Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:36

27
مرداد
مروری بر پانكراتیت (3)

مروری بر پانكراتیت (3)

بخش سوم- اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا اعلام کرد کپسول‌های «زنپپ» (Zenpep) با نام ژنریک «پانکرلیپاز» (Pancrelipase) که به صورت آهسته ـ روش هستند.

 

پرفشاری خون به مشکلات حافظه در میانسالی می‌انجامد

بر پایه اطلاعات پژوهشی که به تازگی در نشریه «نورولوژی» (وابسته به آکادمی نورولوژی آمریکا) به چاپ رسیده، مشخص شده که پرفشاری خون منجر به مشکلات حافظه در افراد بالای 45 سال می‌شود. این مطالعه معتقد است افراد با فشار خون دیاستولیک بالا، از اختلال شناختی یا مشکلات حافظه‌ای و توانایی‌های فکری نسبتا بیشتری نسبت به افرادی که فشار دیاستولیک طبیعی دارند، رنج می‌برند.

به عبارتی، به‌ازای هر 10 میلی‌متر جیوه افزایش در این نوع فشار، شانس ابتلا به مشکلات شناختی 7 درصد بیشتر می‌شود. این نتایج معتبر پس از تعدیل سایر عواملی که می‌توانند بر توانایی‌های شناختی تاثیر بگذارند، مانند سن، سیگار کشیدن، فعالیت فیزیکی، سطح تحصیلات، دیابت یا کلسترول بالا منتشر شده‌اند.

پژوهشگران نشان داده‌اند که بالا بودن فشار خون دیاستولیک به ضعف در عروق کوچک مغز منجر می‌شود، در نتیجه این نواحی کوچک صدمات مغزی را گسترش می‌دهند. در این مطالعه، نزدیک به 20 هزار فرد 45 سال و بیشتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند که هیچ‌یک نیز سابقه سکته مغزی یا دیگر حوادث عروقی مغز را ذکر نمی‌کردند. 6/7 درصد از این افراد اختلالات شناختی داشتند و 6/49 درصد از کل نیز تحت درمان دارویی پرفشاری خون قرار داشتند.

محققان این مطالعه معتقدند «این امکان فراهم است تا با پیشگیری یا درمان پرفشاری خون، بتوان از ایجاد اختلالات شناختی جلوگیری کرد و مانع پیشرفت آن به سوی دمانس شد.»

سطوح بیومارکرهای قلبی، پیش‌بینی کننده پیامدهای پس از جراحی بای‌پس قلبی هستند

سطوح بیومارکرهای مورد استفاده در تشخیص حملات قلبی، تقریبا به‌طور عمومی در بیمارانی که تحت CABG قلبی قرار می‌گیرند، افزایش یافته و وقتی به‌طور قابل توجهی بالا باشند، پیش‌بینی کننده بسیار قوی محسوب می‌شوند.

این نتایج که توسط پژوهشگران دانشگاه ماساچوست منتشر شده، معتقدند در حالیکه اندازه‌گیری تروپونین قلبی T می‌تواند پیش‌آگهی بیمار را تعیین کند، توصیه‌های مربوط به این اجماع فعلی، استفاده از تروپونین قلبی T را در تشخیص حملات قلبی پس از CABG احتمالا باید مورد تجدید نظر قرار دهد.

بیمارانی که دوره نقاهت پس از جراحی بای‌پس را می‌گذرانند، در معرض عوارض پس از جراحی مانند حمله قلبی قرار دارند. امروزه استانداردهای جاری برای تشخیص انفارکتوس میوکارد پس از جراحی شامل در نظر گرفتن علایم مانند درد قفسه سینه، تغییرات الکتروکاردیوگرام و نتایج تست‌های بیومارکرها می‌باشد، اما این علایم چندان قابل اعتماد نیستند و در هر بیماری که تحت جراحی قرار گرفته نیز ممکن است حتی در نبود حمله قلبی این نشانه‌ها وجود داشته باشند.

 لذا باید به بیومارکرها مانند تروپونین قلبی T در تشخیص این حملات پس از CABG اعتماد کرد. البته واضح است که سطوح تروپونین قلبی T تقریبا در تمام بیماران جراحی شده بالا هستند، اما میزان 10 برابر بیشتر از اعداد توصیه شده مورد قبول فعلی و به‌طور مستقل، خطر مرگ و دیگر عوارض پس از جراحی را پیش‌بینی می‌نماید و به قدرت پیش‌بینی مدل‌‌های ارزیابی خطر در دسترس می‌افزاید.

تایید دارویی جدید برای کوچولوها

اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد داروی «والسایت» (Valcyte) با نام ژنریک «والگانسیکلوویر هیدروکلراید» (valganciclovir hydrochloride) برای جلوگیری از بیماری ناشی از سایتومگالوویروس (CMV) در کودکان 4 ماه تا 16 سال که تحت پیوند قلب و کلیه قرار می‌گیرند و در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری ناشی از CMV هستند، توسط این اداره تایید شده است. علاوه براین، FDA محلول خوراکی جدیدی را از «والسایت» مخصوص کودکان تایید کرده که تجویز آن را برای بیماران خردسال آسان می‌نماید.

عفونت CMV در دریافت کنندگان پیوند، اغلب در ماه‌های اولیه رخ می‌دهد که باعث بروز عوارضی در ریه، کلیه، سیستم عصبی، کبد و مجاری گوارشی می‌شود و برخی مطالعات نیز از افزایش خطر مرگ در این دسته از بیماران حکایت دارند. سمیت بالینی «والسایت» که به گان‌سیکلوویر متابولیزه می‌شود، شامل گرانولوسایتوپنی، آنمی و ترومبوسایتوپنی می‌باشد.

قبلا «والسایت» در فرم قرص برای درمان رتینیت ناشی از CMV در کودکان با سندرم نقص ایمنی اکتسابی تایید شده بود. هم‌چنین این دارو برای پیشگیری از عفونت CMV در دریافت کنندگان پیوند کلیه، قلب و کلیه ـ پانکراس که در معرض خطر بالا هستند نیز اجازه تجویز دارد.

 

 

برای خواندن بخش اول- مروری بر پانكراتیت- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- مروری بر پانكراتیت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دیابت، پرفشاری خون، کلسترول، مشکلات حافظه، فشار دیاستولیک، بیومارکرهای قلبی تعداد بازديد: 852 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز