Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 22:47

4
مهر
سرطان پستان، تشخیص زودرس، درمان موفق (2)

سرطان پستان، تشخیص زودرس، درمان موفق (2)

بخش دوم- به منظور ارتقای آگاهی خانواده‌ها نسبت به سرطان پستان، «سرطان پستان، تشخیص زودرس، درمان موفق» به کوشش مركز تحقیقاتی - درمانی بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد.

 

عوامل خطر و روش‌های تشخیص اولیه

در ادامه برنامه دکتر نسرین علوی، جراح عمومی و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: سرطان پستان به رشد غیرطبیعی بافت سلول‌های پستان اطلاق می‌شود و از آنجا که تومورهای سرطانی خاصیت تهاجمی و پیشرفت به سایر نقاط بدن را دارند باید به موقع تشخیص داده شوند.

وی افزود: برای تشخیص به موقع خودآزمایی ماهیانه پستان در روزهای آخر قاعدگی، معاینه سالیانه توسط پزشک و انجام ماموگرافی بعد از 40 سالگی توصیه می‌شود.

این جراح پستان تصریح کرد: با رژیم غذایی کم چربی و کم نمک، فعالیت بدنی روزانه، مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه می‌توان تا حدی از این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر علوی تاکید کرد: با مراجعه به موقع و به هنگام به پزشک 90 درصد از مبتلایان به سرطان پستان بهبودی کامل می‌یابند.

روشهای تشخیصی و درمان

دکتر عصمت السادات‌هاشمی از جراحان کلینیک پستان و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز راجع به روش‌های تشخیص گفت: ماموگرافی بهترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص توده سرطانی است و برای زنان بالای 40 سال ماموگرافی سالانه توصیه می‌شود.

وی با اشاره به سونوگرافی افزود: سونوگرافی برخلاف ماموگرافی مضرات اشعه ای ندارد و در فواصل کوتاه و در تشخیص ضایعات خوش‌خیم پستان از جمله کیست و فیبروآدنوم بسیار موثر است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سایر موارد یا برای تکمیل تشخیص و اطمینان خاطر و در برخی موارد جهت درمان از نمونه‌برداری سوزنی، و وایر استفاه می‌شود. همچنین ام آر آی وسیله کمکی است که در تشخیص به روش ماموگرافی یا اطمینان خاطر پزشک از باقی نبودن سلول‌های سرطانی انجام می‌شود.

دکتر‌هاشمی افزود: در صورت تشخیص توده سرطانی از غدد لنفاوی زیر بغل نیز نمونه‌برداری می‌شود.

وی اظهار داشت: درمان‌های انجام شده در این مرکز همگام با درمان‌های جدید دنیا در جهت بهبود کیفیت زندگی و طول عمر بیماران می‌باشد.

درمان‌های کمکی سرطان پستان

همچنین دکتر صفا نجفی انکولوژیست و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به درمان‌های کمکی از جمله شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی و هورمون درمانی اشاره کرد و گفت: بعد از انجام درمان‌های رایج و درمان‌های کمکی، مراجعه مکرر به پزشک معالج در سال اول هر 3 ماه و سال دوم و سوم هر 6 ماه و سال چهارم و پنجم هر سال ضروری است.

تاثیر وراثت در سرطان پستان

دکتر کیوان مجیدزاده دکترای ژنتیک و عضو هیات علمی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران نیز به جنبه‌های ارثی بیماری اشاره کرد و افزود: تنها 15 درصد از سرطان‌های پستان ارثی هستند و مشاوره ژنتیک برای کسانی که در خانواده اعم از خانواده پدری یا مادری سابقه ابتلا به سرطان پستان را داشته باشند ضروری است.

وی گفت: با مشاوره به هنگام ژنتیک و تشخیص ژن سرطان می‌توان از ابتلا فرد به سرطان پستان جلوگیری کرد.

در ادامه این همایش میزگرد پرسش و پاسخ با حضور پزشکان این مرکز برگزار شد، و حاضران با شرکت در کارگاه آموزشی با روشهای صحیح خودآزمایی پستان آشنا شدند.

بازتوانی بیماران جراحی شده

همچنین در ادامه این همایش دکتر شهپر حقیقت، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی در خصوص روش‌های نوین بازتوانی در بیماران جراحی شده سرطان پستان توضیحاتی را ارائه نمود.

در ادامه این همایش میزگرد پرسش و پاسخ با حضور پزشکان این مرکز برگزار شد و حاضران با شرکت در کارگاه آموزشی با روشهای صحیح خودآزمایی پستان آشنا شدند.

روانپزشکی در مبتلایان به بیماری سرطان پستان

 دکتر نوید خلیلی، روانپزشک نیز با بیان اینکه افسردگي، استرس، اضطراب، اختلال در تصور فرد از بدن خود، تغییر احساس زنانگی، مشکلات روابط بین فردی، زناشویی عملکرد اجتماعی و نگرانی از عدم کنترل روی بیماری از عمده‌ترين مشكلات روانشناختی مبتلایان به سرطان پستان است، هدف از انجام مشاوره و اقدامات حمايتي براي مبتلايان به سرطان پستان را افزایش کیفیت زندگی آنها دانست و گفت: این حمایت‌ها سبب می‌شود مبتلايان به سرطان پستان حداكثر استفاده و بيشترين لذت را از زندگي خود داشته باشند.

عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران با بیان اینکه مسیر کنار آمدن با بیماری را نمی‌توان به تنهایی پیمود، افزود: این بیماران برای انطباق بهتر با شرایط موجود نیازمند همكاري و حمايت اعضاي خانواده خود به ويژه همسرانشان هستند.

شایان ذکر است دومین همایش آموزش سرطان پستان با شعار «سرطان پستان، تشخیص زودرس، درمان موفق» با برگزاری جشن امید ویژه مبتلایان به سرطان پستان به کار خود پایان داد.

 

 

برای خواندن بخش اول- سرطان پستان، تشخیص زودرس، درمان موفق- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان سرطان سینه، ماموگرافی، تشخیص سرطان سینه، تومورهای سرطانی، سلول‌های پستان، بافت پستان، وراثت در سرطان پستان تعداد بازديد: 2313 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز