Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:29

23
فروردین
درمان قطعی سرطان روده با متاستاز کبدی

درمان قطعی سرطان روده با متاستاز کبدی

كبد شایع‌ترین محل احشائی انتشار متاستاتیك است. بیماران سرطان روده بزرگ در حدود 25 درصد از مواقع در زمان تشخیص متاستاز کبدی دارند.

دكتر رضا ملایری؛ فوق تخصص مدیكال آنكولوژی

 

 

 

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در مردان و دومین سرطان شایع در زنان می‌باشد و عمدتا در سنین 50 سال به بالا رخ می‌دهد. این سرطان دومین علت مرگ ناشی از سرطان در دنیا است این سرطان یكی از سرطان‌هایی است كه به شرط رعایت تغذیه مناسب و تحرك كافی قابل پیشگیری می‌باشد.

كبد شایع‌ترین محل احشائی انتشار متاستاتیك است. بیماران سرطان روده بزرگ در حدود 25 درصد از مواقع در زمان تشخیص متاستاز کبدی دارند. اگر متاستازها قابل جراحی باشند امکان بهبود کامل بیمار وجود دارد ولی متاسفانه در بیش از نیمی از این بیماران عمل جراحی امکان‌پذیر نیست.

با داروهای جدید که در درمان سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند موارد بسیاری از بیماران که متاستاز کبدی غیرقابل عمل دارند امروز می‌توانند بهبودی کامل به دست آورند. در آخرین مطالعه تحقیقاتی که در آلمان صورت گرفته نقش درمان با داروی ستوکسیماب (یک مهارکننده فاکتور رشد) به همراه شیمی‌درمانی در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ منتشر شده به کبد بررسی شده است.

بیمارانی که تحت درمان قرار گرفتند متاستازهای متعدد کبدی داشتند که قابل برداشتن توسط عمل متاستازکتومی نبودند. نزدیک به 70 درصد بیماران به این درمان پاسخ دادند و در حدود 40 درصد این بیماران که تحت عمل جراحی متاستازکتومی قرار گرفتند عمل جراحی با موفقیت کامل انجام شد.

داروی ستوکسیماب (اربیتاکس) اثربخشی قابل توجهی در سرطانهای متعددی مانند سرطان روده بزرگ سرطان‌های دهان و گردن سرطان ریه و بعضی سرطان‌های دیگر دارد و از گروه داروهای جدید هدفمند به شمار می‌آید و اثر بخشی آن مخصوصا وقتی به همراه شیمی درمانی یا رادیوتراپی استفاده شود بیشتر است.

عوارض این دارو عوارض پوستی است و نشان داده شده که بیمارانی که عوارض پوستی دارند پاسخ بهتری به درمان دارند. با استفاده از این درمان یکی دیگر از سرطان‌های لاعلاج دیگر نیز به طور كامل و صد درصد قابل درمان شده است. به امید روزی که همه سرطانهای پیشرفته قابل درمان باشند.

پس از بهبودی و مصرف دارو، در بسیاری از موارد كه حتی بیمار متاستازهای كبدی غیرقابل عمل دارد، توصیه می‌شود، بیمار تحت عمل جراحی اولیه (روده بزرگ) قرار گیرد. پس از انجام عمل جراحی، برنامه شیمی درمانی با داروهای جدید انجام می‌گیرد، سپس با انجام سی‌تی‌اسكن در صورتی كه مشاهده شود متاستازهای كبدی، كوچك‌تر شده است، با انجام عمل جراحی دوم (عمل متاستازهای كبد)، بیمار به بهبودی كامل دست می‌یباد.

لازم به ذكر است كه خوشبختانه با درمان‌های جدیدی كه در درمان سرطان روده بزرگ وجود دارد، حتی در مراحل بسیار پیشرفته هم، در بیماران شاهد افزایش طول عمر قابل توجهی هستیم به طوری كه بیماری بسیار پیشرفته را یك بیماری مزمن تلقی می‌كنیم.

 

برچسب ها: سرطان روده بزرگ، سرطان شایع در مردان، سرطان شایع در زنان، متاستاتیك، متاستاز کبدی، ستوکسیماب، اربیتاکس، سرطان‌های دهان تعداد بازديد: 17191 تعداد نظرات: 3

نظرات

  • مقالتون عالي، آگاهي دهنده و روحيه بخش بود.. ممنون از زحماتتون
  • خانم من سرطان روده بزرگ متاستاز شده به کبد داشت به شکلی که کل کبد درگیر شده بود ولی الان بعد از ۱۷ ماه بعد از ۲۲ دوره شیمی درمانی و چهار عمل روی کبد همه چیز اکی شده و بیماری تخت کنترل هست و فعلا چیزی از سرطان تو بدنش نیست کبدش کاملا رشد کرده و آنزیماش نرماله ولی گفتن باید یه سال دیگه شیمی درمانی رو ادامه بده. یکی از داروی های پیشنهادی دکترش اربیتاکس هست.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز