Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 17:56

25
اسفند
ناباروری را فراموش كنید (2)

ناباروری را فراموش كنید (2)

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای محیطی، متأسفانه مواد دخانی بخصوص سیگار است که عوارض آن شناخته شده است و منجر به کاهش باروری می‌شود.

 

لطفاً بفرمائید با درمان بیماری واریكوسل، می‌توان مشکل ناباروری مردان را به‌طور کامل حل کرد؟

واریکوسل، عبارت است از گشاد شدن سیاهرگ‌های بیضه که به علت اختلال در دریچه‌های لانه‌کبوتری این عروق اتفاق می‌افتد. بین 10 تا 15درصد آقایان درگیر آن هستند.

پس می‌توان گفت که مسئله بسیار شایعی است ولی با شدت متفاوت، یعنی از درجات بسیار خفیف تا شدیدواز آن جا که واریکوسل را یک عامل قابل کنترل و قابل درمان می‌دانیم و توجه زیادی به آن داریم، اگر واریکوسل را هم درمان کنیم، به مراجعین خواهیم گفت به احتمال 60 تا 80 درصد می‌تواند در باروری ایشان تأثیر داشته باشد نه صد در صد! این، بسته به میزان تغییرات اسپرم فرد و نیز درجه واریکوسل دارد.

اگر درجه آن بالا و تغییرات اسپرم شگرف باشد، این عمل جراحی به فرد کمک فراوانی خواهد کرد؛ ولی در فردی که درجه واریکوسل پایینی دارد و آزمایش اسپرم او هم خیلی مختل است، انتظار خیلی زیادی نمی‌توان از جراحی واریکوسل وی داشت. جراحی آن نیز، به این شکل است که با جراحی بسیار کوچک و با دقت خیلی بالا، یک برش یک تا دو سانتیمتری در کشاله ران بیمار داده می‌شود.

جراحی متعارف، به این شکل است که برش می‌دهیم و داخل شکم می‌رویم و عروق مشکل‌دار را قطع می‌کنیم. اگر بخواهیم این عروق را خیلی خوب تشخیص دهیم، با استفاده از میکروسکوپ یا دوربین‌های چشمی ‌است که این روش، خیلی در نتیجه بخش بودن عمل مؤثر است وبه آن روش میکروسرجری گفته می شود.

لازم به ذکر است که لیزر هیچ جایگاهی در درمان واریکوسل ندارد. در مورد هزینه هم، بستگی به مراکز مختلف دارد و متفاوت است. هزینه، از حدود یک تا چند میلیون تومان در نظرگرفته می‌شود(بدون درنظر گرفتن بیمه).

  آیا رژیم غذائی خاص، برای بارور شدن بیماران وجود دارد؟ 

بر پایه مطالعات مختلف، موادی که رادیکال‌های آزاد را آزاد می‌کنند و درواقع در بدن منجر به فرایندهای اکسیداتیو می‌شوند، و همچنین زمانی که اکسیدان‌ها افزایش یابند، این‌ها می‌تواند در کارکرد سلول‌های باروری تأثیر بگذارد.

برای همین هم معکوسش را نتیجه‌گیری کرده‌اند و گفته‌اند: اگر مواد غذائی ما،رادیکال‌های اکسیژن آزاد را کاهش دهد، خود این کمک می‌کند به این که باروری بهتر شود.

برای این که این اتفاق بیفتد، مهم‌ترین موادی که می‌توان استفاده کرد، طبیعتاً تغذیه سالم است که شامل استفاده از میوه و سبزی فراوان بخصوص میوه‌های تیره مانند توت‌فرنگی، شاتوت، سیب قرمز، انگور قرمز و سیاه و سبزی‌های تیره همچون کلم قرمز می‌شود.

هر چقدر این مواد را زیادتر استفاده کنند، بیش‌تر کمک می‌کند به این که اثرات سمی محیطی را مهار کنیم. استفاده از چربی‌های ترانس بالا و چربی‌های دارای منشأ حیوانی را تا حد امکان کم‌تر مصرف کنیم.

 آیا افزایش سن در مردان می‌تواند بر ناباروری‌شان تأثیر بگذارد؟

در آقایان نیز، باروری با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. بهترین زمان باروری، 25 تا 35 سالگی است. بعد از 35 سالگی تعداد اسپرم‌ها کم می‌شود.

 نقش استعمال دخانیات، مواد مخدر و الکل، در ناباروری چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای محیطی، متأسفانه مواد دخانی بخصوص سیگار است که عوارض آن شناخته شده است و منجر به کاهش باروری می‌شود. بقیه مواد مخدر هم، چه در قدرت جنسی و چه در باروری صد در صد تأثیرگذار است. مصرف الکل نیز، هم به میزان وسلامت کروموزوم‌های اسپرم صدمه می‌زندو هم بر تعداد و حرکت اسپرم اثر سوء دارد.

  تغییر سبک زندگی، تا چه میزان بر ناباروری تأثیرگذار است؟

از حدود دهه 40 میلادی، تغیرات سبک زندگی در اروپا و آمریکا بشدت شگرف بوده است. در گزارشی از اروپا و امریکا بخصوص در امریکا، تغییرات میزان اسپرم شناسائی و شناخته شده ودر آمار رسمی‌ نیزوجود دارد.

برای همین و با فاصله‌زمانی که از آنها داریم و سبک زندگی را تغییر می‌دهیم، مطمئناً پیامد آن را باید به جان بخریم؛ بعلاوه این که ما  در رفتار وعادات تغذیه ای و رفتاری و برخوردهای اجتماعی از آنهاگاهی بالاتر هستیم. به‌طور واضح، می‌توان دید که الآن مسئله ناباروری در جامعه، در قیاس با سال‌های پیش، آشکارا افزایش پیدا کرده است.

 آیا آمار خاصی، در مورد تعداد افراد نابارور وجود دارد؟

آمار خاصی در این مورد تهیه نشده است. ولی در مراجعه افراد به کلینیک‌ها، می‌توان به این معضل پی برد. در جلساتی که در انجمنهای اورولوژی و ناباروری برگزار می‌شود، همیشه این را می‌توان دریافت که همکاران اذعان می‌کنند طی سال‌های گذشته، سن ناباروری مکررا کاهش و میزان ناباروری، افزایش یافته است.

 آیا استفاده مداوم از لوازم پیشگیری از بارداری، تأثیر منفی بر توان جنسی افراد دارد؟

بعضی از پیشگیری‌های کنونی مثل استفاده از کاندوم، مکانیکی است. پیشگیری مکانیکی، در درازمدت تأثیری در ناباروری ندارد. در خانم‌ها هم، پیشگیری مکانیکی با استفاده از کاپ- که در گردن رحم گذاشته می‌شود- [تأثیر منفی ندارد]. البته این روش در ایران زیاد مرسوم نیست.

روش شیمیائی- مکانیکی تلفیقی، استفاده از IUD است. در ناباروری زنان، ما به خانمی‌که هنوز بچه‌دار نشده به هیچ وجه روش  IUD را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا نمی‌توان قاطعانه گفت که تأثیر می‌گذارد. ولی استفاده از قرص‌های خوراکی، بهتر است تا حد امکان به صورت منقطع باشد تا بر تخمدان خانم‌ها تأثیر منفی نداشته باشدهرچن د به طور قاطع هنوز نمی توان اظهار نظر کرد.

  چه داروهائی، بر قدرت ناباروری مردان تأثیر منفی می‌گذارد؟

آنهائی که منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و یادر درمان سرطان‌هابکار گرفته می شوند. به این خاطرکه در درمان سرطان شاهد یک رشته تغییرات در اسپرم هستیم. بعد از این‌ها، داروهائی که می‌تواند تأثیر بگذارد، بعضی از آنتی بیوتیک‌ها، و همینطور داروهای موثر بر سیستم عصبی انسان است که می‌توانند درکارکرد دستگاه جنسی اختلال ایجاد کنند.

 خیلی از آقایان ورزشکار، ورزش‌های بدن‌سازی انجام می‌دهند و از پودرهای مکمل استفاده می‌کنند. آیا استفاده از این مواد، بر باروری آنان تأثیر می‌گذارد؟ چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

متأسفانه مسئله ورزش بدن‌سازی همه‌گیری زیادی ایجاد کرده؛ از این جهت که داروهائی که این افراد استفاده می‌کنند، عمدتاً داروهای هورمونی است. در کنار آن، مکمل‌های تقویتی، ویتامینی و پروتئینی استفاده می‌شود. استفاده از مکمل‌های ویتامینی و پروتئینی نظیر وی، کارنیتین یا کراتین تأثیری بر باروری نمی‌گذارد، ولی متأسفانه استفاده از داروهای هورمونی بشدت در این مسئله تأثیرگذار است.

در موارد بسیاری دیده‌ایم که افراد بعد از چند سال استفاده از این داروها، متأسفانه به ناباروری کامل مبتلا می‌شوند. برای همین، به دوستان جوان توصیه می‌کنم از داروهای هورمونی، برای این مسئله تا حد امکان استفاده نکنند.

 

 

 

 

برای خواندن بخش اول- ناباروری را فراموش كنید- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش سوم- ناباروری را فراموش كنید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: جراحی واریکوسل، درمان بیماری واریكوسل، مشکل ناباروری مردان، سیاهرگ‌های بیضه، تغییرات اسپرم، ناباروری‌، حرکت اسپرم تعداد بازديد: 862 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز