Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 08:44

13
بهمن
چرا كودكان گريه می كنند؟ (1)

چرا كودكان گريه می كنند؟ (1)

شایع‌ترین دلیل گریه شیرخواران گرسنگی است و هنگام گریه آنها، اولین احتمالی كه باید به آن توجه كرد، گرسنه بودن شیرخوار است. اگر نشانه‌های گرسنگی او را بشناسید، به احتمال زیاد قبل از اینكه گریه كند، مشكلش را برطرف خواهید كرد.

آمنه چوپانی

 

شیرخواران گریه می‌كنند و گاهی هیچ راهی برای آرام كردن آنها وجود ندارد و از آنجا كه شیرخوار نمی‌تواند حرف بزند، والدین به سختی می‌توانند دریابند كه دلیل واقعی گریه آنها چیست. تنها راه برقراری ارتباط شیرخوار با والدین در ماه‌های اول زندگی گریه كردن است. آنها از این راه نیازها و خواسته‌های خود را بیان می‌كنند و برخلاف بزرگسالان معمولاً بدون اینكه اشكی از چشم‌شان جاری شود، گریه می‌كنند.

دانشمندان ژاپنی موفق به ساخت برنامه‌ای شده‌اند كه در آن گریه كودك به رنگ‌های مختلف نشان داده می‌شود و الگوریتم ریاضی به وجود می‌آید كه با توجه به آن می‌توان دلیل گریه نوزاد را تشخیص داد؛ ولی به‌طور كلی فقط می‌توانند از طریق تجربه و شهود به علت گریه نوزاد پی ببرند. دلایل زیر از شایع‌ترین علل گریه كودكان است و كودك با گریه خود، در واقع می‌خواهد مشكلش را بفهماند: 

گرسنگی 
شایع‌ترین دلیل گریه شیرخواران گرسنگی است و هنگام گریه آنها، اولین احتمالی كه باید به آن توجه كرد، گرسنه بودن شیرخوار است. اگر نشانه‌های گرسنگی او را بشناسید، به احتمال زیاد قبل از اینكه گریه كند، مشكلش را برطرف خواهید كرد.

نشانه‌های گرسنگی شیرخوار عبارتند از: نق‌زدن، دنبال سینه مادر گشتن، صدای ملچ‌ملوچ لب‌ها و قرار دادن دست در دهانش. گاهی حتی شیرخوار بعد از اینكه شروع به شیر خوردن می‌كند، همچنان گریه می‌كند؛ ولی نباید شیر دادن او را متوقف كرد؛ زیرا به محض اینكه گرسنگی‌اش برطرف شود، آرام می‌شود. 

پوشك كثیف
برخی از كودكان به محض نیاز به تعویض پوشك گریه می‌كنند و برخی دیگر این‌طور نیستند. به هر حال یكی دیگر از دلایل گریه شیرخواران می‌تواند، كثیفی پوشك آنها باشد كه خوشبختانه با یك بررسی ساده می‌توان متوجه آن شد و مشكل را برطرف كرد.

نیاز به خواب 
شیرخواران واقعاً راحت و خوش شانس هستند، زیرا در هر زمان و مكانی كه احساس خستگی كنند، بدون هیچ مشكلی به راحتی می‌توانند بخوابند و گاهی نیز خستگی و نیاز خود را به خواب با غرغر كردن و سر و صدا و گریه نشان می‌دهند؛ به‌خصوص زمانی كه بیش از حد خسته باشند.



نیاز به محبت و در آغوش گرفتن 
كودكان شیرخوار به آغوش و محبت زیاد والدین نیاز دارند و دوست دارند كه دائم چهره پدر و مادر خود را ببینند و صدای‌شان را بشنوند و حتی به صدای قلب آنها گوش دهند، نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند، می‌توانند به راحتی بوی مادر را نیز تشخیص دهند؛ بنابراین یكی از دلایل بی‌قراری آنها می‌تواند نیاز به وجود مادر و پدر باشد.

در چند ماه اول زندگی شیرخواران بیش از هر زمان دیگری به توجه والدین نیاز دارند. در این موقع شیرخوار فقط با در آغوش گرفتن و نوازش كردن مادر آرام می‌شود. ممكن است شما تصور كنید كه با این كار او را لوس می‌كنید؛ ولی نگران نباشید، در چند ماه اول زندگی این موضوع اصلا مهم نیست. با هیچ نگرانی، آغوش خود را برای آنها باز كنید و محبت خود را از آنها دریغ نورزید.  

مشكلات معده (گاز معده، كولیك و ...) 
مشكلات معده كه عموماً مربوط به گاز و كولیك معده می‌شود نیز یكی از دلایل گریه شدید شیرخواران است. در حقیقت شرایط نسبتاً پیچیده‌ای به وجود می‌آید كه نوزاد سه ساعت در طول روز دست كم سه روز از هفته و سه هفته از ماه را گریه خواهد كرد. اگر كودك شما درست بعد از غذاخوردن گریه می‌كند، احتمالاً به نوعی درد شكمی مربوط می‌شود.

بسیاری از والدین بعد از شیر دادن، به نوزاد شربتی می‌دهند كه مانع از مشكلات معده می‌شود قبل از خرید این شربت حتماً با پزشك او مشورت كنید. اگر احساس می‌كنید ممكن است دلیل گریه نوزادتان، جمع شدن گاز در معده‌اش باشد، با گرفتن آروغ و با حركت پاهای او به صورت دوچرخه‌ای باعث تخلیه گاز معده او شوید. عدم تحمل لاكتوز شیر، یبوست، انسداد روده، ریفلاكس معده و مری نیز از مشكلات گوارشی و از دلایل گریه نوزاد هستند. 

نیاز به آروغ زدن 
آروغ زدن بعد از خوردن غذا برای كودكان الزامی است. گاهی به محض اینكه كودك آروغ می‌زند، گریه او قطع می‌شود. هنگام خوردن شیر با شیشه یا از سینه مادر، به همراه شیر مقداری هوا نیز وارد معده و شكم نوزاد می‌شود كه ایجاد درد می‌كند. برخی از كودكان به این موضوع بسیار حساس هستند و یكی از راحت‌ترین كارهایی كه برای رفع این مشكل‌ می‌توان انجام داد، مالیدن پشت یا شكم نوزاد است كه به او آرامش می‌دهد. 

سرما و گرما 
كودكان شیرخوار دوست دارند كاملاً گرم باشند و به‌طور كلی می‌توان گفت هر چقدر كه خودتان لباس می‌پوشید، نوزاد شما باید یك لایه بیشتر بپوشد. گاهی نوزاد گریه می‌كند چون سردش است؛ مثلاً وقتی كودك لخت است و در حال تعویض پوشك او هستید، ممكن است از سرما گریه كند؛ پس بهتر است این كار را خیلی سریع انجام دهید. البته او را زیاد هم نپوشانید، زیرا گاهی به علت گرما گریه می‌كند؛ هر چند كودكان به سرما حساس‌ترند و گریه به دلیل گرما كمتر پیش می‌آید. 

یك مشكل كوچك 
اگر احساس می‌كنید كه كودك هیچ مشكلی ندارد و بی‌دلیل گریه می‌كند، كمی بیشتر دقت كنید. گاهی ممكن است نوزاد شما به دلیل یك موضوع بسیار بی‌اهمیت، مثل یك تار مو دور انگشت پایش و یا تماس مارك لباس با پوست بدنش احساس ناراحتی كند و از آنجا كه برای نشان دادن ناراحتی‌اش هیچ راهی به جز گریه كردن ندارد، شروع به گریه كردن می‌كند. برخی از كودكان به این مسائل كوچك بسیار حساس هستند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -چرا كودكان گريه می كنند؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آرام کردن نوزاد، مراقبت از نوزاد، بی قراری کودک، دلایل گریه کودک، آرام کردن گریه کودک تعداد بازديد: 857 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز