Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:50

17
خرداد
دهانتان را خوشبو كنید (2)

دهانتان را خوشبو كنید (2)

با جویدن خوراکی‌های حاوی فیبر نظیر گلابی، سیب و هویج ترشح بزاق دهان افزایش یافته، دهان تمیز می‌شود.

 سبزی‌ها و میوه‌های خوشبو كننده دهان

 استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها، مخصوصا کرفس خام و هویج می‌‌تواند مانع از شکل‌‌گیری پلاک در دهان شود و سبزی‌های با برگ سبز مانند اسفناج و جعفری، به داشتن دهانی خوش‌بو بسیار کمک می‌کنند. روغنی که در این سبزی‌ها وجود دارد، بر بوی بد دهان غلبه می‌کند و بوی خوبی را به بینی شما و اطرافیانتان می‌رساند. همیشه بعد از شام مقداری جعفری بخورید تا صبح که بیدار می‌شوید دهانی خوشبو داشته باشید.

 انجیر میوه‌ای مقوی و شیرین است که موجب از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود. همچنین میوه انبه دارای اسیدسیتریك و تانن است. هسته آن بسیار چرب و حاوی نشاسته بالایی است كه دهان را خوشبو و رنگ چهره را باز می‌كند.

 با جویدن خوراکی‌های حاوی فیبر نظیر گلابی، سیب و هویج ترشح بزاق دهان افزایش یافته، دهان تمیز می‌شود.

 خوردن پرتقال، خربزه، توت، هندوانه و میوه‌های دیگر حاوی ویتامین C از فعالیت میکروب عامل بوی بد دهان جلوگیری می‌کند.

 مصرف لیموترش، خوردن لیموی تازه به عنوان چاشنی همراه با غذا و یا اضافه نمودن آن به لیوان آب، می‌تواند اثری معجزه‌آسا در کاهش این بوی نامطبوع داشته باشد.

 با خوردن یك پیاله سالاد یا میوه همراه با ماست پس از بیدار شدن از خواب  و پیش از خواب دیگر نگران بوی بد دهان نباشید. علاوه بر این خوردن ماست به میزان نیم فنجان (دوبار در روز) با كاهش سطح سولفید هیدروژن، عامل ایجاد بوی بد در دهان را رفع می‌کند.

 جویدن بعضی از ادویه‌ها موجب تازه و خوشبو شدن دهان می‌شود. برای این منظور می‌توان مقادیر مساوی از هل، رازیانه، گشنیز و تخم انیسون (بادیان) را با هم مخلوط نمود و مانند نمک و فلفل در کنار غذا از آن استفاده كرد. با جویدن ریحان و رزماری (اکلیل کوهی) شاهد تاثیرات مشابهی نیز خواهید بود.

 جویدن نعنا، جعفـری، تخم کرفس و خـوردن گیاهان خاص مانند رزماری و دارچین برای از بین بردن بوی بد دهان مؤثر است.

 برای افزایش ترشح بزاق دهان، همیشه از آدامس‌‌های بدون قند استفاده کنید. آدامس‌های دارچینی و نعنایی حاوی روغنی بوده که محیط دهان را برای نوعی میکروب دهانی غیر قابل فعالیت می‌کنند. از این‌رو می‌توانید با مصرف آدامس‌های دارای زایلیتول علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، مانع پوسیدگی دندان‌ها نیز شوید.

 اگر می‌خواهید در جمعی حضور پیدا کنید، از خوردن غذاهای حاوی سیر و پیاز خودداری کنید. اگر چه جویدن دانه‌های قهوه به مدت چند دقیقه می‌تواند در کاهش بوی سیر موثر باشد.

 از نوشیدن قهوه که سبب خشکی دهان می‌‌شود، خودداری کنید.

 نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز نیز کمـک می‌کند.

سایر عوامل

از جمله سایر علل بوی بد دهان می‌توان به سریع غذا خوردن، فشارهای روانی و استرس بدلیل ایجاد عارضه خشکی دهان، بوی موادی همچون سیر یا پیاز كه می‌تواند از طریق خون وارد ریه‌ها شود و بوی بد دهان را پدید آورد، بوی بد دهان ناشی از سیگار کشیدن كه نه تنها به خاطر بوی خود سیگار و توتون، بلكه به سبب ایجاد زبان مودار و كاهش جریان بزاق به بدبویی دهان منجر می‌شود، غفلت نمودن از لثه‌ها بـه مرور زمـان كه سبب تضعیف آنها خواهد شد.

انباشتگی باکتری‌ها در قسمتی که دندان‌ها به لثه متصل می‌گردنـد،  پروتزهای ثابت و متحرك دندانپزشكی در صورتی كه بهداشت دهان رعایت نشود، عوامل عمومی غیربیماری‌زا اشاره نمود. دوران قاعدگی نیز چون با افزایش میكروب‌های بزاق و همچنین افزایش 300 درصدی تركیبات سولفوردار همراه است و حاملگی، یائسگی و بلوغ نیز به دلیل تغییرات هورمونی می‌توانند باعث ایجاد بوی بد دهان شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

 مسواک زدن مناسب می‌تواند در کاهش بوی بد دهان بسیار مؤثرباشد. باید دقت داشت که نباید فقط به طرفین مسواک زد، بلکه حرکت از بالا به پایین و برعکس جهت پاکیـزگـی لثه‌ها را نیز باید مد نظر داشت. حداقل دو بار در روز مسواک زدن بسیار موثر است.

 استفاده از نخ دندان نیز بسیار مـفـید اسـت، چون تکه‌های غذای باقیمانده لای دندان‌ها که توسط مسواک خارج نمی‌گردد را تـمـیـز نـمـوده و بـاعث تـحـکـیـم لثه‌ها و جلوگیری از بیماری‌های مختلف می‌گردد.

 شستن زبان، سقف دهان و لب‌های خود را فراموش نکنید. بخش اعظمی ‌از باکتری‌ها در پشت زبان رشد می‌کنند. پس این قسمت را فراموش نکنید، همچنین پس از هر بار غذا دهان‌تان را آب بکشید، زیرا غذاهای باقیمانده را از دهانتان خارج می‌کند.

 دهان‌شویه‌ها محلول‌های خاصی هستند که در از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های دهان کمک شایانی نموده و در درمان بوی بد تنفس بسیار مؤثر می‌باشند.

 اگر چه خوشبو کننده‌های دهان سبب ریشه‌کن شدن بوی بد دهان نمی‌شوند، اما برای دقایقی می‌توانند آن را از بین ببرند.

 دهانتان را مرطوب نگهدارید. بوی بد دهان در اول صبح به علت کم شدن ترشح بزاق است. بزاق دهان ضد عفونی کننده خدادادی است.

 به‌ طور منظم برای بررسی وضعیت دهان و دندان‌ها، به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر دندان‌ خراب و پوسیده‌ای دارید که سبب بوی بد دهان‌ می‌شود، معالجه شود.

 سیگار را ترک کنید، زیرا نیکوتین موجود در آن، روی سطح دندان و زبان می‌ماند و سبب کاهش ترشح بزاق و ایجاد بوی بد دهان می‌‌شود.

این روش‌ها همگی برای جلوگیری از بوی بد دهان موثرند، اما بهترین راه برای از بین بردن آن پیدا کردن علت اصلی آن است.

 

برچسب ها: بهداشت دهان و دندان، بوی بد دهان، بزاق دهان، سبزی های خوش بو کننده دهان، میوه های خوش بو کننده دهان، ترشح بزاق دهان، مقابل با بوی دهان، راه های درمان بوی دهان تعداد بازديد: 666 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز