Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 13:48

28
شهریور
دانستنی‌های مهم درمورد قرص‌های خواب (1)

دانستنی‌های مهم درمورد قرص‌های خواب (1)

بخش اول- این روزها استفاده از قرص‌های خواب بسیار شایع است و به طور قطع، شما هم در اطرافیانتان كسی را می‌شناسید كه قرص خواب بخورد.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

این روزها استفاده از قرص‌های خواب بسیار شایع است و به طور قطع، شما هم در اطرافیانتان كسی را می‌شناسید كه قرص خواب بخورد. درباره درستی و نادرستی مصرف این قرص‌ها، چگونگی مصرف و اثرات مثبت و منفی آنها پرسش‌های بسیاری وجود دارد.

در هر سال یك نفر از هر 4 آمریكایی قرص خواب می‌خورد و این میزان در زنان بیشتر است. یك زن از هر 3 زن امریكایی چند بار در هفته قرص خواب مصرف می‌كند. چرا زنان تا این اندازه در خوابیدن مشكل دارند. علت این امر مانند تعداد قرص‌های خوابی كه در بازار وجود دارد، بسیار است،مانند اضطراب، افسردگی، بیماری‌های مزمن، سندرم پاهای بی‌قرار، آپنه خواب، خستگی‌های مفرط روزانه و بسیاری علت‌های دیگر. با وجود این همه علت، هیچ تعجبی ندارد كه این همه محصولات برای كمك به خوابیدن ما وجود داشته باشد.

ولی، درباره قرص‌های خواب كه در بسیاری موارد می‌توانند مفید واقع شوند، شك و شبهه و دانستنی‌های درست و نادرست بسیاری وجود دارد. بعضی از آنها پس از چند ساعت اثر خود را از دست می‌دهند و بعضی از آنها را نباید با داروهای خاصی هم‌زمان مصرف كرد. پس، هنگامی كه می‌خواهید قرص خواب بخورید، باید پاسخ بسیاری از پرسش‌ها را بدانید. بعضی از این پرسش‌ها عبارت‌اند از:

1 چگونه می‌توانم بفهمم كه به قرص خواب نیاز دارم؟

بیش از یك سوم امریكایی‌ها گاه و بی‌گاه به بی‌خوابی دچار می‌شوند كه زمانی تعریف می‌شود كه فرد بی‌قرار و ناآرام باشد، نتواند به خواب برود یا در وسط خواب چندین بار از خواب بپرد و دیگر نخوابد. اگر این نشانه‌ها بیش از یك ماه طول كشید و بهتر نشد، با پزشك خود مشورت كنید.

دكتر فریسكالی یان‌گو، مدیر مركز اختلالات خواب سانتامونیكا در بیمارستان دانشگاهی كالیفرنیا در لس آنجلس عقیده دارد كه پزشك یك داروی خواب‌آور را برای مدتی كوتاه تجویز كند و سپس، بیمار را برای بررسی‌های بیشتر و استفاده از درمان‌های غیردارویی به متخصص خواب ارجاع دهد.

ممكن است پزشك عمومی شما را به یك متخصص اختلالات خواب معرفی كند تا تست تشخیصی آپنه تنفسی را انجام دهید. بسیاری اوقات شما بی‌آنكه متوجه باشید، آپنه تنفسی دارید و به همین علت طی شب چند بار از خواب می‌پرید.

اگر به آپنه تنفسی مبتلا نباشید، ممكن است شما را برای درمان شناختی رفتاری (CBT) به روان‌شناس ارجاع دهند. روان‌شناس و درمانگر CBT به شما یاد می‌دهد كه چطور شیوه فكرتان درباره خواب را تغییر دهید و مدیریت كنید و تكنیك‌های به خواب رفتن را به شما می‌آموزد. (برای مثال، این كه چطور رختخواب‌تان را برای یك خواب راحت درست كنید و یا این‌كه پیش از خواب چه كار كنید). برخی كارشناسان عقیده دارند كه (CBT) اگر بیش از درمان‌های دارویی مؤثر و كمك‌كننده نباشد، كم‌تر از آنها هم اثر ندارد. افزون بر این (CBT) هیچ عارضه جانبی ندارد.

بیشتر اوقات حالاتی مانند خشم، اضطراب و افسردگی مانع از یك خواب راحت می‌شود و این حالات هم با دیدگاه فرد نسبت به زندگی و وضعیت دور و بر و شناخت او از محیط زندگی‌اش در ارتباط است.

(CBT) به بیمار می‌آموزد كه چطور با تغییر شناخت و دیدگاهش از وضعیت حاضر زندگی‌اش، رفتارهایش را به گونه‌ای مدیریت كند كه به خودش و روانش آسیب نرساند. در واقع، با تغییر شناخت، رفتار تغییر می‌كند و با دگرگون شدن رفتار است كه بسیاری از مشكلات فرد با خودش و محیط اطرافش برطرف شده و از استرس، خشم، اضطراب و افسردگی او كاسته می‌شود.

به این ترتیب، كیفیت خواب او نیز بهبود می‌یابد. درمان شناختی – رفتاری فرآیندی طولانی است و بیمار و درمانگر هر دو باید شكیبا باشند. به طور معمول، برای درمان بی‌خوابی هم از ( CBT ) و هم از دارو درمانی استفاده می‌شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم- دانستنی‌های مهم درمورد قرص‌های خواب- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بی خوابی، درمان بی خوابی، قرص خواب، قرص های خواب، مصرف قرص های خواب، اثرات منفی قرص های خواب، معایب قرص های خواب تعداد بازديد: 855 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز