Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 22:02

9
آذر
استرس و تعریق

استرس و تعریق

گاهی اوقات عرق كردن بیش از اندازه آنقدر فرد را عذاب می‌دهد كه باعث می‌شود از هر جمعی و هر مهمانی فراری باشد و قید كلیه فعالیت‌های اجتماعی را بزند.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

 

استرس و تعریق

امروز در محل كارتان یك جلسه بسیار مهم دارید؛ امروز قرار است سخنرانی مهمی داشته باشید؛ امروز دچار استرس شدید شده‌اید و این استرس باعث شده كه زیاد عرق كنید؛ تا جایی كه زیرپیراهنی‌تان به بدنتان چسبیده و خیس عرق شده‌ است. حالا دیگر نه تنها استرس دارید، بلكه دچار آشفتگی نیز شده‌اید.

گاهی اوقات عرق كردن بیش از اندازه آنقدر فرد را عذاب می‌دهد كه باعث می‌شود از هر جمعی و هر مهمانی فراری باشد و قید كلیه فعالیت‌های اجتماعی را بزند. چرا برخی افراد در موقعیت‌های پرتنش بدن و صورتشان خشك خشك است و برخی دیگر مثل موش آب كشیده می‌شوند؟ عوامل بسیاری باعث این وضعیت ناخوشایند می‌شود؛ مثل چاقی، مصرف زیاد الكل، بیماری‌هایی مثل دیابت، پركاری تیروئید و ... 

استرس یكی دیگر از عوامل ایجاد تعرق زیاد است و البته یكی از مهم‌ترین آنها ولی اگر دلیل تعرق زیاد شما استرس باشد، می‌توان آن را با رعایت نكات زیر مهار كرد: 

1- یك نفس عمیق بكشید: نفس كشیدن به شما فرصت كوتاهی می‌دهد تا واقعاً برای یك لحظه آرامش را حس كنید. یك نقطه آرام و راحت بیابید. بنشینید و یا در آنجا دراز كشیده (به پشت) و نفس‌های آرام بكشید. هوا را آرام آرام از راه بینی وارد ریه‌ها ‌كنید تا جایی كه شكمتان كاملاً صاف شود. هوا را به آرامی از دهان و بینی خارج كنید. هر روز10-20 دقیقه این نوع نفس كشیدن عمیق را تمرین كنید.

2- خود را با هوشیاری آرام كنید: یك شیوه دیگر برای كاهش استرس، ریلكس كردن ماهیچه‌هاست. به پشت دراز بكشید و چشمان‌تان را ببندید. از پاهای‌تان شروع كرده و به ترتیب همه‌جای بدن‌تان را سفت كنید. هر بخش از بدن را به سرعت 5 ثانیه سفت و سپس آن را شل كنید. وقتی كه به قسمت سرتان رسیدید و این كار را انجام دادید، احساس آرامش خواهید كرد.

3-دوش آب گرم بگیرید: دوش آب گرم باعث آرامش و احساس راحتی در شما می‌شود. در عین حال خود را با یك صابون ضدباكتری تمیز كنید تا باكتری‌هایی را كه باعث عرق كردن زیاد شما می‌شوند، از بین ببرید.

4- یك موزیك آرام گوش دهید: گوش دادن به یك موسیقی آرام در كنار ماساژ، باعث كاهش ضربان قلب، فشار خون و تنفس می‌شود.

5-شنا كنید: ورزش كردن باعث كاهش استرس و ترشح بیشتر اندورفین می‌شود. اندورفین نوعی ماده شیمیایی در مغز است كه به شما حس راحتی و خوشبختی را می‌دهد. وقتی كه در آب شنا می‌كنید، هم از مزایای ورزش كردن بهره‌مند می‌شوید و هم افراد دیگر شاهد عرق كردن زیاد شما نخواهند بود.

6- یك لبخند خوب و واقعی بزنید: واقعاً درست است كه خنده بهترین داروست. وقتی كه لبخند می‌زنید و یا می‌خندید، هورمون استرس شما كاهش می‌یابد و احساس آرامش بیشتری می‌كنید. اكسیژن در بدنتان به خوبی جریان می‌یابد و نگرش‌تان به زندگی بسیار بهتر می‌شود.

7- كمك بگیرید: شاید لازم باشد در مورد تعرق بیش از حد خود با یك متخصص صحبت كنید. اگر این وضعیت همیشگی شده و آزارتان می‌دهد، بهتر است هر چه زودتر دلیل آن را بیابید و درصدد مداوا برآیید.

8- لباس‌های‌تان را از پارچه‌هایی كه بافت طبیعی دارند، انتخاب كنید تا پوست‌تان نفس بكشد و رطوبت اضافی بدنتان را بگیرد.

9- از لباس‌هایی كه رنگ سیاه و سفید را در كنار هم دارند استفاده كنید، زیرا بسیار كمتر از سایر رنگ‌ها عرق را نشان می‌دهند. وقتی از خانه خارج می‌شوید، همیشه یك لباس اضافی با خود همراه داشته باشید تا اگر دچار تعرق زیاد شدید، لباستان را عوض كنید. هر روز دو بار از دئودورانت‌ها و اسپری‌های ضدعرق استفاده كنید (یك بار صبح و یك بار شب).

تشخیص

باید به یاد داشته باشید اغلب افرادی كه دچار تعرق بیش از اندازه می‌شوند، شرایط غیرطبیعی و حاد ندارند و بیمار تلقی نمی‌شوند. با مراجعه به پزشك او از شما سوالات زیر را می‌پرسد:  آیا فقط برخی نواحی خاص و كوچك از بدنتان عرق زیاد می‌كند یا كل بدنتان؟  چه زمانی متوجه تعرق بیش از اندازه خودتان شدید؟ آیا می‌توانید موقعیت را شرح دهید؟  به طور معمول چه داروهایی مصرف می‌كنید؟ تشخیص  آیا به تازگی از داروی خاصی استفاده كرده‌اید؟  آیا اخیراً عمل جراحی داشته‌اید؟  آیا در سنین یائسگی هستید؟  آیا در میان سایر افراد خانواده، كس دیگری وضعیت مشابه شما را دارد؟

 

برچسب ها: عرق کردن، علل عرق کردن، عرق کردن و تغذیه، بوی بد تعریق، درمان عرق کردن تعداد بازديد: 1210 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز