواند باعث مشكلات و ناراحتی‌های كلیوی و كبدی شود. در برخی افراد این ماده ممكن است حساسیت‌های پوستی و چشمی ایجاد كند.

تری‌كلوزان

تـری‌كـلـوزان یـك مــاده ضدباكتری است و معمولا در دئودورانت‌ها، صابون‌ها، خمیردندان‌ها و كرم‌های ضدمیكروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما این ماده ضدباكتری نه تنها برای محیط خطرناك است، بلكه می‌تواند موجب بروز سرطان شود و عملكرد غدد داخلی درون ریز و هورمون‌های جنسی را مختل كند.

SLS/ SLES

سولفات لوریل سدیم و سولفات لورس سدیم، مواد شیمیایی هستند كه برای ایجاد كف و حباب در شامپوها، صابون‌ها، ژل‌های بدن و پاك‌كننده‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد خاصیت پاك‌كنندگی دارند، ولی می‌توانند حساسیت‌های پوستی و چشمی ایجاد

كنند. حالا كه با اجزاء و تركیبات تشكیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر آشنا شدید، بهتر است قبل از خرید به برچسب روی آنها دقت نمود، و با اطمینان بیشتری خرید كنید.

چگونگی تشخیص یك محصول خوب

لوازم آرایشی فروش بسیار بالایی در سرتاسر دنیا دارند. هر روز محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌شوند و سازندگان و تولیدكنندگان آنها در تبلیغات خود، مردم را تحریك و مشتاق خرید می‌كنند. آنها ادعا می‌كنند كه محصولاتشان موجب زیبایی چشمگیر مصرف‌كنندگان خواهد شد. 

ولی آیا شما تمام این ادعاها را باور می‌كنید و آیا این تبلیغات حقیقت دارند؟ برای آنكه محصولات آرایشی مناسبی بخرید، می‌توانید اطلاعات خود را راجع به محصول مورد نظرتان از چند راه افزایش دهید؛ اما دقت داشته باشید كه تمام اطلاعات ارائه شده را نباید بپذیرید و باور كنید.

جملات

آنها محصولات را به شما معرفی و از خواص و مزایای فوق‌العاده‌شان تعریف می‌كنند؛ اما هنوز برای تصمیم‌گیری زود است. شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارید.

 رادیو و تلویزیون

در عرض 30 ثانیه شما تمام مزایای فوق‌العاده یك محصول را می‌بینید و می‌شنوید؛ اما حتی رادیو و تلویزیون هم نمی‌توانند تمام واقعیاتی را كه شما می‌خواهید بدانید، به شما ارائه دهند.

برچسب محصولات طبیعی

وقتی كه روی برچسب یك محصول از كلمه طبیعی استفاده می‌شود، به این معناست كه آن محصول از مواد طبیعی تهیه شده است؛ اما هیچ‌گونه استاندارد صنعتی برای آن وجود ندارد. در این گونه محصولات فقط مقداری اجزا و مواد طبیعی به كار رفته است و آنها صددرصدطبیعی نیستند.

كلمه بدون هیچ‌گونه حساسیت

وقتی كه این لغت را روی جلد، بروشور و یا هر بخش دیگر تبلیغاتی می‌بینید، مسلماً باور نمی‌كنید كه محصول مورد نظر هیچ‌گونه حساسیتی نمی‌تواند ایجاد كند.

برچسب‌های زیبا و فریبنده

تولیدكنندگان محصولات آرایشی مبالغ هنگفتی را صرف طبیعی، گیاهی و سالم جلوه دادن محصولاتشان می‌كنند؛ اما مطمئن باشید كه مواد به كار رفته در آنها تا این اندازه سالم، طبیعی و گیاهی نیستند.

فهرست مواد تشكیل‌دهنده یك محصول

این بخش، مهم‌ترین بخش اطلاعاتی است و بیشتر از هر بخش دیگری می‌توان به آن استناد كرد. با خواندن این قسمت می‌توانید راجع به سالم بودن یك محصول اطمینان حاصل كنید.

 

برچسب ها: طراوت پوست، لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی، لوازم بهداشتی، انواع لوازم آرایشی، ترکیبات لوازم آرایشی تعداد بازديد: 992 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز