Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 14:51

28
اردیبهشت
تغذیه كودك، اسیر اشتباهات بزرگ (3)

تغذیه كودك، اسیر اشتباهات بزرگ (3)

با مشاركت دادن كودك خود در خوردن غذا به هر نحوی كه دلخواهش باشد و هر زمانی كه میل دارد حس استقلال‌طلبی و اتكا به نفس او را تقویت نمائید.

 

۸- مطمئن باشید كودكان به عكس‌العمل‌های شما در قبال خوردن یا نخوردن ماده‌ای و یا انجام یا عدم انجام عملی كاملا واقفند و آ‌گاهی دارند و از این طریق انتقام زورگویی‌ها و مجبور ساختن به انجام عملی كه برخلاف میل و خواسته‌‌شان می‌باشد را می‌گیرند. از حرص خوردن و عصبانیت درونی شما كاملا اطلاع دارند و از اینكه توانسته‌اند چنین موفقیتی را با نخوردن غذائی یا عدم انجام عملكردی كسب نمایند غرق لذت می‌شوند. خونسردی و عدم نشان دادن عكس‌العمل مثبت و یا منفی شما در برابر چنین عملكردی نتایج شگفت‌انگیزی را موجب خواهد شد.

۹- با مشاركت دادن كودك خود در خوردن غذا به هر نحوی كه دلخواهش باشد و هر زمانی كه میل دارد حس استقلال‌طلبی و اتكا به نفس او را تقویت نمائید؛ باور كنید در مدت زمان كوتاهی بچه شما قادر خواهد بود به طور دقیق لیوان و قاشق خود را مورد استفاده قرار بدهد؛ ریخت‌وپاش‌های فعلی او را تحمل نمائید و اجازه بدهید به‌تدریج رفتارهای تغذیه‌ای و منش‌های رفتاری او تكامل و پختگی لازم را به دست آ‌ورد.

۱۰- كودك خود را با بچه‌های همسن و هم‌جنس او مقایسه نفرمائید؛ برخی از كودكان كم‌حركت‌تر یا فعال‌تر، كم‌وزن‌تر یا سنگین‌تر، قد بلندتر یا قد كوتاه‌تر از دیگران می‌باشند. علت واقعی آ‌نها به زمینه‌های ژنتیكی شاخه پدری و مادری، محیط زندگی و تفاوت سرعت در رشد برنامه‌ریزی شده آ‌نها برمی‌گردد و بنابراین بهتر است برای كنترل روند رشد بچه خود به جداول پایش رشد او توجه فرمایید و كودك را با خودش مقایسه كنید تا زمانی كه روند صعودی در صدك مربوط به خودش ملاحظه شود، جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

۱۱- گاهی در مسیر رشد و افزایش ماه‌ها و سال‌های زندگی كودك، عوامل و عوارضی مثل دندان درآ‌وردن، ابتلا به بیماری‌های عفونی، اسهال و استفراغ وجود دارد، لذا نوساناتی در افزایش صعودی وزن به صورت خط مستقیم یا حتی به صورت نزولی در مسیر رشد به چشم خواهد خورد كه كاملا موقتی است و به زودی با تغذیه متناسب و متعادل واماندگی رشد قدی و وزنی جبران خواهد شد ولی اگر این روند كماكان ادامه داشته باشد باید با مشورت پزشك معالج و یا متخصص تغذیه كودكان علت‌یابی و چاره‌جویی بشود.

۱۲- علاوه بر بیماری‌های جسمی، محروم شدن بچه از مهر و عاطفه پدری و مادری یا هر دوی آ‌نها یا دوری از یكی یا هر دو تاثیر مستقیم و بسیار چشمگیری در خورد و خوراك و اشتهای بچه داشته و آ‌ثار آ‌ن به صورت احتمالی در روند رشد نمایان می‌گردد.

توجه داشته باشید علاوه بر علل رفتاری در قبال بی‌اشتهایی كودكان، نبایستی سایر عوامل تاثیرگذار را نیز دست كم گرفت و به آ‌نها بی‌اعتنایی نشان داد گرچه این اختلالات نادر است و شیوع كمتری دارد ولی به هر صورت آ‌گاهی شما بزرگواران از علل زیر و چاره‌اندیشی به موقع و اقدام سریع خالی از لطف نخواهد بود.

اولین عامل غیررفتاری در ایجاد بی‌‌اشتهایی، ابتلای حاد كودك به عفونت‌های مختلف در اندام‌های گوارشی، ریوی و یا گوش میانی است كه سریعا با مشورت متخصص كودكان باید چاره‌اندیشی شود.

علاوه بر عفونت‌های حاد، عفونت‌های مزمن و یا مصرف دایمی بعضی از داروها مثل ضدتشنج‌ها و ضدافسردگی و ضدحساسیت و یا سایر داروهای تجویزی متخصص كودكان نیز در قبال اشتها تاثیرگذار بود و باید چاره‌اندیشی شود.

۱۳- كمبود بعضی از ریزمغزی‌ها مثل كم‌خونی ناشی از فقر آ‌هن یا كم‌كاری تیروئید، كمبود روی و یا بیماری‌های روماتیسمی، نارسایی‌های قلبی، اختلالات غدد درون‌ریز، عدم دریافت كلیه مواد مغذی و املاح یا افزایش مصرف ویتامین‌های ا و ئ و مسمومیت‌های ناشی از آ‌نها یا سایر مسمومیت‌ها با فلزات سمی از جمله جیوه یا سرب عوامل ایجادكننده بی‌اشتهایی‌های مرضی بوده و باید سریعا تحت نظر یك متخصص كودكان نسبت به تشخیص و درمان آ‌نها اقدام لازم به عمل آ‌ورده شود.

فعلا به شما بزرگواران توصیه می‌شود تا آ‌نجایی كه مقدور است نسبت به تعدیل رفتارتان در قبال تغذیه فرزند دلبندتان اقدام فرمائید و با خویشتن‌داری، ملایمت و ملاطفت و عدم به‌كارگیری زور و اجبار ملاحظه خواهید كرد چه سان كودك شما راحت‌تر و با میل و رغبت بیشتر نیازهای رشدی خود را برطرف می‌سازد به شرط اینكه تا پاسی از نیمه‌شب گذشته، بیدار و در جلوی تلویزیون ‌نگهداری و یا خارج از تحمل بچه با او بازی نشده باشد زیرا موجبات بدخوابی بچه‌ها را فراهم می‌كند.

 

  

 

برای خواندن بخش اول- تغذیه كودك، اسیر اشتباهات بزرگ- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- تغذیه كودك، اسیر اشتباهات بزرگ- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: خوردن غذا کودکان، عصبانیت درونی کودکان، حس استقلال‌طلبی در کودکان، روند رشد کودکان، بیماری های عفونی کودکان، بیماری‌های جسمی کودکان تعداد بازديد: 645 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز