Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:09

19
اسفند
علائم، تشخیص و درمان پولیپ بینی

علائم، تشخیص و درمان پولیپ بینی

مهم‌ترین علامت پولیپ‌های بینی، گرفتگی راه تنفسی بینی است. این افراد در کنار این علامت، علائم دیگری هم دارند. بویایی بسیاری از این افراد کم می‌شود و نمی‌توانند به خوبی بو یا مزه غذاها را متوجه شوند.

دکتر محسن نراقی؛ متخصص گوش، حلق و بینی، در پاسخ به سوال گزارشگر زندگی آنلاين در مورد علائم، تشخیص و درمان پولیپ بینی گفت: «پولیپ‌های بینی شایع‌ترین توده‌های التهابی داخل بینی هستند. در حقیقت منشاء پولیپ بینی، سینوس است.

یعنی وقتی مخاط یک سینوس بیش از حد متورم شود و این تورم از سینوس بیرون بزند و وارد حفره بینی شود، به‌صورت پولیپ بینی که توده‌های برجسته گوشتی است، حفره بینی را پر می‌کند و منجر به این می‌شود که فرد دیگر نتواند تنفس راحت داشته باشد».

وی افزود: «مهم‌ترین علامت پولیپ‌های بینی، گرفتگی راه تنفسی بینی است. این افراد در کنار این علامت، علائم دیگری هم دارند. بویایی بسیاری از این افراد کم می‌شود و نمی‌توانند به خوبی بو یا مزه غذاها را متوجه شوند. صدای این افراد مانند افراد سرماخورده تو دماغی می‌شود که این حالت در تمام مشکلاتی که باعث پر شدن سینوس‌ها می‌شوند، به خصوص پولیپ بینی وجود دارد.

همچنین ترشحات دائمی مزاحمی از پشت حلق یا از خود بینی در این افراد دیده می‌شود، به دلیل اینکه اکثرا همراه پولیپ، یک سینوزیت ثانویه به پولیپ هم وجود دارد».

دکتر محسن نراقی گفت: «بهترین روش تشخیص پولیپ بینی، معاینه داخل بینی با آندوسکوپ است. وقتی با آندوسکوپ داخل بینی را معاینه می‌کنیم، اگر غیر از اجزای طبیعی بینی یعنی تیغه و شاخک‌های بینی بافت اضافه‌تری هم باشد، باید تشخیص داد که آن بافت اضافه، پولیپ است یا مشکل دیگری مثل تومور بینی وجود دارد. به همین خاطر آندوسکوپ به ما در تشخیص دقیق کمک می‌کند».

اين متخصص گوش، حلق و بینی اظهار داشت: «وقتی پولیپ تشخیص داده می‌شود، بیمارانی که در مراحل اولیه و شروع پولیپ بینی هستند، ممکن است تا حدی به درمان‌های دارویی پاسخ دهند. بیمارانی که به درمان مقاوم باشند، یا بیمارانی که دیر مراجعه می‌کنند و پولیپ‌های آنها خیلی رشد می‌کند و تمام حفره بینی آنها پر می‌شود، تنها راه درمان آنها جراحی و خارج کردن پولیپ است.

جراحی که برای این افراد انجام می‌شود تماما به روش آندوسکوپیک است و پولیپ‌ها از داخل بینی خارج می‌شوند و سینوس‌ها هم که منشاء پولیپ‌ها هستند، همزمان درمان می‌شوند».

وی در پايان گفت: «مراقبت‌های بعد از عمل جراحی پولیپ، بسیار مهم است، چون پولیپ خاصیت عود دارد. برای به حداقل رساندن عود آن به زیر 10 درصد، به چند نکته مهم باید توجه نمود: فرد به هیچ وجه نباید در معرض دود سیگار، قلیان و سایر دخانیات قرار بگیرد، زیرا این موارد به شدت باعث عود پولیپ می‌شوند. همچنین مراقبت‌های بعد از عمل باید به صورت دقیق به کمک آندوسکوپ انجام شود.

فردی که تحت عمل جراحی پولیپ بینی قرار می‌گیرد، حداقل در دو ماه اول باید هر هفته به پزشک مراجعه کند و بعد این  فواصل طولانی‌تر می‌شود تا پولیپ فرد عود نکند، چون پولیپ بینی یک بیماری مانند فشار خون یا دیابت است که احتیاج به کنترل دائم دارد، یعنی زمانی که فرد مشکلی ندارد، مراجعه می‌کند، معاینه آندوسکوپیک می‌شود و داروهایی تجویز می‌شود که پولیپ او دوباره عود نکند.

با روش‌ها و بررسی‌های جدید، می‌توانیم بیش از 90 درصد موفقیت در درمان پولیپ‌ها داشته باشیم».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر محسن نراقی؛ متخصص گوش، حلق و بینی، در مورد علائم، تشخیص و درمان پولیپ بینی، اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: علائم پولیپ بینی، تشخیص پولیپ بینی، درمان پولیپ بینی، جراحی پولیپ بینی، گوش، حلق و بینی، گرفتگی راه تنفسی بینی، ترشحات بيني تعداد بازديد: 2097 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز