Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:47

11
خرداد
سالمندی و پیامدهای آن (1)

سالمندی و پیامدهای آن (1)

در صورتی كه از عوارض و بیماری‌های دوران سالمندی بموقع پیشگیری شود، یك انسان قادر است عمری حدود «120-110» سال داشته باشد.

دكتر احمدعلی اكبری كامرانی

 

 

 

وظیفه و نقش پزشكان در كمك به سالمندان، جهت سپری كردن روزهایی مفید، بسیار حائز اهمیت است.

پزشكی كه در زمینه طب سالمندان فعالیت دارد، بایستی بیماری‌ها را شناسایی كند و آنچه در این میان باید مورد توجه قرار گیرد.

تشخیص بیماری فرد و تمایز این بیماری‌ها با عوارض دوران كهولت است؛ چرا كه بسیاری از بیماری‌ها در دوران كهولت قابل تشخیص و درمان هستند كه متمایز از عوارض و پدیده‌های پیری است.

لذا، ضرورت دارد پزشك خانواده سالمندان، با توجه به شكایات سالمند، به مشكلاتی كه هر چند مواجه شدن با آن گریزناپذیر است (ولی نیاز به آموزش دارد) توجه داشته باشد. نقش پزشك در این زمینه، آموزش مناسب سالمند در چگونگی كنار آمدن با مشكلات است. در واقع هنر طب سالمندی نیز چیزی غیر از این نیست.

متاسفانه گاه به اشتباه، شكایات بیمار، به حساب عوارض دوران كهولت گذاشته می‌شود؛ در حالی كه قبل از اینكه سالمندی به هر دلیل دچار معلولیت شود، یقینا راه‌های درمانی وجود دارد تا از روند سریع بیماری‌ وی جلوگیری به عمل آید.

از نظر علم پزشكی، در صورتی كه از عوارض و بیماری‌های دوران سالمندی بموقع پیشگیری شود، یك انسان قادر است عمری حدود «120-110» سال داشته باشد.

نقش پزشك در این مسیر، «قبل از آموزش بیماری»، «ایجاد فرهنگ مراجعه به موقع به پزشك» است. سالمندان بایستی به اهمیت مراجعات منظم و سالیانه به پزشك واقف باشند تا بدینوسیله از وخیم شدن عوارض دوران پیری ایشان به نحو مناسبی پیشگیری شود.

روند تغییر جمعیت در ایران چگونه است؟

در سال 1365:     45 درصد جمعیت زیر 15 سال     5 درصد جمعیت بالای 60 سال

در سال 1385:     25 درصد جمعیت زیر 15 سال    7 درصد جمعیت بالای 60 سال

در حال حاضر جمعیت ایران حدود 70 میلیون است كه بیش از 5 میلیون نفر آن بالای 60 سال هستند.

در قرن گذشته در جهان به میانگین عمر بشر حدود 30 سال اضافه شده است، بطوریكه میانگین عمر ایرانیان در حال حاضر حدود 70 سال است.

آیا سالخوردگی جمعیت خوب است یا خیر؟

سالخوردگی جمعیت یعنی داشتن عمر طولانی كه این از افتخارات و دستاوردهای مهم توسعه جامعه بشری و قطعا خوب است و علامت آن فائق آمدن بشر بر عوامل بیماری‌زا و مهلك می‌باشد.

اما همین پیر شدن جامعه بشری از چالش‌های مهم و بزرگ پیش‌رو در قرن آینده است. در صورت عدم آمادگی، برای مواجهه با این پدیده در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سلامت عوارض مهمی خواهد داشت.

جمعیت سالخورده و پیر با چه عوارضی مواجه هستند؟

سالخوردگی خود به تنهایی بیماری نیست، اما در دوران سالمندی بار بیماری‌ها بالا است؛ یعنی بیماری‌ها زودتر اتفاق می‌افتند، زیرا اولا فرد سالخورده برای ابتلا به بیماری‌ها مستعدتر است و ثانیا به دلیل سخت‌تر شدن شرایط ترمیم و مبارزه با عارضه، بیماری‌ها دیرتر بهبود می‌یابند؛ هزینه‌های سلامت و بهداشت در دوران سالمندی بسیار سنگین است.

مثلا آمریكا برای 12 درصد جمعیت سالمندان خود 36 درصد كل هزینه‌های بهداشتی و درمانی را صرف می‌كند و شركت‌های بیمه‌ای در آمریكا سالانه حدود 70 میلیارد دلار هزینه جمعیت سالمندان می‌كنند.

اگر یك جامعه از نظر اقتصادی و فرهنگی ضعیف باشد، و امكانات بهداشتی درمانی كافی برای در اختیار گذاشتن همه افراد جامعه نداشته باشد، اولین گروهی كه محروم خواهند ماند سالمندان هستند؛ یعنی جامعه به طور ناخودآگاه یا حتی خودآگاه دست به تبعیض نسبی می‌زند (مثل تبعیض نژادی و ملیتی) و سالخوردگان را از امكانات بهداشتی درمانی محروم می‌كند (آژیسم)...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- سالمندی و پیامدهای آن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سالمندان، سالخوردگی، بیماری های سالمندان، دوران کهولت، بیماری های سالمندی، عوارض سالمندی، آژیسم تعداد بازديد: 801 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز