Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 07:32

25
اسفند
ناباروری را فراموش كنید (3)

ناباروری را فراموش كنید (3)

استرس‌های منفی، به علت تغییراتی که در هورمون‌های بدن می‌تواند ایجاد کند، در درازمدت منجر به این می‌شود که شخص تغییرات روحی- روانی پیدا کند.

 

کسانی هم که بخواهند این گونه داروها را استفاده کنند، بهتر است تحت نظر متخصص با دوره‌های کوتاه‌مدت و پیگیری نزدیک به هم، این کار را دنبال کنند تا چنانچه تغییراتی در بدن پیش آمد، (به محض ایجاد تغییرات)، بتوان متوجه آنها شد. حتی در این موارد  با استفاده از داروهای هورمونی جایگزین، می‌توان به آنها کمک کرد تا این اتفاق برایشان نیفتد.

 اضطراب و استرس در مردان، چقدر باعث ناباروری می‌شود؟

استرس‌های منفی، به علت تغییراتی که در هورمون‌های بدن می‌تواند ایجاد کند، در درازمدت منجر به این می‌شود که شخص تغییرات روحی- روانی پیدا کند؛ ولی به این معنی نیست که ما صرفاً به دنبال این مسئله بگردیم؛ چون مسئله تغییرات روحی و روانی، از عواملی است که فاکتورهای زیادی در آن تأثیر دارد و ما می‌کوشیم آنها را به بیمار تفهیم کنیم.

به عنوان مثال، درگیری‌های خانوادگی بسیاری از زوج‌ها با خانواده به خاطر خود مسئله ناباروری، مشکلات زیادی در پی دارد. استرس‌های شغلی هم، به علت مشغله زیاد بخصوص شغل‌هائی که شیفت‌های کاری آنها به صورت نامنظم است، مثلاً آن‌هائی که شب‌کاری زیادی دارند یا استراحت کافی ندارند، خیلی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

بعد از این‌ها، افرادی هستند که دغدغه خانوادگی و مالی دارند. این مشكلات می‌تواند کمک کند که روحیه آن افراد به سمت منفی شدن برود و متأسفانه سیکل‌های هورمونی آن‌ها به هم بخورد.

 چند درصد از مردان نابارور، درمان می‌شوند؟

تقریباً می‌توان گفت که نزدیک به80 تا 90 درصد مردان نابارور قابل درمان هستند. تنها در 20 درصد موارد است که متأسفانه نمی‌توانیم از خود فرد برای باروری وی استفاده کنیم؛ به این علت که این افراد، کسانی هستند که اصلاً اسپرم ندارند و حتی در نمونه‌برداری بیضه- که انجام می‌شود- متأسفانه هیچ نوع اسپرمی ‌پیدا نمی‌شود. در این جا، چاره‌ای جز اهدای جنین نداریم. به هر حال، دارای فرزند می‌شوند ولی از خود آنها نیست.

 هزینه‌های درمان در مردان نابارور، به طور میانگین چقدر است؟ و برای پیشگیری از هزینه‌های اضافی درمان و کوتاه شدن راه‌های درمان، چه باید کرد؟

اگر ناباروری را به طور خالص از منظر مردانه یا زنانه نگاه کنیم؛ چنانچه یک زوج نابارور صرفاً اشکال یا اختلال مردانه داشته باشد، در این حالت با فرض حد اقل مشکل، با درمان داروئی و صرف چند صدهزار تومان تا جراحی‌های واریکوسل و بیماری‌های انسدادی- که حدود چند میلیون تومان هزینه دارد- جواب می‌دهد.

ولی در بسیاری از موارد، نازائی به صورت ترکیبی از اشکالات مرد و زن است که در این مواقع، هزینه درجمع افزایش پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خوبی که می‌تواند کمک کند، این است که ارزیابی را قدم به قدم و سریع انجام دهیم؛ به این معنی که هر زوجی که ازدواج می‌کند، پس از گذشت 6 ماه تا  1 سال از باروری، اگر در سن  کم هستند، یکسال، و اگر در سن بالای 35 سال هستند، پس از گذشت حدود 6 ماه، ارزیابی سریع مرد و خانم باید انجام شود.

در اینجا، تا حد زیادی تکلیف باروری روشن می‌شود. شرح حال ارزیابی بالینی و معاینه، تا حد زیادی می‌تواند به این افراد کمک کند. چون بسیاری از افراد را می‌بینیم که به علت فقدان رابطه جنسی مناسب یا نبود ارتباط عاطفی مناسب و یا مشکلات کاری، متأسفانه نمی‌دانند چگونه باید باردار شوند.

این اطلاع‌رسانی، کمک می‌کند تا خیلی از افراد حتی بدون ارزیابی و هزینه زیاد، باردار بشوند. ما مواردی داشتیم که مرد به علت شغل شیفتی، اصلاً تا مدت دو تا سه [سال] نمی‌دانسته چرا بچه‌دار نمی‌شده. این، طبیعتاً به خاطر این بوده که فاصله رابطه جنسی کم بوده است.

بر همین اساس، توصیه می‌کنیم در مراحل اولیه، با مراجعه به همکاران اورولوژیست و یا متخصص زنان و زایمان، ارزیابی اولیه را سریع انجام دهند. بعد از انجام آن، بهتر است با پزشكی که در زمینه ناباروری تخصص دارد، هماهنگ شوند تا بتوانند با حداقل کارهای تهاجمی ‌و تشخیصی، بیمار را به سرانجام برساند.

اولین روش، درمان با داروست. اگر جواب نگرفت، 3 تا4 ماه بعد سراغ درمان‌های دیگر بروند. ما می‌توانیم بیماران نابارور را به دو گروه درمان داروئی و جراحی تقسیم کنیم که بسیاری از آن‌ها، با درمان داروئی جواب می‌گیرند.

 جدیدترین اقدام‌ها و روش‌هائی که در حال حاضر در کشور برای درمان ناباروری صورت گرفته، کدام‌اند؟

اقدام‌هائی که در این جا انجام می‌دهیم، تقریباً با اقدام کشورهای پیشرفته دنیا یکسان است؛ یعنی ما برای ناباروری مردان، جراحیهای مختلف مثل واریکوسل، وازووازستومی‌ و در صورت لزوم، نمونه‌برداری و در مورد نمونه‌برداری با روش‌های میکروسکوپیک هم این کار را انجام می‌دهیم تا با حد اقل صدمه به بیمار، حد اکثر نتیجه گرفته شود.

در مورد زنان هم، همکاران متخصص، طیف وسیعی از کارها را مثل IVF و IUI یامیکرواینجکشن رابه طور کامل انجام می‌دهند.

  توصیه شما به زوج‌های جوان، در این خصوص چیست؟

خواهش می‌کنم در بدو ازدواج- اگر تصمیم خود را برای باروری گرفته‌اند- مشخصاً پس از 6 ماه از آغاز زمانی که تصمیم گرفتند برای فرزند و موفق نشدند، هر چه سریع‌تر یک ارزیابی برای بررسی بیش‌تر انجام دهند و به تأخیر نیندازند. دقت کنند که به  تغذیه‌شان  اهمیت دهند.

سعی کنند آرامش فکری داشته باشند. از کنار هم بودن لذت ببرند و تلاش کنند از موقعیتشان- که یک زندگی زناشوئی مناسب است- استفاده کنند و پس از تشخیص مشکل‌شان؛ خیلی جدی این مسئله را پیگیری کنند؛ به دنبال درمان آن بروند و رها نکنند.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- ناباروری را فراموش كنید- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- ناباروری را فراموش كنید- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: استرس در مردان، مردان نابارور، نمونه‌برداری بیضه، بیماری‌های انسدادی، وازووازستومی‌، میکروسکوپیک، داروهای هورمونی تعداد بازديد: 832 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز