Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 06:59

17
مرداد
حمله وحشت چیست (2)

حمله وحشت چیست (2)

بخش دوم- حمله‌های وحشت، از علائم اضطراب هستند. این حملات می‌توانند مشكلات زیادی به یاد آورند و سلامت افراد را به خطر بیندازند. دست‌كم بیست درصد از آمریكایی‌ها، (حدود 60 میلیون نفر) از این حملات رنج می‌برند.

 

این افراد گرایش بیشتری به ترس از نگرانی‌ها دارند؛ مثلاً به محض اینكه دچار درد قفسه سینه می‌شوند، فكر می‌كنند هم‌اكنون قلبشان از كار خواهد افتاد! بیماری‌های فیزیكی، وجود استرس‌های بزرگ در زندگی و مصرف برخی داروها برای بالا بردن فعالیت مغز، زمینه را برای این نوع حملات فراهم می‌كنند؛ به طوری كه نخستین حملات معمولاً پس از موارد فوق رخ می‌دهند.

عواقب حمله

 اگر حملات وحشت درمان نشوند، بارها و بارها تكرار می‌شوند. معمولاً این حملات در اوایل جوانی شروع می‌شود، و در صورت تداوم حملات، برخی پیچیدگی‌ها و مشكلات ذهنی و روحی نیز برای فرد ایجاد می‌گردد؛ تا جایی كه فرد از شدت ترس و وحشت حتی برای یك لحظه هم خانه را ترك نمی‌كند، از موقعیت‌های اجتماعی گریزان است، افسرده می‌شود.

مشكلات زیادی در محل كار یا مدرسه پیدا می‌كند، به فكر خودكشی می‌افتد و حتی اقدام به آن می‌كند، دچار مشكلات‌ مالی می‌شود، به مصرف الكل و سایر مواد مخدر روی می‌آورد و ... حملات وحشت در مراحل پیشرفته‌تر باعث بیماری‌های قلبی نیز می‌شوند. این عارضه هیچ‌گاه خود به خود درمان نمی‌شود و برای درمان صددرصد نیاز به مداوا است برخی از دانشمندان و پژوهشگران می‌گویند بسیاری از موقعیت‌هایی كه آغازگر حملات وحشت می‌باشند، در زمان‌های گذشته برای انسان به راستی خطرناك بودند؛ مثلاً وقتی كه شب در جنگلی هستند، همچون گذشته‌ها فكر می‌كنند هم‌اكنون حیوانی درنده مترصد شكار و كشتن آنهاست.

این نوع از ترس‌ها بقایای همان ترس‌های غریزی پیشین هستند كه در بسیاری از موقعیت‌ها در روزگار كنونی ما تغییر كرده‌اند. برخی افراد به اشتباه فكر می‌كنند كه اختلال وحشت ناشی از مشكلات روانی عمیق است؛ در حالی كه این مشكلات فقط مختص افرادی كه دچار حملات وحشت می‌شوند، نیست و بسیاری افراد دیگر كه به اختلال وحشت دچار نیستند، ممكن است از مشكلات روانی عمیق رنج ببرند.

درمان

درمان حملات وحشت چیست و آیا دارویی برای درمان آنها وجود دارد؟ روش‌های درمانی متفاوتی برای كنترل حملات وحشت وجود دارد. برخی از این روش‌ها دارویی و برخی دیگر روانی هستند. داروهایی كه برای بیماران مبتلا به حملات وحشت تجویز می‌شوند، شامل: سِرتوالاین، پاروكستین، سیتالوپرام از خانواده SSRI، دولوكستین، ونالافاكسین، كلونازپام، لورازپام، آلپرازولام و گاهی اوقات پروپرانولول می‌باشد.

افرادی كه نمی‌خواهند این داروها را مصرف كنند و داروهای گیاهی را ترجیح می‌‌دهند، می‌توانند از كاوا (kava) استفاده كنند. تركیب دو روش درمانی (دارودرمانی و روان درمانی) نتیجه بسیار بهتری دارد. به هر حال درمانی مناسب اگر هم این عارضه را به طور كامل برطرف نكند، باعث جلوگیری از حملات بسیار شدید می‌شود.

كافئین و الكل و برخی مواد مخدر دیگر، شدت این حملات را بیشتر می‌كند و باید از مصرف آنها پرهیز كرد. انجام حركات ایروبیك و روش‌های كنترل و مدیریت استرس، مثل تنفس عمیق، ماساژدرمانی و یوگا نیز از شدت حملات می‌كاهد.

برای درمان این اختلال صرفاً نباید به دارو، مثلاً داروهای ضدافسردگی یا داروهای اضطراب اكتفا كرد؛ زیرا ممكن است بعد از قطع داروها و از بین رفتن اثر آنها، حملات دوباره به سراغ فرد بیایند؛ لذا مصرف داروها در كنار درمان شناختی- رفتاری تأثیر بیشتری در این زمینه خواهد داشت.

راهكارهای اصلی برای درمان حملات وحشت عبارتند از:  ورزش كردن: با ورزش كردن، استرس‌های روانی و اضطراب‌ها و افكار آزاردهنده و بد به سرعت از بین می‌روند. یكی از بهترین مزایای ورزش منظم، مبارزه با اضطراب است. با ورزش كردن، تولید اندورفین افزایش می‌یابد، استرس كم  و گردش خون بهتر می‌شود. افسردگی كاهش می‌یابد، غذاهایی كه می‌خوریم بهتر هضم می‌شوند و درك بهتری از خوب بودن به دست می‌آوریم.

 حذف محرك‌های استرس‌ها از برنامه غذایی: كافئین موجود در قهوه، شكلات، چای و نوشابه می‌تواند محرك استرس و اضطراب باشد. نیكوتین نیز یك محرك بسیار قوی است و الگوهای خواب افراد را مختل می‌سازد. نیكوتین نه تنها موجب آرامش اعصاب می‌شود، بلكه سرعت ضربان قلب را افزایش می‌دهد و به اضطراب و حملات هراس و وحشت می‌افزاید.

 تمرین آرامش: روی تنفس خود تمركز كنید. هنگام دچار شدن به حمله وحشت، تنفس‌تان بسیار سریع‌تر می‌شود. با تمرین تمركز بر تنفس می‌توانید هنگام قرار گرفتن در آن موقعیت، خود را بیشتر كنترل كنید و از این طریق ضربان قلب خود را نیز كاهش دهید. برای رسیدن به آرامش بیشتر از كتاب‌های مختلف و مشاوران مجرب در این زمینه راهنمایی بگیرید.

  

 

برای خواندن بخش اول- حمله وحشت چیست- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: استرس، قفسه سینه، نگرانی ها، عواقب حمله وحشت، درمان حمله وحشت، علل حمله وحشت تعداد بازديد: 673 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز