Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 00:54

23
اسفند
با تکالیف عید!

با تکالیف عید!

والدین عزیز باید فرزندان‌شان را به انجام تکالیف نوروزی تشویق نمایند. گاهی کودکان تکالیف شب عید خود را برای روز آخر نگه می‌دارند که این کار درستی نیست.

رکسانا خوشابی؛ کارشناس ارشد مشاوره

 

حتما شما هم در بین اطرافیانتان، کودکانی را دیده‌اید که تکالیف عید خود را گذاشته‌اند شب آخر انجام بدهند و نه تنها خود، که خواهر و برادرها، فامیل و خانواده و والدین را هم درگیر انجام تکلیف خود کرده، وقت همه را گرفته و حتی همه را ناراحت کرده‌اند. 

برای این که کودک شما چنین کاری نکند و شما هم درگیری زیادی با تکالیف شب عید نداشته باشید به نکات زیر دقت کنید:

از تکالیف شب عید غول نسازید!

کودکان، خصوصا کودکان کم سن و سال، اغلب همان تلقی والدین را درباره امور مختلف و از جمله تکالیف و پیک‌های نوروزی پیدا می‌کنند.

اگر شما از تکالیف شب عید، غول بسازید، آنها هم آن را غول تصور می‌کنند و از انجام آن فرار کرده و سر، باز می‌زنند و اگر شما انجام تکلیف را بصورت کاری لذت‌بخش جلوه بدهید آنها هم همکاری موثرتر و لذت‌بخش‌تری ارائه می‌دهند تا تکالیف را انجام بدهند.

همراهی والدین در انجام تکالیف نوروزی

در انجام تکالیف نوروزی با کودکانتان همراهی کنید. البته منظور از همراهی این نیست که شما تکالیف را انجام بدهید!

بلکه می‌توانید همان طور که کارهای منزل یا شب عید را انجام می‌دهید از کودکتان بخواهید پهلوی شما بنشیند و تکالیفش را انجام بدهد و هر جا ابهام یا سوالی دارد بپرسد.

بدین ترتیب خیال فرزندتان هم آسوده می‌شود که کسی هست که به ابهاماتش رسیدگی کند.

تقسیم بندی تکالیف

حتما در تقسیم بندی تکالیف کودکان کمک کنید. مخصوصا اگر تکالیف نوروزی پر حجم هستند.

بدین ترتیب که می‌توانید تکالیف را با توجه به برنامه‌های نوروزی، دید و بازدید و سفر، قسمت‌بندی کنید و از کودکتان بخواهید که هر روز بخشی از آن را انجام بدهد.

خودتان هم هر روز نظارت غیر مستقیم داشته باشید. یعنی اگر متوجه شدید که کودکتان تکالیفش را انجام نمی‌دهد بطور غیر مستقیم بگویید که مثلا فلان تفریح را گذاشته‌اید بعد از انجام تکالیف او. بدین ترتیب هم کودکتان احساس مسئولیت می‌کند تا تکالیفش را انجام بدهد و هم همه تکالیف جمع نمی‌شوند تا شب آخر ناچار باشید خانوادگی آنها را انجام بدهید!

اصرار مستقیم برای انجام تکالیف مناسب نیست و کودک را آزار می‌دهد. پس مراقب باشید که غیر مستقیم به او یادآوری کنید تکالیفش را انجام بدهد.

تکالیف نوروزی خوب هستند یا بد!

به دلیل ساختار مغز و حافظه کودکان، تکالیف نوروزی برای آنها خوب هستند.

چون باعث می‌شوند درس‌ها که برای ذهن کودک فرار هستند بسرعت فراموش نشوند و کودک بتواند ارتباط خود را با درس و مدرسه در این دو هفته تعطیلات حفظ کند.

بنابراین کودکتان را تشویق کنید تا تکالیفش را نه تنها انجام بدهد بلکه آنها را دوست داشته باشد.

دام کودکان!

برخی کودکان با بدخلقی یا ناسازگاری، برای والدین شان دام می‌گذارند تا انجام تکالیف آنها را به عهده بگیرند. اجازه ندهید فرزندان شما، شما را در چنین دام‌هایی گیر بیندازند.

بلکه با برخورد قاطعانه و محکم و در عین حال، با محبت، برای آنها روشن کنید که حاضرید در فهم مسئله‌ها و سوالات به آنها کمک کنید اما مسئولیت اصلی با خود آنها است.

هرگز به جای کودکتان تکالیف یا پیک نوروزی او را انجام ندهید، اما اگر کمک لازم داشت وارد عمل شوید. از همان ابتدا کودک‌تان را مسئولیت‌پذیر بار بیاورید.

تکالیف نوروزی، مسئولیت فرزند شما است نه شما. اما این مفهوم را با مهربانی و محبت و در عین حال جدی، به فرزندتان بیاموزید.

ضمنا حوصله خود را بیشتر کنید. برخی از والدین چون حوصله سر و کله زدن با کودک را ندارند خودشان تکالیف نوروزی را انجام می‌دهند.

متاسفانه این کار واقعا مخرب است و کودک شما را غیر مسئول و بی‌تعهد بار می‌آورد.

 

برچسب ها: کودک و نوروز، تکالیف عید، تکالیف نوروزی، پیک شادی کودک، والدین و تکالیف نوروزی، درس خواندن در نوروز، تکالیف شب عید تعداد بازديد: 782 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز