Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:22

9
تیر
آرتروز زانو چیست؟ (3)

آرتروز زانو چیست؟ (3)

یکی از درمان‌‌های آرتروز ستون فقرات فیزیوتراپی است، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) با تکانه‌های الکتریکی با ولتاژ پایین توسط الکترودهای متصل شده به بدن در محل درد تحریک می‌شوند. این روش منجر به تسکین درد برخی از بیماران می‌شود.

ورزش

ورزش زانو برای درمان آرتروز زانو بسیار مفید است: عضله‌های قوی پا از زانو حمایت می‌‌کنند و ضربه را پیش از رسیدن به زانو جذب می‌‌کنند.

ورزش دادن عضله‌های چهار سر گردش خون را در مفصل زانو افزایش می‌‌دهد و بر اساس یافته‌های پژوهش‌های انجام شده، تغییرات زیست شیمیایی سودمند در مایع مفصلی زانو را برمی‌انگیزد و خاصیت لغزندگی و روان کنندگی حرکت آن را بهبود می‌‌بخشد.

از این گذشته ورزش کردن دامنه‌ حرکتی زانو را افزایش می‌‌دهد. با این وجود، نرمش‌هایی که منجر به کشش بیش از اندازه عضله‌های چهارسر می‌شوند برای آن دسته از بیماران مبتلا به آرتروز زانو که دچار انحراف زانو هستند، می‌‌توانند مضر باشند و به وخامت شرایط‌شان بیانجامد.

پزشک معالج یا دکتر فیزیوتراپی با توجه به وضعیت زانو راهنمایی‌های لازم را درباره انتخاب نرمش مناسب ارائه می‌‌دهد.

آب درمانی

به استفاده از آب، در حالت مایع، یخ یا بخار، برای اهداف درمانی آب درمانی گویند. این روش شامل نرمش کردن در استخر، غوطه‌ور شدن در چرخش آب، سونا و کمپرس‌های سرد و گرم می‌شود. غوطه‌ور شدن یا نرمش کردن در آب گرم برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو بسیار کارآمد هستند.

باندپیچی

بستن زانو، به‌رغم مشخص نبودن دلیل مفید بودن‌اش، منجر به کاهش قابل ملاحظه درد زانوی ناشی از آرتروز می‌شود.

دکتر فیزیوتراپی روش‌های باندپیچی مختلف و مناسب را به بیمار آموزش می‌‌دهد. پوست گاهی اوقات در اثر باندپیچی تحریک می‌شود و می‌‌سوزد.

بریس‌ (زانوبند)

بریس‌های تخلیه کننده وزن، مناسب برای موارد خاصی از آرتروز زانو، برای تسکین درد زانوی مبتلایان به این بیماری طراحی می‌شوند.

غضروف معمولاً در یک سمت مفصل زانو بیش از سمت دیگر فرسوده می‌شود، در نتیجه استخوان ران تغییر زاویه می‌‌دهد و روی استخوان درشت‌نی سمت فرسایش یافته ساییده می‌شود.

بریس‌های تخلیه کننده وزن بار (فشار) روی مفصل زانو را با تغییر زاویه مفصل زانو به خود جذب می‌‌کنند. با تغییر زاویه مفصل زانو، فضایی بین استخوان ران و درشت نی ایجاد می‌شود که به تسکین درد و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌‌کند.

در پرتونگاری (اشعه ایکس) مشخص می‌‌گردد که آیا فضای بین استخوان ران و درشت نی زاویه‌دار شده است یا خیر. دکتر فیزیوتراپی پس از انجام معاینات تشخیص می‌‌دهد که آیا بستن این بریس نتیجه ‌بخش خواهد بود یا خیر و راهنمایی لازم درخصوص تهیه بریس زانوی مناسب را ارائه می‌‌دهد.

طب سوزنی

بر طبق نتایج یکی از مطالعات اخیر در زمینه طب سوزنی و آرتروز زانو، درمان طب سوزنی در بلند مدت درد را کاهش و عملکرد را افزایش می‌‌دهد.

فیزیوتراپی

یکی از درمان‌‌های آرتروز ستون فقرات فیزیوتراپی است، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) با تکانه‌های الکتریکی با ولتاژ پایین توسط الکترودهای متصل شده به بدن در محل درد تحریک می‌شوند. این روش منجر به تسکین درد برخی از بیماران می‌شود.

اوزون درمانی

اوزون درمانی یک روش تزریقی است که باعث بازگشت جریان خون به بافت‌‌ها می‌شود و با مهیا کردن مواد لازم برای بافت‌‌های آسیب دیده باعث بهبودی این بافت‌‌ها می‌‌شود این تزریق ترکیبیاتی از پروکائین برای کاهش درد و دوزهایی از هورمون‌‌های استروئیدی برای جلوگیری از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن و رساندن مواد لازم برای بهبودی بافت‌‌ها است در این روش از مواد ضدالتهاب و اکسیژن و اوزون برای بازسازی و ترمیم بافت‌‌ها استفاده می‌شود

اوزون باعث تحریک جریان خون می‌شود و با افزایش اکسیژن در سلول‌ها باعث افزایش انرژی آنها می‌شود اوزون در پراکسید ترکیب می‌شود و باعث تحریک جریان خون می‌شود و در نتیجه سلول‌ها مواد مورد نیازخود را دریافت می‌‌کنند و بازسازی و ترمیم می‌شوند جریان خون و سلول‌ها بهبود میابد و بافت‌‌ها شروع به بهبودی می‌‌کنند.

روش اوزون درمانی برای انواع مختلفی از درد زانو ناشی از ماهیچه‌ای یا مفصلی مانند آرتروز زانو مفید است.

با استفاده از روش اوزون تراپی یا اوزون درمانی ترکیبی از اوزون، پروکائین، ویتامین B12 و مواد دیگر در بافت‌‌های نرم یا لیگامنت‌‌ها یا تاندون‌‌هایی که به استخوان متصل شده است تزریق می‌شود.

این تزریق در مفصل متورم انجام می‌شود و باعث درمان تورم و سپس افزایش جریان خون می‌شود و رسوبات فیبری را تحریک می‌‌کند تا باعث شود سلول‌ها با کمک این رسوبات بافت‌‌های اتصال آسیب دیده را ترمیم کنند میزان بالایی از مواد غیرفعالی که در اتم‌‌های اکسیژنی موجود در اوزون پیدا شده است زمانیکه با مواد مفید و بی‌خطر اوزون ترکیب شوند بی‌خطر هستند و باعث درمان التهابات می‌شوند و می‌‌تواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار محسوب شود این تزریق باید هر۲-۱ یکبار تکرار شود.

بعد از اولین یا دومین اوزون درمانی برای تسکین درد آرتروز زانو بیماران به نتیجه دلخواه دست می‌‌یابند.

گلوکزآمین و کندرویتین و دیگر مکمل‌ها

مطالعاتی در خصوص تأثیرگذاری گلوکزآمین و کندرویتین بر کاهش یا متوقف ساختن پیشرفت آرتروز زانو در دست انجام است...

 

 

برای خواندن بخش اول -آرتروز زانو چیست؟- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم -آرتروز زانو چیست؟- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش چهارم -آرتروز زانو چیست؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گلوکزآمین، آرتروز زانو، ورزش زانو، بریس، آب درمانی زانو، زانو بند، طب سوزنی و زانو درد، فیزیوتراپی زانو، اوزون درمانی، کندرویتین تعداد بازديد: 1531 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز