Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 14:30

14
بهمن
رازهایی برای سلامت مردان (2)

رازهایی برای سلامت مردان (2)

مردها باید سعی كنند از آفت‌كش‌ها، حشره‌كش‌ها و مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین، سرب و حلال‌های آلی و به‌طور كلی از هر نوع مسمومیت محیط زیست دوری كنند، زیرا در آینده و به مرور بر سلامت اسپرم‌ها تأثیر و آنها را ضعیف می‌كند.

سلامت غدد پروستات

روی نقش مهمی در سلامت غدد پروستات دارد. غدد پروستات، غده‌ای به اندازه گردو است كه در بدن مردان و زیر مثانه قرار دارد و وظیفه آن تولید منی و تغذیه اسپرم‌هاست. اگرچه برداشت آن مشكلی را در قدرت باروری مردان ایجاد نمی‌كند، ولی سرطان پروستات یكی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر مردان است.

در افراد مبتلا به بیماری‌های مقاربتی، احتمال ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است. سرطان پروستات نوعی بیماری است كه در آن سلول‌های بدخیم شكل می‌گیرند و به سرعت تكثیر می‌شوند و بر اندازه غده پروستات تأثیر می‌گذارند. كمبود روی در مردان خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

مردانی كه دچار بیماری‌های مربوط به پروستات هستند، دچار تأخیر و مشكل در تخلیه ادرار و گاه ناتوانی در كنترل آن می‌شوند. همان‌طور كه می‌دانید، با افزایش تولید تستوسترون در بدن، میل جنسی در مردان نیز افزایش می‌یابد و تحرك و تعداد اسپرم‌ها بیشتر می‌شود. روی یكی از عناصری است كه موجب افزایش تولید تستوسترون و در نتیجه افزایش میل جنسی در آقایان می‌گردد.

كمبود روی در سالمندان یكی از علل عمده كاهش اسپرم و كاهش قدرت و توده عضلانی است. به‌طور متوسط سالانه حدود 1درصد از تستوسترون در مردان كاهش می‌یابد و كاهش آن از علل اصلی ابتدا به چاقی و كاهش عضله در مردان است. برخی از مطالعات نشان می‌دهندكه رابطه جنسی در هنگام صبح می‌تواند بهبود مقدار تستوسترون كمك كند.

روی برخلاف  تستوسترون باعث کاهش ریزش مو می شود.  به‌طور كلی روی در سلامت عمومی و جنسی مردان بسیار مهم است و رژیم غذایی آنها باید حاوی مقادیر كافی از روی باشد. مردان روزانه به 11 میلی‌گرم روی نیاز دارند و اگر احساس می‌كنند كه نمی‌توانند آن را از رژیم روزانه خود تامین كنند، از مكمل آن استفاده نمایند. گیاهخواران می‌توانند روی را از منابع غذایی همچون لوبیا، آجیل، نخود، دانه كنجد، جوانه گندم و سبوس گندم تامین كنند.

فراموش نكنید كه افراط در رابطه جنسی برای مردان دردسر‌آفرین است و می‌تواند موجب خراشیدگی و تحریك بافت آلت تناسلی شود. شل شدن آلت تناسلی پس از انزال بی‌حكمت نیست. در هنگام نزدیكی آلت تناسلی مردان پرخون می‌شوند و پس از آن دیگر خون در آن جریان نمی‌یابد و در صورت افراط در آن، آلت از دریافت اكسیژن كافی محروم شده و به تدریج دچار مرگ سلولی آن ناحیه می‌شود.

رابطه جنسی در حد متعادل، استرس و اضطراب را كاهش می‌دهد. تعداد مرگ و میر افرادی كه دوبار در هفته به ارگاسم می‌رسند، نصف سایر افراد است و زنانی كه به لحاظ جنسی فعال‌ترند، افرادی شادتر هستند منی مردان حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون است كه هر دوی آنها به بهبود خلق‌و‌خو كمك می‌كند.

البته فراموش نكنید كه استفاده از كاندوم، در اولویت است؛ چرا كه از حاملگی و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی پیشگیری می‌كند. حال كه روش‌های تقویت اسپرم را آموختید، با مصرف مكمل‌هایی كه بدون نیاز به نسخه می‌توان آنها را از داروخانه‌ها تهیه كرد و رعایت نكات ذكر شده می‌توانید به سلامتی اسپرم‌ها كمك كنید و برای بچه‌دار شدن خود اقدام نمایید.

خطرات زیست محیطی

مردها باید سعی كنند از آفت‌كش‌ها، حشره‌كش‌ها و مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین، سرب و حلال‌های آلی و به‌طور كلی از هر نوع مسمومیت محیط زیست دوری كنند، زیرا در آینده و به مرور بر سلامت اسپرم‌ها تأثیر و آنها را ضعیف می‌كند. هرگونه اشعه یون‌ساز نیز می‌‌تواند موجب آسیب به دستگاه تناسلی شود و از این طریق بر سلامت اسپرم‌ها تأثیر بگذارد.

گرم نگه داشتن بیش از حد دستگاه تناسلی

مردانی كه لباس‌ زیر‌های تنگ می‌پوشند در تولید اسپرم با مشكل مواجه می‌شوند. آب داغ و جكوزی نیز تأثیری مشابه دارد و می‌‌تواند تأثیر منفی بر غدد تناسلی داشته باشد.

آنتی‌بیوتیك‌ها

آنتی‌بیوتیك‌ها اغلب برای مبارزه با عفونت‌ها تجویز می‌شوند و كیفیت اسپرم و تحرك و تعداد آنها را به مقدار قابل توجهی كاهش می‌دهند. اگر قصد بچه‌دار شدن دارید و آنتی‌بیوتیك مصرف می‌كنید، حتماً با پزشك مشورت كنید.

مصرف اسید فولیك

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه كمبود ویتامین B در بدن موجب كاهش اسپرم می‌شود. حتماً روزانه 400 میكروگرم اسید فولیك مصرف كنید. مصرف ویتامین D نیز بر قدرت باروری مردان تاثیر دارد. روزانه 1000 میلی‌گرم كلسیم و 400 واحد ویتامین D مصرف كنید.

مصرف كافئین

پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه مصرف بیش از حد كافئین بر قدرت باروری مردانه تأثیر دارد. اگرچه این موضوع هنوز اثبات نشده ولی بهتر است بیش از روزی دو فنجان قهوه مصرف نكنید. البته برخی از تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد كه قهوه می‌تواند قدرت شناوری اسپرم‌های مردانه را افزایش دهد اما مهم‌ترین عنصر در تقویت اسپرم‌های مردانه روی است.

اگر در طول روز مقادیر زیادی غذاهای فرآوری شده استفاده می‌كنید، مطمئن باشید كه قطعاً اسپرم شما كیفیت خوبی ندارد؛ چرا كه این غذاها علاوه بر اینكه فاقد روی هستند. موجب كاهش روی در بدن نیز می‌شوند. مصرف غذاهایی همچون سویا، مكمل‌های آهن و شیر گاو و سبوس در جذب روی تداخل ایجاد می‌كنند. به افراد گیاهخوار توصیه می‌شود كه روزانه برای تامین روی مورد نیاز بدن خود از مكمل روی استفاده كنند.

روی را می‌توان به‌وفور در مواد غذایی مانند گوشت گاو بدون چربی، ماهی، آجیل، مرغ، غلات سبوس‌دار، میوه‌هایی همچون موز، آووكادو، سبزیجاتی مثل گل‌كلم، خیار، سیب زمینی شیرین، اسفناج و محصولات لبنی كم‌چرب یافت.

 

 

برای خواندن بخش اول -رازهایی برای سلامت مردان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرطان پروستات، سلامت مردان، تغذیه مردان، سلامت پروستات، مشکلات جنسی مردان تعداد بازديد: 913 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز