Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 01:48

27
اردیبهشت
روش‌های تمدد اعصاب (1)

روش‌های تمدد اعصاب (1)

وقتی استرس بیش از حد می‌شود، سیستم عصبی بدن با مواد شیمیایی پر می‌شود كه به بدن كمك می‌كنند از استرس فرار كند و یا با آن بجنگند.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

برای بسیاری ازما، در زندگی مدرن و پر استرس امروزی، آرامش به معنای دراز كشیدن جلوی تلویزیون در پایان روز و یا خوابیدن در تعطیلات آخر هفته است؛‌ در حالی كه متاسفانه از این اصل غافل هستیم كه هیچ‌یك از این كارها به كاهش اثرات مخرب استرس بر ذهن و بدن كمكی نمی‌كنند.

برای مبارزه با استرس باید واكنش طبیعی بدن كه همانا آرامش است، فعال شود و این واكنش با تمرین تكنیك‌های تمدد اعصاب همچون تنفس عمیق، تجسم، مدیتیشن، یوگا و ورزش‌های ریتمیك همچون دو، دوچرخه‌سواری و یا پیاده‌روی صورت می‌گیرد.

پیدا كردن روش مناسب برای انجام این فعالیت‌ها، به كاهش استرس روزمره و تقویت انرژی و روحیه شما كمك می‌كند و شما در مواجه با حوادث غیر طبیعی زندگی، آرامش بیشتری خواهید داشت.

نوع واكنش به استرس

انتخاب روش تمدد اعصاب به چگونگی واكنش هر فرد به استرس بستگی دارد.  پاسخ به استرس و هیجان زیاد: هیجان زده، منجمد شده، (فشار دادن بر روی گاز و ترمز به‌طور همزمان)  نشانه‌ها: نیت و آشفتگی، افسرده، تمایل به دوری از استرس، احساسات دوگانگی  روش مناسب: مدیتیشن، تنفس عمیق و تجسم، ورزش‌های ریتمیك، یوگا، تمركز توجه داشته باشید كه این قاعده برای همگان یكسان نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

اگر خواهان تنهایی هستید، در فضایی آرام و به تنهایی روش‌های تمدد اعصاب را انجام دهید و باتری خود را شارژ كنید و اگر تعامل اجتماعی با دیگران را می‌پسندید، در كلاس‌های گروهی شركت كنید كه تعامل با دیگران انگیزه پیگیری را در شما بیشتر می‌كند.

به تعادل رساندن سیستم عصبی

استرس برای زندگی، خلاقیت، یادگیری و بقای انسان لازم است. اما هنگامی طاقت‌فرسا می‌شود كه حالت تعادل سیستم عصبی را با وقفه مواجه كند. متاسفانه استرس شدید به طور فزاینده‌ای از ویژگی‌های زندگی امروزه  است. هنگامی كه عوامل استرس‌زا، سیستم عصبی را از حالت تعادل خارج می‌كنند، تكنیك‌های تمدد اعصاب به كمك می‌آیند و عكس آن عمل می‌كنند.

وقتی استرس بیش از حد می‌شود، سیستم عصبی بدن با مواد شیمیایی پر می‌شود كه به بدن كمك می‌كنند از استرس فرار كند و یا با آن بجنگند. گاهی پاسخ به استرس در موقعیت‌های اضطراری می‌تواند جان افراد را نجات دهد. تكنیك‌های تمدد اعصاب همچون ترمز‌هایی عمل می‌كنند كه تعادل را به ذهن و بدن باز می‌گردانند.

رسیدن به آرامش به معنای خوابیدن بر روی نیمكت نیست، بلكه یك فرایند ذهنی فعال است كه بدن را آرام و متمركز می‌كند. یادگیری اصول اولیه تكنیك‌های تمدد اعصاب دشوار نیست و فقط به تمرین نیاز دارد. بیشتر كارشناسان توصیه می‌كنند روزانه دست‌كم 10 تا 20 دقیقه و اگر می‌خواهید به آرامش بیشتری برسید، 30 دقیقه تمرین كنید.

برخی از این تكنیك‌ها را حتی می‌توان درون اتوبوس و در مسیر رفتن به محل كار و یا پشت‌میز ناهار انجام داد. هیچ‌تكنیك تمدد اعصابی وجود ندارد كه انجام آن برای همه افراد تأثیری مشابه داشته باشد.

در هنگام انتخاب یكی از روش‌ها باید نیازهای خاص خود همچون ترجیحات زندگی، تناسب اندام و واكنش‌تان به استرس را در نظر بگیرید انتخاب درست و متناسب تكنیك تمدد اعصاب، انتخابی است كه با شیوه زندگی شما متناسب باشد و موجب تمركز ذهن و آرامش شما شود. در بسیاری از موارد ممكن است تركیبی از چند روش مختلف، بهترین انتخاب برای شما باشد.

 مراقبه تنفسی

این روش ساده و در عین حال قدرتمند است. یادگیری آن آسان بوده و تقریباً می‌توان آن را در هر جایی انجام داد. تنفس عمیق زیر بنای بسیاری از شیوه‌های تمدد اعصاب است و می‌‌توان آن را با سایر عناصر آرامبخش همچون آروماتراپی و موسیقی تركیب كرد. آنچه كه برای انجام آن نیاز دارید، تنها چند دقیقه وقت است.

در این روش به‌طور عمیق و تا آنجا كه می‌‌توانید اكسیژن وارد ریه‌های خود می‌كنید. با تنفس عمیق از شكم، از قسمت بالای قفسه سینه خود، اكسیژن بیشتری وارد بدن می‌شود و این اكسیژن بیشتر، تنش را كمتر می‌كند و تنگی نفس و اضطراب را كاهش می‌دهد. مستقیم بنشینید و یك دست را روی قفسه سینه و دست دیگر را روی معده خود قرار دهید...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- روش‌های تمدد اعصاب- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آرامش، مدیتیشن، زندگی مدرن، اثرات استراس، مبازره با استرس، تمدد اعصاب، ورزش های ریتمیک، مراقبه تنفسی تعداد بازديد: 858 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز