Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 20:39

14
آذر
تغذيه و ارتودنسی

تغذيه و ارتودنسی

همه‌ی ما می‌خواهیم چهره‌ای جذاب و لبخندی زیبا داشته باشیم؛ اما همیشه چنین نیست، دندان‌های فاصله‌دار، روی هم قرار گرفته و یا چرخیده عواملی است كه زیبایی لبخند را كم می‌كند.

تحريريه پزشك امروز

 

همه‌ی ما می‌خواهیم چهره‌ای جذاب و لبخندی زیبا داشته باشیم؛ اما همیشه چنین نیست، دندان‌های فاصله‌دار، روی هم قرار گرفته و یا چرخیده عواملی است كه زیبایی لبخند را كم می‌كند. یكی از روش‌های درمان این مشكلات، مراجعه به دندانپزشك متبحر است كه ایشان با درمان‌های ارتودنسی بسیاری از این مشكلات را می‌تواند برطرف نماید. 

توصیه‌های هنگام استفاده از دستگاه‌های ثابت ارتودنسی 

استفاده از (براكت)ها (دستگاه‌های ارتودنسی ثابت) برای ردیف كردن دندان‌ها حدود 150 سال قدمت دارد.در اواسط قرن 18 میلادی، دندانپزشكی برای اولین بار پیشنهاد كرد كه می‌توان با استفاده از نیروهای ملایم دندان‌ها را حركت داد و آنها را در جهت درست هدایت كرد. براكت‌ها را با مقادیر كمی سیمان دندانپزشكی به دندان‌ها می‌چسبانند و با سیم به یكدیگر متصل می‌كنند.دندانپزشك در هر جلسه درمان، با تنظیم كردن این براكت‌ها، نیروی مشخصی به دندان‌ها وارد می‌آورد تا در جهت درست و مناسب حركت كنند.در طول مدتی كه این براكت‌ها روی دندان‌هاست، لازم است به نكات ذیل توجه داشته باشید. 

حال ببینیم هنگام استفاده از براكت چه بخورید و چه نخورید؟ 

هر بار كه خوراكی‌های شیرین یا نشاسته‌ای را در دهان می‌گذارید، محیط مناسبی برای باكتری‌های دهان فراهم می‌شود. این باكتری‌ها با تولید اسید، مینای دندان را حل می‌كنند و سبب ایجاد پوسیدگی می‌شوند.در زمانی كه براكت‌ها روی دندان‌هاست، محل مناسبی برای تجمع خرده‌های غذایی و باكتری‌ها به‌وجود می‌آید كه ممكن است موجب ایجاد پوسیدگی در محل شود. پس باید در مورد خوردن خوراكی‌های شیرین دقت بیشتری به خرج دهیم و تا حد ممكن آنها را محدود كنیم.

كشمش، بیسكویت، عسل، میوه‌های خشك، خوراكی‌هایی است كه احتمال بروز پوسیدگی در این دوران را افزایش می‌دهد.خوردن خوراكی‌های سفت و چسبناك هم ممكن است سبب شكسته یا كنده شدن سیم‌ها و براكت‌های ارتودنسی شود. پس در این زمان از جویدن یخ و آدامس‌های سفت،  شكلات، تافی و میوه‌هایی مانند هویج خام و سیب درسته یا نان‌های سفت اجتناب كنید.توصیه شده است كه میوه و سبزی‌های خام و غذاهای سفت را تكه تكه كنید و سپس در دهان قرار دهید.در روزهای اول نصب براكت‌ها هم، چون دندان‌ها قدری حساس است، بهتر است تا حد امكان از غذاهای نرم استفاده كنید. 

چگونه دندان‌هایتان را تمیز كنید؟ 

همان طور كه اشاره شد، براكت‌ها محل خوبی برای تجمع غذاها و باكتری‌هاست. اگر این محل‌ها را به خوبی تمیز نكنید، لثه‌های ملتهب و خونین و بوی بد دهان و خطوط سفیدرنگ پوسیدگی در اطراف براكت‌ها در انتظارتان خواهد بود. پس حتما بعد از هر وعده‌ی غذا باید دندان‌ها را به خوبی تمیز كرد و همچنین وقت بیشتری برای مسواك زدن صرف كرد.
اغلب توصیه می‌شود كه كودكان همیشه مسواك كوچكی همراه داشته باشند تا بتوانند خارج از خانه هم دندان‌های خود را تمیز كنند. بعضی مسواك‌های مخصوص هم برای بیماران ارتودنسی ساخته شده است كه تمیز كردن اطراف براكت‌ها را ساده‌تر می‌كند. استفاده‌ی روزانه از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید هم ضروری است تا احتمال بروز پوسیدگی كاهش یابد نخ دندان را هم فراموش نكنید، زیرا استفاده از آن در حالی كه براكت روی دندان نصب شده است به طور قطع ساده نیست، اما با كمی حوصله و تكرار می‌توان این كار را انجام داد. البته نخ دندان‌های مخصوص هم به بازار آمده است كه برای بیماران ارتودنسی ساخته شده و استفاده از آن در این دوران راحت‌تر است.


برچسب ها: ارتودنسی، بهداشت دندان و ارتودنسی، غذا و ارتودنسی، درمان دندان با ارتودنسی، مسواک مناسب ارتودنسی تعداد بازديد: 929 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز