Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 23:25

23
آبان
ترومای استخوان تمپورال

ترومای استخوان تمپورال

وجود اتوره شفاف بسیار مهم است و در صورت مشاهده آن، به علت احتمال آسیب دورا و Leak CSF، باید از دستكاری بیش از اندازه و غیراستریل خودداری شود.

دكتر پیوندی متخصص گوش و حلق و بینی

 

 شكستگی‌های استخوان تمپورال را سابقا به انواع طولی و عرضی تقسیم می‌كردند. ولی در تقسیم‌بندی جدیدتر، درگیری استخوان Dens حاوی ارگان‌های حسی و عصبی گوش داخلی كه اصطلاحا Otic Capsule نامیده می‌شود بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. به این ترتیب شكستگی‌های استخوان تمپورال به دو دسته تقسیم می‌شوند:

Otic Capsule Sparing: در این نوع شكستگی، كپسول اوتیك دچار شكستگی واضح نشده است. بنابراین احتمال بروز كاهش شنوایی حسی عصبی دائمی كمتر است. همچنین با توجه به مجاورت عصب فاشیال با این ناحیه، احتمال فلج عصب فاشیال نیز كمتر از نوع دیگر است. در عین حال احتمال آسیب پرده تمپانیك و گوش میانی وجود دارد كه منجر به بروز كاهش شنوایی از نوع هدایتی می‌شود. 

Otic Capsule Disrupting: در این نوع شكستگی، كپسول اوتیك دچار شكستگی واضح شده و احتمال بروز عوارضی نظیر كاهش شنوایی حسی – عصبی دائمی، فیستول لابیرنت و فلج تروماتیك عصب فاشیال بسیار زیاد است. در معاینه بیماران، گاهی می‌توان تندرنس در محل شكستگی را تشخیص داد. در بسیاری از موارد اكیموز پشت گوش و روی ماستوئید (Battle Sign) را می‌توان یافت. در صورت شكستگی كانال استخوانی، ممكن است خط شكستگی در معاینه كانال حین اتوسكوپی قابل مشاهده باشد. وجود خون در حفره گوش میانی (هموتمپان) و پرفوراسیون‌های تروماتیك پرده تمپانیك ممكن است دیده شوند.

وجود اتوره شفاف بسیار مهم است و در صورت مشاهده آن، به علت احتمال آسیب دورا و Leak CSF، باید از دستكاری بیش از اندازه و غیراستریل خودداری شود. بررسی عملكرد عصب فاشیال و سایر اعصاب كرانیال و همچنین در اولین فرصت اودیومتری برای ارزیابی وضعیت شنوایی باید انجام شود. وجود آسیب عصب فاشیال، كاهش شنوایی هدایتی طول كشیده، احتمال آسیب عروقی و وجود اتوره شفاف، عواملی هستند كه برای ارزیابی بیشتر آنها، نیاز به بررسی‌های تكمیلی از جمله Temporal Bone CT Scan وجود دارد. 

به علت مجاورت گوش میانی و داخلی با قائده جمجمه، هرگونه آسیب استخوانی در این ناحیه می‌تواند با تخریب دورا، منجر به CSF Leak، مننژیت و سایر عوارض عفونی داخل جمجمه شود. شریان كاروتید داخلی و ورید ژوگولر، بولب ژوگولر و سینوس لترال در مجاورت نزدیك با استخوان تمپورال قرار گرفته و ممكن است متعاقب شكستگی این استخوان، ایجاد خونریزی تهدیدكننده حیات كنند.

برچسب ها: گوش و حلق و بینی، استخوان تمپورال، كاهش شنوایی، كاهش شنوایی حسی – عصبی دائمی، گوش میانی و داخلی، اختلالات گوش تعداد بازديد: 3012 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز