Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 13:20

24
بهمن
تغذیه ویژه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (1)

تغذیه ویژه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (1)

در دوران سالمندی یك سری اختلالات جسمی كم و بیش گسترده در شخص رخ می‌دهد كه این اختلالات اجتناب‌ناپذیر هستند، ولی با مراقبت‌های لازم می‌توان شدت آنها را كاهش داد.

 برلیانت بزرگمهر؛ مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی

 

 

دلایل اهمیت تغذیه سالمندان

در اكثر موارد، سالمندان دارای مشكلات پیچیده‌ای هستند كه درمان تغذیه‌ای یك مشكل ممكن است بر مسأله دیگر اثرات زیانباری برجا گذارد، مثلاً كم‌خونی از عوارضی است كه گریبانگیر بسیاری از سالمندان است.

در عین حال افزایش چربی‌های نامطلوب خون، افزایش فشار خون، افزایش وزن، پرخوری عصبی یا كاهش وزن و بی‌اشتهایی عصبی و بسیاری از اختلالات دیگر در سالمندان وجود دارد كه درمان تغذیه‌ای این عوارض می‌تواند اثرات نامطلوب بر یكدیگر داشته باشد، مثلاً منابع غذایی آهن (از قبیل جگر، دل و قلوه، گوشت قرمز و...) اكثراً موادی هستند كه موجب افزایش چربی‌های خون می‌شوند و یا افراد چاقی كه عمدتاً به علل روحی مبتلا به پرخوری می‌باشند (پرخوری عصبی) و یا از مواد شیرین و چرب به مقدار زیاد استفاده می‌كنند به آسانی قادر به ترك این عادت غذایی غلط و نامناسب نیستند و رژیم لاغری حتی ممكن است آنان را حریص‌تر و راغب‌تر به مصرف این قبیل مواد بنماید و یا افراد لاغری كه به‌علت مشكلات روحی و یا جسمی، تمایلی به خوردن غذا و رغبتی به پیروی از رژیم غذایی مفید كه بتواند وزن آنان را در حدود طبیعی تثبیت نماید ندارند.

تمام این تحریم‌‌ها و امتناع این گروه در برخورداری از تغذیه سالم، به مشكلات روحی و جسمی آنان دامن می‌زند.

سالمندانی كه از برنامه غذایی نامتعادل و نامناسب استفاده می‌كنند، معمولاً مدت طولانی به پیروی از این قبیل تغذیه غلط عادت دارند و به‌علت برقراری درازمدت عادات غذایی نامناسب، به این فرم تغذیه تعصب نشان می‌دهند و از توصیه‌های رژیمی مناسب توسط رژیم‌شناس، پیروی نمی‌كنند و حتی این توصیه‌ها را یك نوع دخالت در زندگی خصوصی خود تصور می‌نمایند.

در دوران سالمندی تغییراتی در وضعیت جسمی و روحی افراد ایجاد می‌شود كه چنانچه به این تغییرات توجه نشود و نوع تغذیه و شیوه زندگی با پیامدهای پدیده سالمندی منطبق نگردد، می‌تواند آسیب‌های مهم و گاه غیرقابل جبران بر سلامت سالمندان وارد سازد.

 سایر دلایل اهمیت تغذیه سالمندان

سالمندان جمعیت رو به افزایش جهان را تشكیل می‌دهند، زیرا به‌علت پیشرفت علم پزشكی و تغذیه، و نیز بهبود امكانات رفاهی زندگی، طول عمر افراد به‌طور كلی بیشتر شده و به این ترتیب تعداد سالمندان نیز در نقاط مختلف جهان رو به افزایش است، بنابراین امروزه تعداد بیشتری از جمعیت جوامع مختلف را افراد سالمند تشكیل می‌دهند.

گروه سالمند، آسیب‌پذیرتر از افراد دیگر هستند و هر نوع اختلالی در تغذیه آنان می‌تواند منجر به لطمات مهم و گاه جبران‌ناپذیر بشود.

اغلب اوقات امكانات كافی جهت رسیدگی جسمی و روحی به سالمندان وجود ندارد.

در دوران سالمندی یك سری اختلالات جسمی كم و بیش گسترده در شخص رخ می‌دهد كه این اختلالات اجتناب‌ناپذیر هستند، ولی با مراقبت‌های لازم می‌توان شدت آنها را كاهش داد.

‌‌ علاوه بر عوارض جسمی، طیف وسیعی از اختلالات روحی نیز در سالمندان ایجاد می‌شود كه اهمیت آن نه تنها كمتر از مسائل جسمی نیست، بلكه از نقش مهم‌تری در تغذیه و سلامت سالمندان برخوردار است.

 

 

براي خواندن بخش دوم- تغذیه ویژه پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها - اينجا كليك كنيد.

 

برچسب ها: تغذیه سالمندان، سلامت سالمندان، عوارض جسمی سالمندان، مراقبت از سالمندان، عادات غذايي سالمندان تعداد بازديد: 904 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز