Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 18:37

28
شهریور
دانستنی‌های مهم درمورد قرص‌های خواب (2)

دانستنی‌های مهم درمورد قرص‌های خواب (2)

بخش دوم- این روزها استفاده از قرص‌های خواب بسیار شایع است و به طور قطع، شما هم در اطرافیانتان كسی را می‌شناسید كه قرص خواب بخورد.

 

2 اگر قرص خواب خوردم و خوابم نبرد، آیا می‌توانم یكی دیگر بخورم؟

اگر قرصی كه خورده‌اید،اثر كوتاهی دارد و آن را حدود غروب خورده‌اید، می‌توانید قرصی دیگر هم بخورید. داروهایی كه اثرشان كوتاه است یا به اصطلاح  short‌ acting هستند، اثرشان سریع‌تر ظاهر می‌شود؛ ولی، دوام چندانی ندارد. به همین علت است كه برای كسانی كه خواب‌شان نمی‌برد، استفاده می‌گردد. اثر آنها 3 الی 4 ساعت طول می‌كشد. بنابراین، می‌توانید حوالی ساعت 3 بعد از نیمه شب یك قرص دیگر بخورید. ولی، داروهایی كه طولانی اثر هستند، نباید بیش از یكی در هر شب خورده شوند.

3  آیا خوردن قرص‌های خواب كابوس دیدن را باعث می‌شود؟

به طور معمول این طور نیست؛ ولی، بعضی از داروهای خواب آور می‌توانند بر یاد آوردن رویاها تأثیر منفی بگذارند. ولی، هنگامی كه خوردن‌شان را قطع كنید، رویاها و كابوس‌ها دوباره باز می‌گردند. مكانیسم این حالت به درستی مشخص نیست؛ ولی، زمانی كه اثرات دارو با قطع آن یا پس از گذشت زمان طی شب از بین برود، رویاها دوباره باز می‌گردند.

4  آیا می‌توانم برای چند ماه قرص خواب بخورم؟

شواهدی كه نشان دهد مصرف طولانی مدت داروهای خواب‌آور خطرناك هستند، درباره بیشتر داروهای خواب یافت نشده است. خاصیت اعتیادآوری این داروها خیلی نیست و ثابت شده كه بعضی‌های‌شان تا یك سال اثر خود را حفظ می‌كنند. داروهای خواب آور قدیمی‌تر توان اعتیادآوری بیشتری دارند.

عادت كردن به دارو مشكلی است كه در مصرف همه انواع قرص‌های خواب‌آور وجود دارد. پس از مدتی استفاده شما باید برای به خواب رفتن دوز بالاتری مصرف كنید. این حالت باعث می‌شود كه شما فكر كنید به دارو معتاد شده‌اید. اگر به نظرتان می‌رسد كه دارو دیگر اثر نمی‌كند یا باید مقدار بیشتری از دوز همیشگی مصرف كنید تا خواب‌تان ببرد، به پزشك‌تان رجوع كنید.

5 ماه‌هاست كه قرص خواب‌آور می‌خورم. برای كنار گذاشتن آنها باید چه كار كنم؟

برای این كار لازم نیست كه داروی‌تان را به تدریج قطع كنید. با پزشك‌تان مشورت كنید تا برای مثال هر هفته یك دوز از آن را كاهش دهید.مثلاً، اگر شبی 10 میلی‌گرم از یك داروی خواب‌آور را می‌خورید، می‌توانید هفته‌ای 5میلی‌گرم از آن را كم كنید. سپس، آن 5 میلی‌گرم را نصف كنید و یك هفته 2/5 میلی‌گرم بخورید.

سپس، اگر قرص می‌تواند به یك نیم دیگر تقسیم شود، یك هفته یك‌چهارم میلی‌گرم از آن را مصرف كنید تا در نهایت، آن را كنار بگذارید. داروهایی كه به شكل قرص هستند را می‌توان به چند قسمت تقسیم كرد، ولی، تقسیم كپسول‌ها غیرممكن است.

6 شنیده ام كه اگر داروی خواب‌آور خود را قطع كنم بی‌خوابی‌ام بدتر می‌شود آیا این حرف درست است؟

پس از قطع داروی خواب‌آور مشكلاتی خواهید داشت. البته، با وجود داروهای جدید این مشكلات كم‌تر شده است. چند روزی پس از قطع كامل دارو طول می‌كشد كه بدن‌تان به نبود دارو عادت كند. پس شكیبا باشید؛ ولی، اگر پس از چندین روز همچنان نتوانستید بخوابید، به پزشك‌تان مراجعه كنید.

به خاطر بسپارید كه هیچ فردی نباید داروهایی كه مصرف می‌كند را به یكباره و بدون مشورت با پزشك قطع كند. قطع ناگهانی دارو می‌تواند علایم بیماری را به مراتب بدتر كند و درمان دوباره آن را با مشكلات بزرگ‌تری روبه‌رو كند. قطع یك دارو باید به تدریج صورت گیرد.

7 آیا می‌توانم بدون مراجعه به پزشك از داروهای خواب‌آور رایجی كه در بازار هستند و بدون نسخه هم عرضه می‌شود، استفاده كنم؟

متخصصان موافق این رویه نیستند، چرا كه این داروها به طور معمول به افرادی كه به معنای واقعی بی‌خوابی دارند، كمكی نمی‌كند. بسیاری از این داروها هم خواص آنتی‌هیستامین دارند كه عوارضی چون خشكی دهان و خشكی چشم را به همراه می‌آورد.

داروهای رایجی كه بدون نسخه تهیه می‌شوند، بیشتر برای كسانی مفید هستند كه هر از گاهی بی‌خوابی دارند. در ضمن زنانی كه شیر می‌دهند باید از خوردن آنها پرهیز كنند. همچنین، افراد مسن هم نباید به سراغ آنها بروند، چون ممكن است نسبت به آنتی‌هیستامین موجود در آنها واكنش نامطلوب نشان دهند.

 

 

برای خواندن بخش اول- دانستنی‌های مهم درمورد قرص‌های خواب- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خواب راحت، داروهای خواب آور، قرص های خواب آور، انواع قرص‌های خواب‌آور، دوز قرص خواب، داروی خواب آور تعداد بازديد: 603 تعداد نظرات: 0

ن

فیلم روز
تصویر روز