Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 11:16

28
مرداد
علایم فیزیکی بیماری افسردگی

علایم فیزیکی بیماری افسردگی

افسردگی دارای علائم متنوعی بوده و زندگی فرد بیمار را چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی، تحت الشعاع قرار می دهد.

علایم فیزیکی بیماری افسردگی

مترجم: نادیا زکالوند

اگر گاهی اوقات در زندگی احساس ناراحتی کنیم، کاملا عادی است، اما افسرده بودن مساله ای کاملا متفاوت است. افسردگی دارای علائم متنوعی بوده و زندگی فرد بیمار را چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ جسمی، تحت الشعاع قرار می دهد.

طبق آمار منتشر شده توسط موسسه ملی بهداشت روانی ایالات متحده آمریکا، حدود 6.7 درصد از بزرگسال کشور، به این بیماری شایع مبتلا هستند.

همچنین براساس آماری که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده است، در سراسر جهان تقریبا 350 میلیون نفر از تمام طیف سنی، دچار این بیماری هستند.

افرادی که افسرده می شوند عموما احساس غم، یأس و تنهایی را تجربه کرده و معمولا  دیگر تمایلی به انجام دادن کارهایی که در گذشته از آنها لذت می بردند، ندارند.

افسردگی در تمام لایه های زندگی این دسته از افراد نفوذ کرده و توانایی های عملکردی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد؛

در نتیجه، از کیفیت زندگی شان به شدت کاسته می شود و روز به روز در مسیر تباهی پیش می روند. با اینکه بیشتر افراد این علائم احساسی را متوجه می شوند، اما نشانه های فیزیکی افسردگی را اغلب نادیده می گیرند.

زیرا، ارتباط این دو را نمی توانند کاملا درک کنند. بنابراین، برای درک بهتر این بیماری، درمورد نشانه های فیزیکی آن نیز باید تأمل شده تا تشخیص و درمان بیماری آسان تر گردد. در این ارتباط، این مقاله یکسری از شایع ترین علائم جسمی که گویای افسردگی است را به تفصیل شرح می دهد.

1- افزایش یا کاهش وزن

افسردگی هورمون اشتها را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود تا شخص بیمار، بیشتر یا کمتر از گذشته غذا مصرف کند.

علاوه بر این، مشکلات خواب که به افسردگی مرتبط است نیز به مسائل دیگر اضافه شده و شرایط را پیچیده تر می سازد. زیرا، خواب نامنظم باعث برهم ریختگی و عدم توازن هورمون های سیری و گرسنگی در شخص بیمار شده و در نتیجه، کاهش و یا افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت.

2- کوفتگی و درد

گاهی اوقات ممکن است کوفتگی و دردهای عضلانی، ناشی از افسردگی باشد. زمانی که احساسات و مسائل تان را درون خود می ریزید، آنها در نهایت، به شکل دردهای جسمانی مثل سردرد و یا کمر درد، بروز می کنند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که دچار اختلالات افسردگی و اضطراب هستند بیشتر از سایر اشخاص دچار مشکلات قلبی – عروقی، تنفسی و یا دردهایی می شوند که آنها را ناتوان می کند.

همچنین اگر حین پیاده روی و یا انجام کارهای روزمره درد زیادی حس می کنید، به احتمال زیادی دچار افسردگی شده اید.

در ضمن، تحقیقات نشان می دهد احتمال ابتلا به افسردگی در اشخاصی که به فیبرومیالژیا ( یک اختلال مزمن که در آن شخص بیمار، درد شدیدی در ماهیچه ها و اسکلت بدن تجربه کرده و همچنین بیشتر اوقات سست و بی حال است) دچارند، 3 یا 4  برابر بیشتر از افرادی است که این بیماری را ندارند.

علاوه بر این، دلیل درد های پشت عموما مربوط به اضطراب و اختلالات خلقی است. زیرا، افراد افسرده در اغلب اوقات به صورت خمیده  ایستاده و یا راه می روند. 

3- مشکلات گوارشی

بین مشکلات گوارشی از قبیل، سوء هاضمه، نفخ، یبوست، سندروم روده تحریک پذیر و غیره با بیماری افسردگی رابطه مستقیمی وجود دارد. حالات روحی – روانی به طور ویژه به وسیله روده منعکس می شوند.

علاوه بر این، سلول های عصبی که در روده قرار دارند حدود 80 تا 90 درصد سروتونین (هورمون تقویت کننده خلق و خو) بدن را تأمین می کنند.

از طرفی دیگر، افراد افسرده معمولا به خوراکی های قندی گرایش زیادی دارند، زیرا آنها باعث برانگیختگی ذهنی شده و حالت روحی – روانی شان را به طور گذرا تغییر می دهد. اما قند موجود در این خوراکی ها  به مرور، توازن بین باکتری های خوب و بد روده را برهم می زند که این، وضعیت گوارشی بیمار را بد و بدتر می کند.

4- اختلال در خواب

افسردگی باعث بروز طیف وسیعی از علائم بی خوابی می شود. این نشانه شامل به خواب رفتن دشوار، خواب منقطع و خواب آلودگی روزانه می باشد.

افسردگی عموما با کمبود انرژی، سستی و احساس بی حالی همراه بوده و کارایی بیمار را تحت الشعاع قرار می دهد.

نکته جالب این است که اگرچه شخص افسرده احساس خستگی زیادی می کند، اما همچنان خواب راحتی نداشته و مشکلات مربوط به خواب گریبان وی را می گیرد. از طرفی دیگر، عدم برخورداری از خواب با کیفیت و استراحت کافی شخص را دچار اضطراب کرده و شرایط بیمار به مراتب وخیم تر از گذشته می شود.

5- میگرن

ریشه اکثر دردهای مزمن مثل سردرد و یا میگرن، افسردگی است. میگرن همچنین می تواند دلیل پیشرفت اختلالات خلقی مثل افسردگی بوده و یا برعکس، افسردگی باعث ایجاد میگرن شود.

ارتباط بین این دو در اشخاصی که میگرن را با "هاله،Aura" که در آن فرد در هنگام حملات میگرنی، جرقه، ستاره و یا نور چشمک زن را در مقابل خود می بیند، بسیار قوی تر نیز می باشد.

6- مشکلات پوستی

هورمون استرس به پوست آسیب می زند. بیماری افسردگی به طور مستقیم باعث بالا رفتن سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود؛ بنابراین، افسردگی پوست را تخریب می کند.

این شرایط با بروز مشکلات پوستی مثل اگزما، داء الصدف و یا آکنه بدتر هم می شود. مطالعات نشان می دهد که 30 درصد بیماران پوستی، دچار افسردگی هستند.

علاوه بر این، طبق تحقیقات صورت گرفته، اکثر بیمارانی که به داء الصف، درماتیک آتوپیک، اگزما در ناحیه دست و زخم پا دچارند، از افسردگی و اضطراب رنج می برند. دلیل عمده بروز این مشکلات این است که فرد افسرده نسبت به سلامتی خود بی توجه و غافل می شود که این مشکلات، شایع ترین عارضه جانبی است که بیماری افسردگی به وجود می آورد.

7- درد در قفسه سینه

درد در ناحیه قفسه سینه نشانه بارز مشکلات قلبی است. اما اکثرا نمی دانند که این درد می تواند ناشی از  افسردگی باشد.

افسردگی منجربه بی نظمی ضربان قلب، افزایش سطح فشار خون و همچنین بالا رفتن سطح انسولین، کلسترول و کورتیزول گشته که همگی باعث ایجاد مشکلات قلبی در فرد بیمار می شوند.

8- بهداشت نامناسب دهان

افسردگی همچنین دهان و بهداشت دندان ها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ زیرا همانطور که بیان شد، فرد افسرده به خوبی از خود محافظت نمی کند. در تحقیقی که سال 2015 انجام شد، مشخص شد که افراد افسرده بین گروه سنی 35 تا 54 ساله، بیشتر از افراد عادی دچار پوسیدگی دندان هستند.

منبع: http://www.top10homeremedies.com

 

برچسب ها: علائم افسردگی، نشانه های افسردگی، علایم فیزیکی بیماری افسردگی، اثرات افسردگی تعداد بازديد: 1708 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز