Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 12:13

20
شهریور
با تعریق زیاد بدن چه کنیم؟ (2)

با تعریق زیاد بدن چه کنیم؟ (2)

در قسمت دوم مقاله با تعریق زیاد بدن چه کنیم؟، با درمان تعریق بیش از حد از قبیل آلومینیوم کلراید موضعی،‌ تزریق زیر پوستی بوتاکس، جراحی و ... آشنا می‌شوید.

درمان بصورت گام به گام و با توجه به شدت بیش تعریقی انجام می‌‌پذیرد و شامل:

آلومینیوم کلراید 10 تا 25 درصد موضعی، تزریق زیر پوستی بوتاکس (سم بوتولینیوم)، جراحی با برداشتن پوست و غدد عرق، قطع اعصاب سمپاتیک داخل قفسه صدری از طریق آندوسکوپی است.

درمان‌‌های معمول  که بیشتر برای بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد، داروهای موضعی، یونتوفورز (iontophoresis) که کاهش تعریق با تحریک یونی به وسیله یک دستگاه الکتریکی است و جراحی است.

داروهای موضعی که حاوی آلومینیوم کلراید است با غلظت ۲۰ تا حداکثر ۵۰ درصد تجویز می‌گردد که فرد بایستی این داروها را شبانه به کف دست‌های خود بمالد و در درمان اولیه از غلظت پایین شروع به درمان می‌کنیم و در صورت جواب ندادن داروهای با غلظت بالاتر تجویز می‌شود.

یونتوفورز عبارت است از ایجاد حرکت یونی توسط جریان الکتریسیته، به این معنا که جریان الکتریکی طبق شرایط خاصی وارد آب می‌‌شود و این جریان آب را  به دو اتم هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌‌کند.

اتم هیدروژن بار مثبت دارد و در مجاری غدد عرق که به شکل طبیعی بار منفی دارد جمع می‌‌شود و این مجاری را تریب می‌‌کند و به این ترتیب میزان ترشح عرق کمتر می‌‌شود.

البته فرضیه‌‌های دیگری نیز در مورد نحوه  اثر آب یونیزه بر غدد عرق وجود دارند که از حوصله این مطلب خارج هستند.

نحوه انجام یونتوفورز به این ترتیب است که دو ظرف نسبتاً گود از آب معمولی پر می‌‌شوند و پس از خارج کردن وسایل فلزی از قبیل انگشتر یا النگو یا ساعت دست‌‌ها یا پاها یا هر دو عضو به شکل جداگانه در این ظرف‌‌ها غوطه ور می‌‌شوند.

دو صفحه (یا الکترود) به این ظرف‌‌ها متصل می‌‌شوند. در مورد زیر بغل‌‌ها ابتدا دو صفحه فلزی که توسط اسفنج پوشیده شده‌اند با آب معمولی خیس شده و پس از آن  در زیر بغل بیمار قرار داده می‌‌شوند.

پس از آن منبع الکتریسیته روشن می‌‌شود و جریان مرحله به مرحله و به تدریج افزایش می‌‌یابد.

وقتی حسی شبیه به گزگز یا سوزن سوزن شدن خفیف در عضو تحت درمان به وجود آید، درجه الکتریسیته ثابت نگاه داشته می‌‌شود و درمان از 30-10 دقیقه ادامه می‌‌یابد.

هر 15 دقیقه قطب مثبت و منفی تغییر پیدا می‌‌کنند تا هر دو اندام به شکل متساوی درمان دریافت کنند.

برای انجام یونتوفورز باید عضو مبتلا ابتدا در آب غوطه ور شود و سپس جریان الکتریکی برقرار شود و در حین درمان نیز از تغییر ولتاژ یا خارج کردن ناگهانی عضو تحت درمان از ظرف خودداری شود، چون گرفتگی عضلانی ایجاد می‌‌کند.

تعداد جلسات درمان به طور متوسط 10-8 جلسه است و درمان تا وقتی که تعریق کاملاً متوقف شود، ادامه می‌‌یابد.

در هرجلسه میزان جریان و زمان غوطه ور ماندن عضو در آب تدریجاً افزایش می‌‌یابد.

فواصل بین جلسات درمانی در 10-8 جلسه ابتدای درمان یک روز درمیان بوده و سپس به شکل نگه دارنده هر هفته تا هر ماه یک بار ادامه یابد.

تعداد بسیار کمی از افراد پس از 6-4 هفته نیاز به تکرار درمان پیدا می‌‌کنند.

باید گفت در موارد بسیار شدید این احتمال وجود دارد که تعریق پس از مدتی بازگشت کند ولی با در نظر گرفتن این که یک جلسه درمان  می‌‌تواند تا یک ماه فرد را از این مشکل  رهایی دهد و درد یا عارضه‌ای نیز به دنبال ندارد، همین تعداد اندک از بیماران نیز به ادامه درمان ترغیب می‌‌شوند.

باید به خاطر داشت خیس بودن مزمن دست‌‌ها و پاها این اعضا را مستعد ابتلا به اگزما می‌‌کند و در صورتی که این حالت نیز وجود داشته باشد، باید در ابتدا اگزما درمان شود و سپس یونتوفورز انجام شود.

یونتوفورز روشی بسیار ایمن و بدون عارضه بوده و  بسیار به ندرت ممکن است سوزش یا گزگز گذرایی در ناحیه تحت درمان به وجود آید که خودبخود و بدون درمان خاصی از بین می‌‌رود.

به ندرت پوست ناحیه تحت درمان خشک و پوسته پوسته شود که این حالت نیز خود به خود بهبود می‌‌یابد یا با تجویزکرم‌‌های مرطوب کننده از بین می‌‌رود.

استفاده از این روش در زنان باردار و کسانی که ضربان ساز مصنوعی قلبی (پیس میکر) دارند، توصیه نمی‌شود.

تزریق بوتاکس در افرادی که به درمانهای دارویی مقاوم هستند بسیار مفید است.

بوتاکس ، دارویی است که بیشتر برای درمان چروک به کار می‌رود.

در سال 2004 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از بوتاکس برای درمان تعریق شدید زیر بغل تایید کرد.

از آن پس بسیاری از افرادی که به تعریق زیر بغل مبتلا هستند با تزریق بوتاکس حتی تا دو سال از تعریق شدید راحت می‌شوند.

مکانیسم عمل به این صورت است که تزریق مقادیر کم بوتاکس باعث بلوک موقت اعصاب محرک تعریق در محل می‌شود.

انتشار بوتاکس باعث می‌شود که حجم کوچکی از بوتاکس مساحت زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.

بوتاکس با یک سوزن بسیار ریز تزریق می‌شود. معمولا هر بار درمان 12-6  ماه اثر دارد و پس از آن باید درمان تکرار شود.

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق شدید کف دست و پا نیز قابل استفاده است با این تفاوت که تزریق در این مناطق دردناک‌تر است بنابراین باید از بیحسی قبل از تزریق در این مناطق استفاده کرد.

یکی از روش‌هایی که جدیداً در درمان تعریق زیر بغل به کار می‌رود آر اف فرکشنال می‌باشد.

این روش درمان طولانی‌تری نسبت به بوتاکس ایجاد می‌کند به طوری که حتی درمان دایمی نیز در بیماران مشاهده شده است.

معمولاً ۶-۳ جلسه درمانی آر اف فرکشنال برای بهبود تعریق زیر بغل لازم است...

 

 

برای خواندن بخش اول -با تعریق زیاد بدن چه کنیم؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تعریق بیش از حد، بوتاکس، یونتوفورز، درمان هیپرهیدروز، تعریق شدید، آلومینیوم کلراید، کاهش تعریق با تحریک یونی تعداد بازديد: 1661 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز