Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 16:42

13
بهمن
چرا کودکان گریه می‌کنند؟ (2)

چرا کودکان گریه می‌کنند؟ (2)

اگرچه نوزاد به محبت و توجه خانواده و بستگان خود نیاز دارد، ولی گاهی تحمل محرك‌های محیطی، از جمله نور، صدا و بغل به بغل شدن را ندارد و نمی‌تواند آنها را تحمل كند و خسته می‌شود. او با گریه كردن خود در واقع به شما می‌گوید: دیگر بس است!

دندان 
در آمدن دندان‌ها می‌تواند بسیار دردناك باشد و در این مواقع لثه‌های نوزاد دچار خارش و یا درد می‌شود و تمایل دارد لثه‌های خود را به یك شی‌ء خارجی بمالد تا خارش آنها كم شود. معمولاً اولین دندان‌های كودك بین چهار تا هفت ماهگی شروع به رشد می‌كنند. اگر به نظر می‌رسد كودك شما از موضوعی ناراحت است و درد دارد، حتماً به لثه‌های او نگاهی بیندازید؛ شاید لثه‌های او متورم شده و اولین دندان‌های او در حال رشد است. در این مواقع حتی نوزاد تمایل دارد انگشت شما را در دهانش كند و آن را گاز بگیرد.

تحریك بیش از حد 
اگرچه نوزاد به محبت و توجه خانواده و بستگان خود نیاز دارد، ولی گاهی تحمل محرك‌های محیطی، از جمله نور، صدا و بغل به بغل شدن را ندارد و نمی‌تواند آنها را تحمل كند و خسته می‌شود. او با گریه كردن خود در واقع به شما می‌گوید: دیگر بس است! این موضوع معمولاً وقتی رخ می‌دهد كه اطراف او بیش از حد شلوغ باشد و دائم از این بغل به آن بغل برود. در این مواقع كودك را به جایی آرام و ساكت ببرید و او را تنها بگذارید. 

نیاز به تحریك بیشتر 
نوزادان معمولاً دوست دارند بیرون بروند و دنیای بیرون از منزل را ببینند. در این مواقع تنها راه آرام كردن گریه آنها، قرار دادنشان در كالسكه و بیرون بردن آنها است. سعی كنید به‌طور مرتب آنها را به پارك و موزه كودكان و یا باغ ‌وحش ببرید.

بیماری 
اگر نیازهای احساسی نوزادتان را برآورده كرده‌اید و همچنان او گریه می‌كند و آرام نمی‌شود، حتماً دمای بدن او را چك كنید و به دنبال یافتن علائم بیماری باشید. گریه ناشی از بیماری معمولاً با گریه ناشی از گرسنگی متفاوت است و شما خیلی زود می‌توانید آن‌را دریابید. اگر گریه نوزادتان قطع نشد، با یك دكتر مشورت یا به او مراجعه كنید.

اگر همچنان نوزاد شما گریه می‌كند و هیچ یك از مشكلات ذكر شده را ندارد، با رعایت نكات زیر سعی كنید او را تسكین دهید.

راهكارها
نوزادان دوست دارند، همانند رحم مادر همان احساس گرما و امنیت را داشته باشند؛ پس او را قنداق كنید و سر او را روی شانه خود قرار دهید. البته این كار را به‌طور صحیح انجام دهید و برای او منع فیزیكی ایجاد نكنید. گاهی برخی از آنان با مكیدن پستانك و یا تكان دادن آرام می‌شوند.

یكی از دلایلی كه نوزاد تمایل دارد در آغوش مادر باشد، شنیدن صدای قلب مادر است. او را در یك جای آرام در آغوش بگیرید تا با شنیدن صدای قلب شما آرام بگیرد، برخی از نوزادان با شنیدن صدایی یكنواخت، مثل یك موسیقی ملایم و یا صدای هواكش، راحت‌تر می‌خوابند!

تكان دادن نوزاد و یا قرار دادن او در گهواره و یا حتی گردش با اتومبیل نیز می‌تواند از روش‌های تسكین نوزاد باشد. در برخی موارد حتی با اینكه نوزاد گرسنه نیست، مكیدن سینه مادر او را آرام می‌كند و دست و پا زدن او كم می‌شود. گاهی فقط با باز كردن پنجره اتاق و یا ورود هوای تازه به داخل منزل، گریه نوزاد متوقف می‌شود.

در این مواقع كودك را كنار پنجره ببرید و با او در مورد محیط اطراف منزل صحبت كنید. آب گرم نیز مثل هوای تازه، می‌تواند گریه نوزاد را متوقف كند. او را در آغوش بگیرید و زیر دوش حمام ببرید؛ فقط كاملاً مطمئن شوید كه امكان لیز خوردن شما وجود ندارد. برخی از نوزادان از صدای پاشیدن آب احساس ناراحتی می‌كنند و فقط تمایل دارند به آرامی زیر دوش آب قرار بگیرند.

بیشتر كودكان عاشق ماساژ هستند، گاهی ماساژ تنها چیزی است كه نوزاد را آرام می‌كند. اصلاً نگران نباشید كه شیوه اصولی و صحیح ماساژ دادن را بلد نیستید؛ فقط كافی است به آرامی بدن او را لمس كنید، این كار موجب آرامش نوزاد می‌شود.

مواظب خودتان هم باشید و به خودتان كمی استراحت بدهید
گریه كودك می‌تواند موجب استرس زیاد پدر و مادر شود. هر چقدر كه نوزاد بزرگ‌تر می‌شود، گریه او كمتر و آرام‌تر می‌شود. والدین در این دوران متحمل استرس و سختی و بی‌خوابی‌های زیادی می‌شوند و اگر مراقب خودشان نباشند، به راحتی دچار بیماری و مشكل می‌شوند؛ بنابراین اگر مطمئن هستید كه نیازهای كودك‌تان را برآورده كرده‌اید و او همچنان بی‌تابی می‌كند، كمی هم به خودتان برسید و از خودتان مراقبت كنید:

كودك‌تان را روی تختش بگذارید و اجازه دهید كمی گریه كند. اصلاً نگران نباشید، احتمالاً خود به خود آرام می‌شود. 
به دوستان و یا خانواده‌تان تلفن كنید و از آنها راهنمایی بخواهید.
كمی استراحت كنید و اجازه دهید فرد دیگری كه به او اطمینان دارید از نوزاد شما نگهداری كند. 
به یك موسیقی آرام گوش دهید و نفس عمیق بكشید.
با خودتان تكرار كنید كه كودك من مشكلی ندارد و گریه كردن هیچ صدمه‌ای به او  نمی‌رساند و تنها مشكلش این است كه نمی‌تواند خواسته خود را به گونه‌ای دیگر مطرح كند. معمولاً از هشت ماهگی به بعد كودك آرام‌تر می‌شود و دیگر این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

 

 

برای خواندن بخش اول -چرا کودکان گریه می‌کنند؟- اینجا کلیک کنید. 

 

 

برچسب ها: آرام کردن نوزاد، علل گریه کودک، مراقبت از نوزاد، بی قراری کودک، آرام کردن گریه کودک تعداد بازديد: 688 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز