Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:24

28
دی
جلوگیری از کوتاه قدی کودکان

جلوگیری از کوتاه قدی کودکان

معمولا از سنین 14 سالگی در خانم‌ها و 16 سالگی در آقایان سرعت افزایش قد خیلی کند می‌شود، به‌طوری که تقریبا در سن 19 سالگی به بعد، به ندرت و به شدت آرام قد می‌کشند.

دکتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد قد کودکان گفت: «مطالعات ایرانی نشان می‌دهند که در جامعه ما آمار کوتاه‌قدی کودکان هنوز خیلی بیشتر از انتظار است. متاسفانه حدود 9 تا 11 درصد کودکان ایرانی از کوتاه‌قدی رنج می‌برند. بزرگسالان ایرانی مخصوصا خانم‌ها به دلیل اینکه نتوانسته‌اند در دوران کودکی قد کافی را به دست بیاورند، کوتاه‌قد باقی مانده‌اند».

وی افزود: «معمولا از سنین 14 سالگی در خانم‌ها و 16 سالگی در آقایان سرعت افزایش قد خیلی کند می‌شود، به‌طوری که تقریبا در سن 19 سالگی به بعد، به ندرت و به شدت آرام قد می‌کشند، مثلا یک فرد 19 ساله که هنوز در حال قد کشیدن است، در کل یک سال، می‌تواند نیم سانتیمتر قد بکشد، بنابراین زمان مناسب برای قد کشیدن یعنی زمان کودکی را نباید از دست داد. معمولا از بدو تولد تا یکسالگی، میزان قد کشیدن کودک بسیار شدید است، یعنی در یکسال 25 سانتیمتر قد می‌کشد و به این ترتیب،‌ قد نهایی او در یکسالگی به 75 سانتیمتر می‌رسد. در سال دوم حدود 13 سانتیمتر، ولی در سال‌های بعد تا حدود 14 تا 15 سالگی، تقریبا می‌توان 6 سانتیمتر در سال قد کشید. البته این به شرط داشتن تغذیه مناسب است».

این متخصص تغذیه در خصوص تغذیه مناسب برای افزایش قد عنوان نمود: «تغذیه مناسب فقط خوردن برنج، گوشت، کباب و مقداری لبنیات و شیر نیست. اگر فرد تصور کند کودک با خوردن روزی ده لیوان شیر خوب قد می‌کشد، سخت در اشتباه است. همچنین نباید تصور نمود که منظور از غذا، فقط پلو و گوشت است. مصرف کافی میوه یعنی حدود 3 تا 4 عدد میوه در روز (هر کدام در سایز یک عدد گلابی، یا یک هلوی درشت یا یک عدد سیب و یا یک نارنگی یا یک عدد پرتقال متوسط). مصرف روزانه 3 تا 4 عدد از این میوه‌ها برای قد کشیدن مورد نیاز است.  

همچنین حداقل روزی 3 واحد سبزیجات یعنی به اندازه 3 فنجان پر سبزیجات پخته یا 3 لیوان پر سبزیجات خام لازم است. این میزان میوه‌ها و سبزیجات، هم برای جلوگیری از بیمار شدن و ابتلا به بیماری‌های عفونی و هم برای قد کشیدن مورد نیاز می‌باشد. علاوه بر آن خوردن حدود 6 تکه کف دستی نان در روز یا به‌جای هر تکه کف دست نان، سه قاشق برنج در روز برای کودکان ضروری است.

به اضافه 3 تا 4 تکه گوشت یا مرغ یا ماهی. اگر کودک تمام این سه لیوان شیر یا ماست به اضافه مقدار کافی نان، برنج، گوشت، تخم مرغ و مرغ را خورده باشد، ولی میزان مصرف میوه و سبزی کافی نباشد، باز هم قد کشیدن به خوبی اتفاق نخواهد افتاد».

دکتر درستی در پایان اظهار داشت: «با یک رژیم غذایی کافی و کامل، کودکان می‌توانند بهترین قد را بکشند تا در بزرگسالی و زمانی که نمی‌توان کاری برای افزایش قد انجام داد، با بحران کوتاهی قد مواجه نشوند».

 

برای دیدن فایل ویدئویی مصاحبه با آقای دکتر درستی، در مورد جلوگیری از کوتاه قدی کودکان، اینجا کلیک کنید.

 

 

 

برچسب ها: رشد کودک، افزایش قد، تغذیه و قد کودک، راه های افزایش قد کودک، تغذیه و کوتاه قدی تعداد بازديد: 1838 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز