Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 13:59

11
مرداد
بایدها و نبایدهای مصرف كربوهیدرات در كودكان (2)

بایدها و نبایدهای مصرف كربوهیدرات در كودكان (2)

بخش دوم- بسیاری از كودكان نیز همانند بزرگسالان می‌توانند در برابر خوردن غذاهای ناسالم و محصولات فرآوری شده مانند نوشابه، آب‌نبات و نان سفید مقاومت كنند.

 

 كاهش كربوهیدرات‌ها و مشكلات ذهنی

محدود كردن كربوهیدرات‌ها در كودكان می‌تواند سبب بروز مشكلات ذهنی در آنها شود. مغز برای عملكرد درست به گلوكز نیاز دارد. هنگامی كه مصرف كربوهیدرات‌ها در كودك محدود می‌شود، بدن برای دسترسی به سوخت مجبور می‌شود چربی‌ها را بسوزاند.

این فرایند كه اصطلاحاً كتوز نامیده می‌شود، به كاهش وزن و كم آبی بدن می‌انجامد. كتوز یكی از مكانیسم‌های بدن برای زنده ماندن است؛ ولی یك عملكرد طبیعی نیست و قطعاً هیچ‌یك از شما والدین دوست ندارید كه كودك‌تان در چنین وضعیتی قرار بگیرد.

به جای كاهش مصرف كربوهیدرات‌ها در كودكان، آنان را تشویق كنید تا از كربوهیدرات‌های سالم استفاده كنند و به جای كربوهیدرات‌های تصفیه شده یا كربوهیدرات‌های ناسالم (مانند نوشابه و آب‌نبات) لبنیات كم‌چرب (شیر و ماست) و یا میوه (سیب، انگور، موز، گلابی) بخورند. میوه‌ها را جایگزین آب‌میوه‌ها كنید كه حاوی فیبر بیشتری هستند. هر چند نوشیدن آب میوه‌ها نیز بهتر از نخوردن میوه است.

درمان چاقی كودكان

تعداد كودكان مبتلا به اضافه وزن و چاقی در دهه گذشته افزایش یافته است. امروزه در حدود 30/3 درصد از كودكان 6 الی 11 ساله دچار اضافه وزن هستند و شاخص توده بدن آنها بیش از 25 است و 15/3 درصد آنها واقعاً چاقند و شاخص توده بدن آنها 30 و یا حتی بیشتر است و همین آمار در نوجوانان 12 تا 19 ساله نیز صادق است.

اولین روش درمان چاقی كودكان، افزایش فعالیت و تحرك آنها است. كارشناسان بر این باورند كه محرومیت‌های غذایی در سنین كودكی منجر به اختلالات غذا خوردن در سنین جوانی می‌شود. اگر دوست دارید كه كودكان سالمی داشته باشید، به مواد غذایی كه می‌خورند، توجه كنید و راهكارهای زیر را به كار ببندید:

 اعتدال داشته باشید. با توجه به مطالعه فرامینگهام كودكانی كه رژیم غذایی آنان حاوی میزان متوسط از چربی و مقدار كافی كربوهیدرات‌ (حداقل50 درصد از رژیم غذایی) است، كمتر احساس گرسنگی می‌كنند و فعال‌تر و سالم‌ترند.

 كودكان خود را از خوردن نوشابه‌های غیر الكلی منع كنید و بیشتر میوه‌ها و سبزیجات رنگی را در رأس رژیم غذایی آنها قرار دهید.

 با یك تغییر كوچك در زندگی می‌توانید تفاوت بزرگی ایجاد كنید؛ مثلاً به جای پختن یك فنجان برنج قهوه‌ای برای هر یك از اعضای خانواده فقط 2 فنجان برنج بپزید و تأثیر فوق‌العاده آن را مشاهده كنید.

 آموزش به كودكان موجب انتخاب بهتر آنان می‌شود. هنگامی كه مواد غذایی و سبزیجات رنگارنگ را می‌خرید كودك‌ را به آشپزخانه ببرید و درخواست كنید كه در پخت‌وپز و جمع‌وجور كردن آنها به شما كمك كند.

 سبزیجات و میوه‌های تازه، آجیل و دانه‌ها را در ظروف كوچك و در دسترس كودكان (مثلاً روی میز) قرار دهید.

 به جای اینكه مصرف كربوهیدرات را در كودكان كاهش دهید، به سادگی به آنها آموزش دهید كه از كربوهیدرات‌های سالم استفاده كنند.

 كربوهیدرات‌های پیچیده كه مركب از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و دیرتر هضم می‌شوند (مثل سبزیجات)، حبوبات (نخود، لوبیا و عدس)، غلات كامل (مانند جوی سبوسدار)، آجیل و دانه‌‌ها، پاستا و برنج قهوه‌ای، برای رشد كودكان ضروری می‌باشند.

 مصرف كربوهیدرات‌های ناسالم ساده همچون آب‌نبات، كیك‌ها، نوشابه‌ها، نان سفید، ماكارونی، برنج و... را كاهش دهید، زیرا كربوهیدرات‌های ناسالم اغلب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی كمتر و همچنین بدون فیبر هستند.

 

 

برای خواندن بخش اول- بایدها و نبایدهای مصرف كربوهیدرات در كودكان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: درمان چاقی كودكان، رشد کودکان، كربوهیدرات‌ها در كودكان، مصرف كربوهیدرات‌ها در كودك، اختلالات غذایی کودکان، کربوهیدرات های ناسالم تعداد بازديد: 544 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز